2010-11-20, 14:04
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
För SKYDDSJAKT ja, på vissa arter, samt övriga kriterier för skyddsjakt uppfyllt. För generell jakt på småvilt gäller samma krav som en vanlig klass 4 , E0>=150J.

Att detta skall va så j-vla svårt att fatta!

/capmac
Skall det vara såååå j-vla svårt att själv läsa innantill. Skriver för h----te det beror på vad som skall jagas.
Sen blir man nog helt klart upplyst om vad som gäller till licensen man söker. Svårbegripligt, nä!.
Citera
2010-11-20, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanksam
150J är ingen lek angående ett luftvapen.
Ca 250m/sek 6.35 cal hamnar (lite beroende på vikt på kulan såklart) på ca 50J.
För att ett luftvapen skall vara licensfritt i Sverige gäller både max 10J samt under 200m/sek.
På standard 4,5mm gäller 199m/sek. Ett 5,5 på 199m/sek överstiger 10J med klar marginal.

Inte om du har en lätt kula.
Citera
2010-11-21, 14:26
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Inte om du har en lätt kula.
Ja, skjuta topz är ju aldrig fel.
Citera
2010-11-21, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanksam
Ja, skjuta topz är ju aldrig fel.
Ja till exempel, eller något annat liknande.
Fel eller inte, lagligt är det.
(Till alla dom som jämnt ska gå in på detaljer på hur vida saker är lagliga eller inte, hoppas dom skjuter sej med en topz i röven)
Citera
2010-11-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nock
Tjena. Jag tar snart jägarexamen och kommer då ta licens för kulvapen upp till klass 2 och hagel. Ska jaga fågel och rådjur, men tänkte också köpa luftgevär för att skjuta kråkor på tomten och leka med.

1. Kommer jag automatiskt få licens för att jaga med luftgevär när jag får licens för de ovanstående vapentyper?
2. Vilken styrka och kaliber måste man ha för att få jaga med luftgevär? Jag har hört 150J och 5.5mm, sant?
3. Jag har bara sett luftgevär som är max 10J, måste man trimma det själv eller gör fabriken det? Finns det speciella fabriker som säljer luftgevär till just jakt?
4. Har ni tips på bra luftgevär som passar mitt ändamål får ni gärna länka! Kan tänka mig ge 2500:- som max.

Mvh

Här har du svar på alla dina frågor www.luftvapen.info

Saxat därifrån

Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket.
Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§
Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv.
Skyddsjaktslicens ansökes hos Polismyndigheten.

För 2500 får du inget kvalitetsgevär
Citera
2010-11-21, 20:24
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Måste upplysa dej om att jägarexamen är något rätt nytt fenomen, förut jagade man utan, kan du tänka dej?

Förut satt inte folk framför datorn 7 dagar i veckan. Då var man ute i skogen när man inte hade något att göra, då lärde man sig själv.
Citera
2010-11-24, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Förut satt inte folk framför datorn 7 dagar i veckan. Då var man ute i skogen när man inte hade något att göra, då lärde man sig själv.

Ja det är som du säger, har man en hjärna behöver man ingen jägarexamen.
Alla olika metoder som användes förut, många skulle knappast anses lagliga idag.
Bland annat med tanke på att man kan åka dit på djurplågeri om man glömmer mata sin akvariefisk.
Det skulle inte anses vara seriöst förut.
Citera
2011-02-11, 08:49
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stimulancia
tror knappast det räcker med en tomt, du bör nog ha lite jaktmark.......
sen ang vapen, jag tror (kan ha fel såklart), att ett luftvapen inte har genomslagskraft nog för att fälla nåt vilt..........

gör som oss andra , jaga me ak.........

Dumheter! Man jagar rådjur med luftgevär i andra länder. I England jagar man hare med luftgevär. Man får helt enkelt köpa ett ordentligt gevär. Inget billigt skit från Hobbex eller Biltema fungerar. Köper man sånt skräp så plågas fåglarna garanterat. Det finns svenska luftgevär som är fullt dugliga för jaktändamål. www.fxairguns.com
Citera
2011-02-11, 11:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ja till exempel, eller något annat liknande.
Fel eller inte, lagligt är det.
(Till alla dom som jämnt ska gå in på detaljer på hur vida saker är lagliga eller inte, hoppas dom skjuter sej med en topz i röven)
Så du menar på fullaste allvar,att om jag har ett luftgevär i kaliber 5,5mm och som med "god marginal" överstiger 10J med en "vanlig/normal" kula,är LAGLIG att inneha utan licens,bara för att man skulle hävda att man kjuter topz??

Yeah,right!
Citera
2011-02-11, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Så du menar på fullaste allvar,att om jag har ett luftgevär i kaliber 5,5mm och som med "god marginal" överstiger 10J med en "vanlig/normal" kula,är LAGLIG att inneha utan licens,bara för att man skulle hävda att man kjuter topz??

Yeah,right!
nej han hävdar att det är lagligt om man har en kula som är tillräckligt lätt att det inte överskrider 10j.
är du på riktigt dum i huvudet eller gör du dig bara till? om du svarar alternativ 2 så är du endå dum i huvudet. kort sagt, du är dum i huvudet vad du än säger.
Citera
2011-02-12, 13:00
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axyon
nej han hävdar att det är lagligt om man har en kula som är tillräckligt lätt att det inte överskrider 10j.är du på riktigt dum i huvudet eller gör du dig bara till? om du svarar alternativ 2 så är du endå dum i huvudet. kort sagt, du är dum i huvudet vad du än säger.
Jaha,men då är det ju inget hinder att köpa ett luftgevär i kaliber 6,35mm,med vilken utgångshastighet man vill,man behöver ju bara hävda att man skjuter så lätta kulor att man inte kommer upp i 10J i anslagsenergi!

Tror du att det skulle funka?

Vilka alternativ fanns det att välja på?
#Att jag är dum i huvudet,för att jag är jävligt skeptisk till att man inte skulle kunna åka dit för olaga vapeninnehav,om man inte har licens för ett luftvapen,som vid användandet av "normala" kulor,inte "topz",har en anslagsenergi på över 10J?

Eller..

#Att den som hävdar att man bara skulle skjuta med en tillräckligt lätt kula,så är det inget bekymmer,är det?

I verkligheten,så kan det ju funka på så vis att man köper sig ett luftgevär,givetvis ett 10J-begränsat (annars behöver man ju licens).

Byter fjäder och pangar på,för så länge man beteer sig normalt (vilket kanske är svårt för vissa?) så är ju chansen ganska minimal att polisen skulle hälsa på och undra vilken utgångshastighet det är på ditt luftgevär.

Har man dock börjat skjuta på grannens husvagn,har dåliga kulfång (inte tänker på vart kulan tar vägen efter den träffat/missat sitt mål) så kan man ju misstänka att ev. granne blir irriterad och då kanske polisen lättare blir intresserad..Nu kan vi börja snacka om "dum i huvudet"...

Låt gå för att jag är dum i huvudet,men vet iaf. när man ska använda STOR bokstav och använda komma-tecken (,),samt stava rätt...(Om vi nu ska hålla på med person angrepp.. )
Senast redigerad av orvaren 2011-02-12 kl. 13:03.
Citera
2011-02-13, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jaha,men då är det ju inget hinder att köpa ett luftgevär i kaliber 6,35mm,med vilken utgångshastighet man vill,man behöver ju bara hävda att man skjuter så lätta kulor att man inte kommer upp i 10J i anslagsenergi!

Tror du att det skulle funka?

Vilka alternativ fanns det att välja på?
#Att jag är dum i huvudet,för att jag är jävligt skeptisk till att man inte skulle kunna åka dit för olaga vapeninnehav,om man inte har licens för ett luftvapen,som vid användandet av "normala" kulor,inte "topz",har en anslagsenergi på över 10J?

Eller..

#Att den som hävdar att man bara skulle skjuta med en tillräckligt lätt kula,så är det inget bekymmer,är det?

I verkligheten,så kan det ju funka på så vis att man köper sig ett luftgevär,givetvis ett 10J-begränsat (annars behöver man ju licens).

Byter fjäder och pangar på,för så länge man beteer sig normalt (vilket kanske är svårt för vissa?) så är ju chansen ganska minimal att polisen skulle hälsa på och undra vilken utgångshastighet det är på ditt luftgevär.

Har man dock börjat skjuta på grannens husvagn,har dåliga kulfång (inte tänker på vart kulan tar vägen efter den träffat/missat sitt mål) så kan man ju misstänka att ev. granne blir irriterad och då kanske polisen lättare blir intresserad..Nu kan vi börja snacka om "dum i huvudet"...

Låt gå för att jag är dum i huvudet,men vet iaf. när man ska använda STOR bokstav och använda komma-tecken (,),samt stava rätt...(Om vi nu ska hålla på med person angrepp.. )
jag påstod aldrig att det var så, jag förklarade för dig vad han menade eftersom du var oförmögen att lista ut det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in