2010-11-17, 19:18
Medlem
herredjvlars avatar
Jag har ett litet bekymmer min hårddisk på mac:en verkar ha snurrar sitt sista varv. Väntar på att en kompis vars kille är grym på mac:ar ska hjälpa mig med lite mer felsökning men failar den så måste jag i princip lämna in den någonstans där de kan rädda datan på den. Har bland annat en massa bilder från resor som jag vill få ut. (ja jag vet man ska göra back-up, å jag hade påbörjat en men bara hunnit back-upa 1/3 och skulle fortsätta senare men det blev inte av).

Nu är min fråga, har någon erfarenhet av firmorna som gör detta? Jag har själv genom jobbet räddat ett USB-minne en gång men då pröjsade jobbet så jag brydde mig inte utan tog bara det företag som vår hårdvaruleverantör rekommenderade. Det företaget hette Technilab, de var duktiga och så men som sagt kostar det ju en slant (minns ej vad i skrivande stund).

Nu är min fråga till flashbackarna, vad har ni för erfarenheter av sådana här företag, har ni några som gjort bra jobb för en billig slant åt er? Vet ni några man ska passa sig för av antingen hutlösapriser-skälet eller att de helt enkelt är kassa.

Till moderator: Flytta gärna om ni tycker tråden hamnat fel
Citera
2010-11-19, 00:31
Bannlyst
Spelar rätt stor roll vad det är för fel på den. Är det bara att systemet är korrupt så kan vem som helst i stort sett få ut data. Är det blockfel kan de flesta få ut data. Är det ordentligt mekaniskt fel så är det IBAS el. liknande som gäller, dom är långt ifrån gratis, men får ut din data gör dom.
Citera
2010-11-19, 18:07
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herredjvlar
Jag har ett litet bekymmer min hårddisk på mac:en verkar ha snurrar sitt sista varv. Väntar på att en kompis vars kille är grym på mac:ar ska hjälpa mig med lite mer felsökning men failar den så måste jag i princip lämna in den någonstans där de kan rädda datan på den. Har bland annat en massa bilder från resor som jag vill få ut. (ja jag vet man ska göra back-up, å jag hade påbörjat en men bara hunnit back-upa 1/3 och skulle fortsätta senare men det blev inte av).

Nu är min fråga, har någon erfarenhet av firmorna som gör detta? Jag har själv genom jobbet räddat ett USB-minne en gång men då pröjsade jobbet så jag brydde mig inte utan tog bara det företag som vår hårdvaruleverantör rekommenderade. Det företaget hette Technilab, de var duktiga och så men som sagt kostar det ju en slant (minns ej vad i skrivande stund).

Nu är min fråga till flashbackarna, vad har ni för erfarenheter av sådana här företag, har ni några som gjort bra jobb för en billig slant åt er? Vet ni några man ska passa sig för av antingen hutlösapriser-skälet eller att de helt enkelt är kassa.

Till moderator: Flytta gärna om ni tycker tråden hamnat fel

Som jag behövt säga alltför många gånger, bara för att man använder en Mac och får någon form av problem så innebär inte detta att man MÅSTA posta tråden här i avdelningen för "Datoranvändning Mac OS"!!!

Om man är det minsta tveksam om man postar rätt, tänk till! Tänk efter om detta är rätt ställe!

Från Mac-avdelning till Övriga datordiskussioner.

/Mod
Citera
2010-11-19, 21:08
Medlem
herredjvlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indouz
Spelar rätt stor roll vad det är för fel på den. Är det bara att systemet är korrupt så kan vem som helst i stort sett få ut data. Är det blockfel kan de flesta få ut data. Är det ordentligt mekaniskt fel så är det IBAS el. liknande som gäller, dom är långt ifrån gratis, men får ut din data gör dom.

Alltså jag har försökt styra hårdisken (som om den vore extern) via fire-wire-kabel från min sambos dator (hon har också en mac-book) men icke sa nicke...

Har naturligtvis också försökt köra "arkivera och ominstallera" (eller vad det nu heter) plus försökt köra apples verktygsprogram för hårdvara på medföljande skiva men den vill inte starta skiten från cd-spelaren.

Men jag räknar iskallt med att de måste plocka ur skivorna ur disken och så, kanske borde preciserat det direkt
Citera
2010-11-19, 21:15
Medlem
Skogswalds avatar
My two cents. Lämna först hårddisken till nån killkompis med god datorvana. Allmäntendensen har utvecklats sen 90-talet, och du kan ha nån tusenlapp att vinna på att göra det läckert. Sen att 'unknown' inte ruggar tarre över din data, är väl också värt en del? Keep it local, som killarna på Östra!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in