2011-02-13, 10:10
Medlem
Haubits77Bs avatar
Nej, jag ser ingen anledning att skaffa ett luftgevär för jakt - du måste ju likväl ha vapenlicens och då kan du bara köpa (max) 5 ytterligare vapen. Därtill så vill jag minnas att exempelvis kråkor som du skriver om är för stora för att jagas med luftvapen, men jag är osäker.

Däremot vet jag att alla villaägare har jakträtt på den villatomt de själva äger. Punkt. Dock är det sällan denna jakträtt kan utnyttjas då de flesta villatomter ligger inom "detaljplaneområde", och inom dessa är all jakt generellt förbjudet. Detta har ställt till det lite ute i landet, för när man bygger nya vindkraftverk så måste en detaljplan över det området upprättas, det innebär att en älg som ställer sig i närheten av ett vindkraftverk är "safe".....
Citera
2011-02-13, 11:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axyon
jag påstod aldrig att det var så, jag förklarade för dig vad han menade eftersom du var oförmögen att lista ut det själv.

Citat:
nej han hävdar att det är lagligt om man har en kula som är tillräckligt lätt att det inte överskrider 10j.
är du på riktigt dum i huvudet eller gör du dig bara till? om du svarar alternativ 2 så är du endå dum i huvudet. kort sagt, du är dum i huvudet vad du än säger.
Nä,hä...

Varför påstå att jag är dum i huvudet,när det är den som påstår att "topz" skulle göra bössan laglig,är den som skulle skällas för det?

Nä,jag vet att anslagsenergin varierar med olika tyngd på projektilen,även hastighet inverkar på denna.

Vill du ha formeln till att räkna ut anslagsenergin?

~15,42gr (grains)=1g (gram) vikter kulor oftast vägs i är gr (grains),så man inte använder fel enhet,det blir liksom lite fel då..
Citera
2011-02-13, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nä,hä...

Varför påstå att jag är dum i huvudet,när det är den som påstår att "topz" skulle göra bössan laglig,är den som skulle skällas för det?

Nä,jag vet att anslagsenergin varierar med olika tyngd på projektilen,även hastighet inverkar på denna.

Vill du ha formeln till att räkna ut anslagsenergin?

~15,42gr (grains)=1g (gram) vikter kulor oftast vägs i är gr (grains),så man inte använder fel enhet,det blir liksom lite fel då..
anledningen till att jag kallade dig dum i huvudet var pga att du på fullaste allvar tror att han var allvarlig när han sa skjuta topz.
jag tror inte det krävs speciellt måna hjärnceller för att förstå att han inte var seriös.
Citera
2011-02-13, 12:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
anledningen till att jag kallade dig dum i huvudet var pga att du på fullaste allvar tror att han var allvarlig när han sa skjuta topz.
jag tror inte det krävs speciellt måna hjärnceller för att förstå att han inte var seriös.
Ha,ha,ha...Ja,så kan man ju också se det!
(Dock så tvivlade jag aldrig på att det skulle vara olagligt,då "polisen" skulle testa med en "standard" kula..)

Men fan! Här FINNS stollar,som tror på att hälla trim-sand i förgasare,skulle öka toppfarten på fordon,så...

Däremot,så håller jag på och funderar på vilken 4,5mm kula jag ska skaffa till mitt gevär.

Ett GamoCFX,som troligtvis går fort ( det går inte för sakta iaf),men fan..Köpa 90burkar kulor,för att komma fram till en sort och då först skjuta 89x500 kulor innan man kan fortsätta med den "bra" sorten..

Skulle personligen gilla en stor tung kula,men jag är ju inte expert på detta..
Citera
2011-02-13, 12:07
Bannlyst
Har snabbt räknat ut att luftgevär är helt uselt på att behålla energin det tar att ladda vapnet och sedan få ut det till kulan.
Jämför med ett armborst så blir det tydligt, anledningen är att man omvandlar luft till rörelseenergi och på så sätt förlorar JÄTTE mycket kraft.
Gäller alla typer av luftgevär, tyvärr.
Fixa ett armborst i stället.
https://www.flashback.org/t1426591
Gratis.
Citera
2011-02-13, 14:22
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Har snabbt räknat ut att luftgevär är helt uselt på att behålla energin det tar att ladda vapnet och sedan få ut det till kulan.
Jämför med ett armborst så blir det tydligt, anledningen är att man omvandlar luft till rörelseenergi och på så sätt förlorar JÄTTE mycket kraft.
Gäller alla typer av luftgevär, tyvärr.
Fixa ett armborst i stället.
https://www.flashback.org/t1426591
Gratis.

