• 1
  • 2
2010-11-18, 12:19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag svimmade en gng av att ha sttt lnge i ett mycket varmt kk. De andra trodde att jag var dd, och pstr att jag var helt borta i minst tre minuter. Nr jag vaknade till, var ljuden frn innan jag svimmade fortfarande helt frska ('ekande' i minnet som om de bara var brkdelen av en sekund gamla). Hela den tid jag var medvetsls fanns helt enkelt inte fr mig.

Medvetslshet, sdan den r nr man svimmar, r vldigt intressant. ven om medvetandet r avstngt, s r det inte ett kaotiskt tillstnd. Det r ju tvrtom uppenbart ngon som kroppen/hjrnan inleder, ett defensivt tillstnd dr rtt mnga delar av hjrnan fortfarande r aktiv med att reglera vissa saker som hjrta och andning. vriga delar r avstngda men p ett stt som ska minimera skadan p dem.
Citera
2010-11-18, 19:04
Medlem
Tid finns det, tid inna verallt dom kanske inte bara delat upp den som vi med , mnader , veckor , dagar , r osv osv.
Btw , bara jag som tror p att sjlar har familjer?
Citera
2010-11-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusan95
Urskta om det finns en liknande trd.

Jag sjlv har aldrig upplevt att vara nedsvd , koma eller dtt i en liten stund.
Men ngon som har gjort det och kan dela med sig av sina upplevelser, om det nu finns ngra , hur var det knde man ngra bekymmer eller var allt bara lugnt?

Jag sjlv tror p Gud och ja jag vet att kanske en stor del nu klankar ner p det , men jag tror ej p bibeln osv osv.
Jag vill grna tro att alla terfrenas med Gud i slutndan och sen skickas tillbaka och lever ytterligare ett liv och s fortstter det, jag vet att det inte gr att f ngra svar p hur dden r , r vll mest ute efter hur folk som genomgtt detta upplevt det och andras sikter och tankar.

Urskta fr eventuella stavfel och mjligtvis fel del av forumet sitter p mobilen fr tillfllet , inte vrldens lttaste uppgift att skriva korrekt.

en djup smn r ju knsla av oexistens. man somnar in och s vaknar man, allt under loppet av vad knns som ett par sekunder, men som egentligen r flera timmar. dvs om man inte drmmer, men vi har nog alla haft tminstone "en" drmls natt...
vad hade man fr knsla under de hr timmarna?
det r troligen s dden r, bara att man inte vaknar upp och kan reflektera ver hur den omedvetna tiden kndes.
Citera
2010-11-19, 03:35
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dymco
Frst fr man brja med att definiera tid, tid r ett fundamentalt begrepp d, tid r fr mig ett stt att att kunna mta hndelser s att det blir frsteligt. Om inte tid fanns skulle inte d, nu och framtid finnas.

Fast nutid, dtid och framtid finns ju inte egentligen. Tnker man p den EXAKTA nutiden dvs. sekunden precis just nu s har den redan passerat och blir "dtid". Och en sekund gr ju trots allt att dela upp ondligt med gnger till brkdelar av sekunden.

"Dtid" finns ju inte heller egentligen d det motsger sig sjlv. Vi kanske kan ha minne av ngot som fr oss gde rum "d", men det var D det. Just det tidsgonblicket existerar inte nu, fr d hade det varit "nutid" och inte "dtid".

Och s kommer vi till "framtid", vilket ocks r abstrakt och icke-existerande. Det har inte intrffat n, sledes kan det inte finnas nu precis som att dtid inte kan finnas nu.

Nutid, dtid och framtid r med strsta sannolikhet bara ett stt fr vr hjrna att kunna kategorisera verkligheten omkring sig p stt den kan frst. Tiden i sig och dess existens r svrare att spekulera om. I synnerhet med tanke p att vr "tidsuppfattning" kan manipuleras ganska grovt beroende p hur vr hjrna pverkas (vissa droger kan te.x f det att verka som att tiden gr snabbare eller lngsammare n normalt trots att den "objektivt" sett inte gr det egentligen).

Mao. s upplever vi bara att tiden r en dimension som konstant lper i en riktning och aldrig stannar av, men vi kan egentligen inte veta om det faktiskt r s. Fr allt vi vet s kanske exakt allting sker exakt samtidigt eller oberoende av varandra (du kanske hade ditt frsta samlag lngt innan du fddes).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in