• 1
  • 2
2010-11-18, 01:35
Bannlyst
Hej

Jag har ett ganska litet problem men som stör mig något fördjävligt.
Jag gillar att ha mitt skrivbord fritt från genvägar och annat skrot då jag tar mig fram och öppnar program genom Terminalen.

Men nu är det såhär, varje gång jag startar ett program i wine(genom Terminalen) så skapas en genväg på skrivbordet till det programmet... samma sak om och om igen när jag tar bort den.

Nu vill jag helt enkelt få genvägarna att sluta skapas automatiskt överhuvudtaget. Hjälp!

Tack på förhand.
Citera
2010-11-18, 03:46
Medlem
eliras avatar
Mysteriskt. Vilken version av Ubuntu/Wine använder du? Har aldrig sett detta, dock så lägger ju windows-installations-program saker på desktopen ibland.
Citera
2010-11-18, 09:10
Bannlyst
Jag vet, det är jätte konstigt. Jag använder wine 1.2.1 och ubuntu 10.10
Citera
2010-11-18, 09:27
Medlem
raggarsvins avatar
För att klargöra så är det Wine(/Windows-programmet) som orsakar detta, inte ubuntu. Kolla inställningarna?
Citera
2010-11-18, 09:43
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Winesnubbarna rekomenderar att köra senaste versionen av Wine. Senaste Stable är lite utdaterad.
https://launchpad.net/~ubuntu-wine/+archive/ppa
EDIT: Troligtvis löser det inte problemen, men det kan vara bra att veta i alla fall
Citera
2010-11-18, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
För att klargöra så är det Wine(/Windows-programmet) som orsakar detta, inte ubuntu. Kolla inställningarna?

Jag gjorde det men jag hittade inte riktigt något. Några förslag vart i inställningarna jag bör leta?
Citera
2010-11-18, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Winesnubbarna rekomenderar att köra senaste versionen av Wine. Senaste Stable är lite utdaterad.
https://launchpad.net/~ubuntu-wine/+archive/ppa
EDIT: Troligtvis löser det inte problemen, men det kan vara bra att veta i alla fall

Jo jag hade tänkt skaffa 1.3.7 men det körde ihop sig lite med installationen. (Är inte skit duktig på Ubuntu än men det lämnas till en annan diskussion)
Citera
2010-11-18, 11:23
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheeljakk
Jo jag hade tänkt skaffa 1.3.7 men det körde ihop sig lite med installationen. (Är inte skit duktig på Ubuntu än men det lämnas till en annan diskussion)
Öppna terminal
sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-wine/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Vips, du har senaste Wine!
Citera
2010-11-18, 12:23
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheeljakk
Jag gjorde det men jag hittade inte riktigt något. Några förslag vart i inställningarna jag bör leta?
Inställningarna för programmet du har installerat med wine, annars kanske man kan säga åt wine att inte röra ~/Desktop/? Jag vet inte men det kanske finns nåt.
Citera
2010-11-18, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Inställningarna för programmet du har installerat med wine, annars kanske man kan säga åt wine att inte röra ~/Desktop/? Jag vet inte men det kanske finns nåt.

Ja..! Du tänkte så, smart! Jag ska testa det.
Citera
2010-11-18, 12:46
Bannlyst
Citat:
Öppna terminal
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Är det så enkelt? Jag trodde att jag prövat det för att flytta den från stable men det kanske jag inte har! Ska testa, tack så mycket.
Citera
2010-11-18, 21:29
Medlem
Citat:
Öppna terminal
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
fel. det kommer att ge den senaste wine1.2-builden i repon. vill wheeljakk däremot ha senaste wine så måste han skriva:
Kod:
sudo apt-get install wine1.3
istället för
Kod:
sudo apt-get upgrade
(när ppa:n är tillagd)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto