Citat:
Ursprungligen postat av axyon
nej han hävdar att det är lagligt om man har en kula som är tillräckligt lätt att det inte överskrider 10j.är du på riktigt dum i huvudet eller gör du dig bara till? om du svarar alternativ 2 så är du endå dum i huvudet. kort sagt, du är dum i huvudet vad du än säger.
Jaha,men då är det ju inget hinder att köpa ett luftgevär i kaliber 6,35mm,med vilken utgångshastighet man vill,man behöver ju bara hävda att man skjuter så lätta kulor att man inte kommer upp i 10J i anslagsenergi!
Tror
du att det skulle funka?
Vilka alternativ fanns det att välja på?
#Att jag är dum i huvudet,för att jag är
jävligt skeptisk till att man inte skulle kunna åka dit för olaga vapeninnehav,om man inte har licens för ett luftvapen,som vid användandet av "normala" kulor,inte "topz",har en anslagsenergi på över 10J?
Eller..
#Att den som hävdar att man bara skulle skjuta med en tillräckligt lätt kula,så är det inget bekymmer,är det?
I verkligheten,så kan det ju funka på så vis att man köper sig ett luftgevär,givetvis ett 10J-begränsat (annars behöver man ju licens).
Byter fjäder och pangar på,för så länge man beteer sig normalt (vilket kanske är svårt för vissa?) så är ju chansen ganska minimal att polisen skulle hälsa på och undra vilken utgångshastighet det är på ditt luftgevär.
Har man dock börjat skjuta på grannens husvagn,har dåliga kulfång (inte tänker på vart kulan tar vägen efter den träffat/missat sitt mål) så kan man ju misstänka att ev. granne blir irriterad och då kanske polisen lättare blir intresserad..Nu kan vi börja snacka om "dum i huvudet"...
Låt gå för att
jag är dum i huvudet,men vet iaf. när man ska använda STOR bokstav och använda komma-tecken (,),samt stava rätt...(Om vi nu ska hålla på med person angrepp..

)