2010-11-18, 11:03
Medlem
Hej!

Misstänker att nätaggregatet är trasigt i en datorn jag har.
Datorn startar inte, det händer ingenting när jag trycker på ON knappen.

Kan jag "tjuvkoppla" nätaggregatet genom att bygla den svarta och gröna sladden med ett gem, för att vara helt säker på att PSUn är igång (Så det inte är något fel på modekortet) för att sedan bara koppla den svarta stickan av multimetern i den svarta kontakten på psun, sen läste jag att den orange kabeln gav 3.3V och den röda 5V och den gula 12V. Då är det väl bara att mäta respektive?

Men går det att mäta så medan man har "tjuvkopplat" den, eller finns det något smidigare sätt?

Kanske dum fråga..

Tacksam för hjälp
Citera
2010-11-18, 11:11
Medlem
Degerlundens avatar
Grön -> Svart är att tjuvkoppla nätagget.

Du kan testa samtliga linor med denna utan att behöva mätstickor, tjuvkopplingar och andra tillbehör.

http://www.kjell.com/content/templat...0000,114500000

Väl investerade pengar om du frågar mig, har iofs använt den 10 tal gånger.
Citera
2010-11-18, 11:20
Medlem
Citat:
Grön -> Svart är att tjuvkoppla nätagget.

Du kan testa samtliga linor med denna utan att behöva mätstickor, tjuvkopplingar och andra tillbehör.

http://www.kjell.com/content/templat...0000,114500000

Väl investerade pengar om du frågar mig, har iofs använt den 10 tal gånger.

Blir väl att investera en sådan, fast hade behövt fixa detta idag, och det enda tillgängliga verktyget jag har är en multimeter..

Med det verktyget du länkade till, är det bara att stoppa in 20pin kontakten i den sen slå på den eller?
Citera
2010-11-18, 11:30
Medlem
De borde funka att "tjuvkoppla" aggregatet och mäta med multimeter. Har iofs hört att nätaggregat ska ha en "minimum load" för att va stabila men du borde kunna se om de ger någon spänning överhuvudtaget tycker jag, jag använder ett nätaggregat utan dator då och då utan att ta några speciella åtgärder, funkar fint. Jag tycker de låter onödigt att köpa prylar om man inte ska testa väldigt många aggregat...
Citera
2010-11-18, 13:05
Medlem
Testade tjuvkoppla det, och det startade. Mätte kablarna och alla gav rätt rätt spänning..

Så nu kan jag konstatera att det inte är nätaggregatet som är sönder.
Då kan det i princip bara vara en sak; modekortet.
Citera
2010-11-18, 16:40
Medlem
PeterNosters avatar
Finns ju flera utbytbara enheter du kan testa i t.ex en annan dator. Grafikkort, andra I/O kort, minnen, hårddisk, CD/DVD.

På moderkortet kan du t.ex kolla spänningen på batteriet, (3V knappcell). Nollställa BIOS. I bästa fall kan det räcka för att få igång systemet.

Man kan ju testa med bara ett minne i och en CD/DVD läsare. Helst ska ju den vara testad innan. Sen skaffar man en skiva med någon Linux live CD och försöker bota med den. Behöver ju inte ens ha grafikkortet i för att se att CDen snurrar. Snurrar CDen så kan man ju prova att sätta i grafikkortet och boota om. Om inte CDen snurrar så prova med annat grafikkort o.s.v. Genom att använda Linux så eliminerar du att felet beror på Windows och man får bättre felutskrifter.

Det kanske finns någon lucka i den strategin och det verkar ju lite jobbigt men man har ju kul under tiden.
Senast redigerad av PeterNoster 2010-11-18 kl. 16:43.
Citera
2010-11-19, 10:46
Medlem
Jo sant, nollställa BIOS har jag gjort genom att flytta jumpern. Det hjälpte inte. Däremot kan jag prova att mäta batteriet.

Men datorn försöker liksom inte ens boota. Den är HELT stendöd när jag man försöker starta den. Inga fläktar eller någonting går igång.
Citera
2010-11-19, 12:45
Medlem
PeterNosters avatar
OK. Kan det vara så enkelt att kraften fungerar när du byglar kontakten men att den "byglingen" inte görs av moderkortet så kraften inte startar när kontakten sitter i. Du är ju begåvad med en multimeter så kolla för säkerhets skull om det finns spänning i kraftkontakten till t.ex CD/DVDen.

Den startlogiken finns på moderkortet nånstans. Men att byta en krets eller transistor eller annan komponent är ju näst intill omöjligt idag. Kolla om det finns någon missfärgning på kortet.

Nu är jag lite ute och cyklar så du ska absolut inte prova detta utan mer fakta men vad händer om man "tvångsbyglar" någonstans så att kraften startar utan startlogiken. Jag vet att spänningarna skall kopplas in i en viss ordning för att inte förstöra en del kretsar och det sköts kanske av startlogiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in