2010-11-18, 10:51
Medlem
datajesuss avatar
Skulle behöva någons expertis för att hitta en lagom avancerad enhet som kan analysera typ av rfid tag med band eller varför inte möjlig standard snabbt och enkelt. Vore även fint om den kunde läsa och rapportera hruvida den är skrivbar eller inte samt storlek.
Citera
2010-11-22, 18:50
Medlem
calzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
Skulle behöva någons expertis för att hitta en lagom avancerad enhet som kan analysera typ av rfid tag med band eller varför inte möjlig standard snabbt och enkelt. Vore även fint om den kunde läsa och rapportera hruvida den är skrivbar eller inte samt storlek.

Är det ett plastkort eller en tag(nyckelbricka eller dyl).
Om det är ett plastkort kan det gå att gissa vilken frekvens den använder genom att bara titta på det mot en lampa.

Tjock antenn = troligen låg frekvens i området 125-134 kHz där 125 kHz
Tunnare antenn = troligen 13,56 MHz. Dessa två är iaf vanligast.

Exempel på kort 125 kHz: http://img522.imageshack.us/img522/6...wfrequency.png
Exempel på 13,56 MHz: http://img828.imageshack.us/img828/1052/1356mhz.png

I vilket sammanhang är det du vill ha reda på vad det är för RFID tag? bild?

Tror inte att det finns någon utrustning som gör det du verkar vilja helt automatiskt..
Citera
2010-11-22, 19:13
Medlem
datajesuss avatar
just nu är det kort och brickor som jag tänkte analysera och se hur man kan utforska.

tanken var att kunna på något vis göra en automatisk koll på vilken typ av tag/bricka det är och sedan läsa den. rapportera allt lite snyggt i en databas/textfil för att sedan se vad som funkar var osv. att bara höfta lite duger inte riktigt för mitt tänkta projekt

men mycket bra bilder och bra svar iaf tack för det!
Citera
2010-11-22, 19:37
Medlem
calzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
just nu är det kort och brickor som jag tänkte analysera och se hur man kan utforska.

tanken var att kunna på något vis göra en automatisk koll på vilken typ av tag/bricka det är och sedan läsa den. rapportera allt lite snyggt i en databas/textfil för att sedan se vad som funkar var osv. att bara höfta lite duger inte riktigt för mitt tänkta projekt

men mycket bra bilder och bra svar iaf tack för det!

Vad jag kom att tänka på är en Proxmark III.
Det är väl den hårdvara som till förmånligast pris kan läsa bredast utbud av rfid standarder.

Den kan även sniffa komunikation mellan rfidläsare och rfid-tag samt spoofa rfid taggar vilket kanske kan vara intressant.

Proxmark 3 är släppt under GPL och säljs av ett par företag:
Citera
2016-11-17, 16:12
Medlem
Är det fortfarande Proxmark3 som gäller för att säkra sig om man vill kunna läsa en RFID tagg för att sedan skriva till en blank tagg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in