2010-11-17, 20:03
Medlem
Tjena. Jag tar snart jägarexamen och kommer då ta licens för kulvapen upp till klass 2 och hagel. Ska jaga fågel och rådjur, men tänkte också köpa luftgevär för att skjuta kråkor på tomten och leka med.

1. Kommer jag automatiskt få licens för att jaga med luftgevär när jag får licens för de ovanstående vapentyper?
2. Vilken styrka och kaliber måste man ha för att få jaga med luftgevär? Jag har hört 150J och 5.5mm, sant?
3. Jag har bara sett luftgevär som är max 10J, måste man trimma det själv eller gör fabriken det? Finns det speciella fabriker som säljer luftgevär till just jakt?
4. Har ni tips på bra luftgevär som passar mitt ändamål får ni gärna länka! Kan tänka mig ge 2500:- som max.

Mvh
Citera
2010-11-17, 20:05
Medlem
stimulancias avatar
tror knappast det räcker med en tomt, du bör nog ha lite jaktmark.......
sen ang vapen, jag tror (kan ha fel såklart), att ett luftvapen inte har genomslagskraft nog för att fälla nåt vilt..........

gör som oss andra , jaga me ak.........
Citera
2010-11-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stimulancia
sen ang vapen, jag tror (kan ha fel såklart), att ett luftvapen inte har genomslagskraft nog för att fälla nåt vilt..........

Klart ett luftgevär har nog med kraft att döda fåglar även om det inte är det mest humana man kan göra. Sen bor jag lite öde så jag har inga grannar som bryr sig om jag skjuter på tomten.
Citera
2010-11-17, 20:10
Medlem
f3etvkontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stimulancia

jepp, du har fel http://www.youtube.com/watch?v=PbiPydusWmk
Citera
2010-11-17, 20:13
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nock
Klart ett luftgevär har nog med kraft att döda fåglar även om det inte är det mest humana man kan göra. Sen bor jag lite öde så jag har inga grannar som bryr sig om jag skjuter på tomten.

Klart det! Jag brukar skjuta kråkor och skator med luftgevär. Kanske det gå bättre med kolsyrevapen eller hur man ska säga det.
Citera
2010-11-17, 20:14
Medlem
antonstds avatar
Japp du får jaga med luftgevär om geväret är 5.5 mm.
Då får du jaga råttor, sorkar, möss, stadsduva, turkduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv. Om jag inte minns helt åt helvete fel.
Citera
2010-11-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonstd
Japp du får jaga med luftgevär om geväret är 5.5 mm.
Då får du jaga råttor, sorkar, möss, stadsduva, turkduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv. Om jag inte minns helt åt helvete fel.

Ok, vet du hur mycket anslagsenergi jag behöver då?
Citera
2010-11-17, 20:18
Medlem
antonstds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nock
Ok, vet du hur mycket anslagsenergi jag behöver då?

Kan stämma att det ska vara 150J som du skrev. Utgångshastigheten ska vara 180 m/s med tror jag.
Citera
2010-11-17, 20:19
Bannlyst
En Airforce Condor 5,5 mm vill jag ha.
Duger utmärkt att jaga mindre vilt med, upp till kanin kan nog va lagligt.
Finns även i 10 joule tror jag.
Tycker inte det är någon ide att gå över kaliber 6,3 mm med luftgevär, då kan man lika gärna köra AK....
Skulle föredra 4,5 mm, men den kalibern får man inte jaga med, å andra sidan kan man få riktigt tunga 4,5 mm kulor att komma upp i ca: 350 m/s, vilket betyder flackare kulbana, samtidigt som du håller dej under ljudhastigheten, och ingen rekyl.
Skulle satsa på en pumpbar bössa, håller jämnare tryck än kolsyra vid temperaturväxlingar = jämnara utgångshastighet på skotten.
Glöm fjädergevär, rekylen gör så att du missar.
Senast redigerad av Gamlerunke 2010-11-17 kl. 20:28.
Citera
2010-11-17, 20:26
Medlem
känns ju lite spontant att ett salongsgevär kal. 22 long el. kort är bättre för de ändamål du söker.. de de går lite bättre på längre håll har själv 22 long smidigt med mycket billig ammo....

varför bara ta licens till klass 2 känns ju bättre om man tar licens på studsare direkt...
tänk själv möjligheten att du får följa med på tex älgjakt (ska ju vara rätt vanligt har jag hört) då måste du låna ett vapen innan...

priset skiljer inte mycket för ett bättre begagnat vapen... och om man vill får du ju faktiskt lov att ta licens på mer än två vapen också.....
Citera
2010-11-17, 20:26
Medlem
fiskemannen91s avatar
Luftgevär som överstiger 199m/s är enligt lag att man måste söka licens för att ha. För då klassas det som ett klass 4 vapen som du får skjuta kråka,skata,kajja,råttor och sånt smått.

Sen självklart kan du ju skjuta samma djur med ett luftgevär som understiger 199m/s men då är chansen stor att det inte blir ett dödande skott. Kan behöver skjuta fler än 1 skott då för att djuret ska avliva och självklart måste du ha ett vapenskåp då för att förvara de. Men som du skrev tidigare att du bor lite ute på landsbygden så är väl chansen att polisen dyker upp där är ju minimal :P
Citera
2010-11-17, 20:36
Bannlyst
Av krutvapen är det AK....47:an som ger mest pang för pengarna, nästan samma pris på skotten som salångsgevär.
Vill du ha krut, ta en AK.
Har du någon möjlighet att få gratis skott till någon annan kaliber så ta den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in