• 1
  • 2
2010-11-17, 22:03
Medlem
Fyra20s avatar
Från början var biologi, fysik, psykologi en del av filosofin men blev egna grupper till slut.
Vilka andra ämnen ingick i filosofin, som sedan blev egna?
Citera
2010-11-17, 22:05
Medlem
stilltons avatar
religion får man väl förmoda.
Citera
2010-11-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
religion får man väl förmoda.

Eh, nej. Västvärldens filosofi är ~2500 år gammal, religion troligen lika gammal som människan självt. Filosofi är rationella övningar efter vad som definieras som följdriktiga resonemang, religion är egentligt tomt på detta. Det är två skilda väsen.
Citera
2010-11-17, 22:45
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Eh, nej. Västvärldens filosofi är ~2500 år gammal, religion troligen lika gammal som människan självt. Filosofi är rationella övningar efter vad som definieras som följdriktiga resonemang, religion är egentligt tomt på detta. Det är två skilda väsen.

Relgion kan dock ha inslag av filosofi. Ursprunget måste ju ha varit någon slags filosofi. Men dagens religion är så långt ifrån filosofi som den någonsin har varit.
Citera
2010-11-17, 23:00
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
jag tänkte mer att "vi" på den tiden inte kunde greppa någon annan förklaring än att vi skapats av någon, och att vi då sökte efter den mest logiska förklaringen som rymdes inom vår horisont.
när vi nu sitter med facit i hand så kanske det inte ska kallas filosofi. men jag tycker åtminstone att dom med rätta kunde kalla det filosofi på den tiden. fast det kunde dom ju förstås inte, eftersom filosofin inte var definierad ännu.. doh.
Citera
2010-11-17, 23:07
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Från början var biologi, fysik, psykologi en del av filosofin men blev egna grupper till slut.
Vilka andra ämnen ingick i filosofin, som sedan blev egna?

Kosmologi, även om fysiken ingår i den disciplinen.
Citera
2010-11-17, 23:09
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
jag tänkte mer att "vi" på den tiden inte kunde greppa någon annan förklaring än att vi skapats av någon, och att vi då sökte efter den mest logiska förklaringen som rymdes inom vår horisont.
när vi nu sitter med facit i hand så kanske det inte ska kallas filosofi. men jag tycker åtminstone att dom med rätta kunde kalla det filosofi på den tiden. fast det kunde dom ju förstås inte, eftersom filosofin inte var definierad ännu.. doh.

Ämnen som religion, medicin och matematik fanns nog innan det vi kallar filosofi dök upp. Det sista ämnet som filosofin avknoppat är väl psykologi.
Citera
2010-11-18, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Relgion kan dock ha inslag av filosofi. Ursprunget måste ju ha varit någon slags filosofi. Men dagens religion är så långt ifrån filosofi som den någonsin har varit.

Det skulle en idéhistoriker inte hålla med om. Talar vi om västerländsk filosofi uppstår den med Thales. Det är vad vi känner till. Dina spekulationer är mycket osannolika, då det skulle göra filosofin tiotusentals år gammal.

Citat:

Det har inget med filosofi att göra - och jag har redan visat varför det inte har med filosofi att göra. Känner vi till en cirkel som en sak kallar vi det heller inte för en triangel.
Citera
2010-11-18, 08:53
Bannlyst
Filosofi har alltid funnits och kommer alltid att finnas - inga ämnen har lämnat filosofin.
Citera
2010-11-18, 09:35
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Filosofi har alltid funnits och kommer alltid att finnas - inga ämnen har lämnat filosofin.

Visserligen kan man filosofera om alla dessa ämnen om det är vad du menar men det går inte heller att neka att vetenskapen har vikit av något och fått sin egen drivkraft. Man håller till och med på att avskeda vetenskapsfilosofer i USA just nu. Titta på det här från 1:02:50: http://www.youtube.com/watch?v=9RExQFZzHXQ
Citera
2010-11-18, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Visserligen kan man filosofera om alla dessa ämnen om det är vad du menar men det går inte heller att neka att vetenskapen har vikit av något och fått sin egen drivkraft. Man håller till och med på att avskeda vetenskapsfilosofer i USA just nu. Titta på det här från 1:02:50: http://www.youtube.com/watch?v=9RExQFZzHXQ

När jag studerande i H:fors fanns det ett ämne som hette "själens filosofi". Att en del av "själens filosofi", den som hävdar att allt är materia har sina egna lärostolar och far betalt är inte filosofins problem och ändrar ingenting inom ämnet "själens filosofi". Diskussionen fortsätter; det är inte sa att mycket pengar eller hög ställning inom staten avgör fragan om själens natur; om det finns nagon själ eller om allt är materia.

Dom kan ju hävda att dom har lösgjort sig och sätta näsan i vädret...men det blir tro och religion av det hela om man inte skeptiskt later sig granskas, d v s grillas.
Citera
2010-11-19, 20:13
Medlem
Inga ämnen har lämnat filosofin eftersom inga ämnen nånsin tillhört den. Matematik torde vara äldre, så även astronomin som uppstår så fort man kan räkna till mer än 28.

Filosofi är för övrigt bara en illusion av att det väldigt tunna ämnet Retorik går att fulla ut till något helt annat än vad det är...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in