2007-04-18, 18:33
Medlem
Naturvetarens avatar
Forumskamrater, en företagsidé börjar ta form
Citera
2007-04-18, 21:20
Medlem
Jomazis avatar
"shake'n amputate"
Citera
2007-04-18, 21:52
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
"shake'n amputate"

Word!
Citera
2007-05-04, 13:41
Medlem
bjornebarns avatar
Hur mycket energi frigörs vid reaktionen 2 C9H18O6(TCAP) + 21 O2 → 18 H2O + 18 CO2?
Citera
2007-05-12, 15:59
Medlem
Dewunis avatar
Den nya värmepåsen XD Kläm på tre påsar värme bildas och det blir en fällning av TCAP
Citera
2007-05-20, 16:55
Medlem
NudasVeritass avatar
Vad tror ni om att göra TATP:et mindre känsligt m.h.a ammoniumnitrat och vaselin, som nämns i http://www.flashback.org/showpost.p...8&postcount=13 ?
Skulle vara intressant att prova, men jag har inte tillgång till kemikalierna just nu.

En variant som kanske skulle funka är att packa ammoniumnitrat i ett plaströr, och sedan lägga ovan nämnda mix friliggande ovanpå och sedan köra ner en eltändare i den, för att sedan tillsluta på lämpligt sätt. Iofs bara spekulationer i.o.m att jag inte har någon erfarenhet alls av TATP, men borde det inte bli betydligt mindre känsligt för statiskt elektricitet, friktion och stötar?

Sick_my_duck i inlägget jag länkade till ovan säger:

"Den här mixen detonerar med svårighet av sticklåga från en stubin men kräver någon form av förladdning. En gnutta svartkrut räcker [...] Den här blandningen smäller inte om man slår på den med en hammare, förutsatt att man inte har ett hårt underlag och drämmer till utav bara satan."

Om det verkligen blir såhär mindre känsligt så kan man ju med fördel använda ämnet i tändhattar. Är det någon som har tillgång till, samt erfarenhet av, ämnet i fråga så vore det intressant med en liten demonstrationsfilm i syfte att få folk att tänka säkrare.
Citera
2007-05-20, 19:29
Medlem
Den korta tid jag höll på med ATCP försökte jag gör det mindre känsligt genom att blanda ut det med vasselin och potatismjöl för att få något degliknande. Jag lyckades aldrig få det att detonera med bara stubin, men det hade kanske gått med en förladdning. Som tur var gjorde jag x-tremt små satser på bara något gram och jag lade ner projektet ganska fort då jag insåg att ATCP är ganska otrevligt.

Tror nog att du kan göra det mindre känsligt mot friktion och stötar med vasselin, kan dock inte svara på om ATCP:t spontant reagerar med ammoniumnitratet och bildar något otrevligt.

Mvh Puriss
Citera
2007-05-21, 17:00
Medlem
NudasVeritass avatar
Puris: Intressant.. Ska prova själv någon gång och då använda en förladdning av t.ex svartkrut.

En annan sak jag undrar är om väteperoxid 6% funkar att använda i tillverkningen?
Citera
2007-05-21, 17:10
Medlem
wääuus avatar
Ja det tar nog lite längre tid bara. Kompensera för koncentrationen, Ta ca 5ggr mer än vad du skulle gjort om du använde 30% så borde det gå bra det lär inte vara så kritiskt.
Citera
2007-05-21, 17:18
Medlem
NudasVeritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Ja det tar nog lite längre tid bara. Kompensera för koncentrationen, Ta ca 5ggr mer än vad du skulle gjort om du använde 30% så borde det gå bra det lär inte vara så kritiskt.

Ok, tack det låter bra. Har dock inte mått för 30%, men 19,5%:

19ml 19,5% väteperoxid, 16ml aceton, 3ml 30% saltsyra

Och eftersom jag är urusel på att räka om så skulle det uppskattas om man kunde få lite hjälp med det
Citera
2007-05-21, 18:16
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NudasVeritas
Ok, tack det låter bra. Har dock inte mått för 30%, men 19,5%:

19ml 19,5% väteperoxid, 16ml aceton, 3ml 30% saltsyra

Och eftersom jag är urusel på att räka om så skulle det uppskattas om man kunde få lite hjälp med det

Kan du inte räkna så simpla tal så ska du fanimej inte hålla på med organiska peroxider!
Citera
2007-05-21, 18:53
Medlem
NudasVeritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Kan du inte räkna så simpla tal så ska du fanimej inte hålla på med organiska peroxider!

Visste att det skulle komma. För att vara helt ärlig så.. jag ORKAR inte göra det. Inte just nu iaf, eftersom det inte är så viktigt för mig att få det gjort.
Ha en bra dag och ta det lugnt.. du verkar bli upprörd för mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in