Vad tror ni om att göra TATP:et mindre känsligt m.h.a ammoniumnitrat och vaselin, som nämns i
http://www.flashback.org/showpost.p...8&postcount=13 ?
Skulle vara intressant att prova, men jag har inte tillgång till kemikalierna just nu.
En variant som kanske skulle funka är att packa ammoniumnitrat i ett plaströr, och sedan lägga ovan nämnda mix friliggande ovanpå och sedan köra ner en eltändare i den, för att sedan tillsluta på lämpligt sätt. Iofs bara spekulationer i.o.m att jag inte har någon erfarenhet alls av TATP, men borde det inte bli betydligt mindre känsligt för statiskt elektricitet, friktion och stötar?
Sick_my_duck i inlägget jag länkade till ovan säger:
"Den här mixen detonerar med svårighet av sticklåga från en stubin men kräver någon form av förladdning. En gnutta svartkrut räcker [...] Den här blandningen smäller inte om man slår på den med en hammare, förutsatt att man inte har ett hårt underlag och drämmer till utav bara satan."
Om det verkligen blir såhär mindre känsligt så kan man ju med fördel använda ämnet i tändhattar. Är det någon som har tillgång till, samt erfarenhet av, ämnet i fråga så vore det intressant med en liten demonstrationsfilm i syfte att få folk att tänka säkrare.