Ja, men armborst är olagligt att använda som jaktvapen i konungariket Sverige...... Blir nog grovt jaktbrott av det.....
Citera
2011-02-13, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja, men armborst är olagligt att använda som jaktvapen i konungariket Sverige...... Blir nog grovt jaktbrott av det.....

Det finns undantag i detta konungarike, men pilbåge då?
Med luftgevär blir det inte mycket mer än 10-15 joule av en belastning på fjädern med 100-150 kilo x 7-10 cm.

Motsvarande siffror för armborst är många gånger fler joule.
Och med pilbåge tror jag du får ut ännu mer.
Inte för att joule har en avgörande betydelse i den formen av jakt, men kan ändå vara kul att veta.

Tänkte på dom stackarna som handpumpar sina luftgevär med cykelpump modell turbo.
Så att svettet rinner, för att sedan fjutta i väg en liten kula eller två.
Och börja om igen.
Visst är det bra träning, men man kommer vara så darrhänt att man ändå inte träffar något.
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-02-13 kl. 18:02.
Citera
2011-02-13, 20:01
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
...Dock är det sällan denna jakträtt kan utnyttjas då de flesta villatomter ligger inom "detaljplaneområde", och inom dessa är all jakt generellt förbjudet.

Det är inte jakt som är förbjuden utan skottlossning, inom detaljplanerat område.

/capmac
Citera
2011-02-13, 20:15
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Med luftgevär blir det inte mycket mer än 10-15 joule av en belastning på fjädern med 100-150 kilo x 7-10 cm.

Inte för att joule har en avgörande betydelse i den formen av jakt, men kan ändå vara kul att veta.

Tänkte på dom stackarna som handpumpar sina luftgevär med cykelpump modell turbo.
Och börja om igen.
Visst är det bra träning, men man kommer vara så darrhänt att man ändå inte träffar något.

Pumparna du snackar om har 3 eller 4 steg och går ganska fort att fylla en flaska, Annars köper man ett fyllkitt och skruvar på en dykarflaska och fyller från den istället. Köper man ett hyffsat PCP luftgevär med skapligt stor flaska så får man ut 30-40 skott från en fyllning. Detta gäller om man skjuter med cal .22. Går man ner i kalibern till .177 så borde man kunna det dubbla antalet skott. Och dessa PCP fungerar alldeles utmärkt till att skjuta skator,kråkor,måsar och annat otyg.
Citera
2011-02-13, 20:25
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det är inte jakt som är förbjuden utan skottlossning, inom detaljplanerat område.

/capmac

Sant, så sant - men resultatet blir ju detsamma, såvida han ej avser jaga med snara och avliva med yxa....
Citera
2011-02-13, 20:27
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Och börja om igen.

Även pilbåge är totalförbjudet - mycket tack vare Jan Guiliou som gav sig in i denna debatt under 80-talet (röster höjdes då för att tillåta jakt med båge.)
Citera
2011-02-13, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Pumparna du snackar om har 3 eller 4 steg och går ganska fort att fylla en flaska, Annars köper man ett fyllkitt och skruvar på en dykarflaska och fyller från den istället. Köper man ett hyffsat PCP luftgevär med skapligt stor flaska så får man ut 30-40 skott från en fyllning. Detta gäller om man skjuter med cal .22. Går man ner i kalibern till .177 så borde man kunna det dubbla antalet skott. Och dessa PCP fungerar alldeles utmärkt till att skjuta skator,kråkor,måsar och annat otyg.

Jag menar att rent energimässigt är det inte lönt att skjuta med luft.
Eftersom det krävs så förbannat mycket energi för att få iväg ett ynka skott i 10-15 joule.
I jämförelse med ex armborst då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in