2010-11-17, 19:16
Medlem
Jo jag har har blivit erbjuden en tjänst som förmögenhetsförvaltare i Stockholmsområdet, men då jag alltid är skeptisk vet jag inte om jag om jag inte blivit lite för ledd av titeln "förmögenhetsförvaltare" som onekligen låter rätt bra...

Om mig då, har en magisterexamen i marknadsföring 4år Ekonomprogrammet (eller ja, saknar en kurs för att få ut examen..) Och saknar arbetserfarenhet i stort sett förutom lite mindre jobb. Ja det är väl det som är relevant för detta.

Här kommer lite saxat från annonsen jag sökte:
"Ditt uppdrag som förmögenhetsförvaltare kretsar främst kring att bygga och underhålla kundrelationer, men även att marknadsföra XXX unika tjänster och produkter mot företag. Dina främsta arbetsverktyg kommer vara telefon, kundbesök, presentationer och säljmöten."

Vi, XXX, kan erbjuda dig möjligheten att få arbeta med till exempel hedgefonder, private equity produkter, försäkringar, obligationer etc."

"Då detta är instegsjobb kommer du att få en omfattande utbildning tillsammans med fortlöpande träning. Syftet med detta är att du inom en två årsperiod ska bli godkänd som certifierad finansiell rådgivare baserad på Finansinspektionens specifikationer."

Detta är väl det viktigaste ur annonsen, men bör tilläggas att lönen anges som provision + bonus, och det är väl just att lönen är provisionsbaserad som är det största orosmomentet för mig.

Ja, vad säger ni? Mitt andra alternativ är att gå tillbaks till skolbänken och vidga min kompetens rent akademiskt, men om detta är en bra chans lockar ju givetvis arbetsmöjligheterna rejält mycket mer, men samtidigt känns hela upplägget "Lite för bra för att vara sant". Blivit rätt misstänksam gentemot jobberbjudanden då samtliga jobberbjudandena jag fått hittills har varit rena Telemarketingjobb paketerade på en rad olika sätt och är rädd att detta bara är ytterligare ett, bara packeterat på ett ovanligt snyggt sätt!

Hoppas jag gjort mig själv förstådd då jag fick slänga ihop detta alldeles för snabbt. Givande svar uppskattas verkligen!

Tackar för hjälpen!
Citera
2010-11-17, 21:56
Medlem
Misstänker att detta är ett företag i stil med Coeli, Exceed eller liknande. Således är det mer eller mindre ett rent krängarjobb.

För bra för att vara sant. Ja, antagligen.
Citera
2010-11-17, 22:38
Medlem
Tyvärr är det väl så.. Fasen nu vet man ju varken ut eller in! Ska man avsluta studierna för detta (läser nu bara lite strökurser i brist på annat) eller riskera en chans till vettigt arbete... Det som lockar mest är ju att man efter 2 år kommer bli godkänd som certifierad finansiell rådgivare och det måste väl vara meriterande?
Citera
2010-11-18, 12:45
Medlem
lepops avatar
Detta låter som Nordisk kapitalförvaltning. Mitt råd till dig är att håll dig borta från dem. De säljer bl a junkbonds och vill att du samtidigt ska spendera mycket tid i telefon och ringa kalla samtal för att du ska få dit kunder. För detta arbete får du ingen fast lön. Så du kan ju själv räkna ut att du kan få gå en tid helt utan lön från dem

Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Det som lockar mest är ju att man efter 2 år kommer bli godkänd som certifierad finansiell rådgivare och det måste väl vara meriterande?

Ja det är mycket meriterande, dock kan man göra detta på 6 månader samt att jag är ytterst tveksam till om det nu är Nordisk kapitalförvaltning som ligger bakom detta, att de kommer över huvud taget att bekosta detta åt dig. Samt att denna licens måste du ha från och med dag 1 när du träffar kunder, vilket åter igen visar på ett oseriöst beteende.
Citera
2010-11-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Detta låter som Nordisk kapitalförvaltning. Mitt råd till dig är att håll dig borta från dem. De säljer bl a junkbonds och vill att du samtidigt ska spendera mycket tid i telefon och ringa kalla samtal för att du ska få dit kunder. För detta arbete får du ingen fast lön. Så du kan ju själv räkna ut att du kan få gå en tid helt utan lön från dem

Ja det är mycket meriterande, dock kan man göra detta på 6 månader samt att jag är ytterst tveksam till om det nu är Nordisk kapitalförvaltning som ligger bakom detta, att de kommer över huvud taget att bekosta detta åt dig. Samt att denna licens måste du ha från och med dag 1 när du träffar kunder, vilket åter igen visar på ett oseriöst beteende.
Tackar för svaret, dock är inte Nordisk Kapitalförvaltning företaget i fråga. Du verkar insatt i detta, nu när jag pratade med företaget betonade de att det hela kommer vara utformat som ett är traineeprogram där målet är att jag ska vara certifierad som finansiell rådgivare efter 2 år. Har du några kommentarer om detta? Vill ju helst inte kasta bort månader på något oseriöst.

Hade även varit kalas om du/någon kunnat tipsa om lite diskreta frågor jag kan ställa vid ett framtida möte jag har dem som antingen kan bekräfta mina farhågor eller minska dem?

Tex är en passande fråga: "Är syftet med traineeprogrammet att ni bekostar min Certifieringsutbildning?"

Förslag i alla former hade verkligen hjälpt mig! Så sugen på att tacka ja, men är ju ändå duktigt skeptisk!
Citera
2010-11-18, 14:36
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Tackar för svaret, dock är inte Nordisk Kapitalförvaltning företaget i fråga. Du verkar insatt i detta, nu när jag pratade med företaget betonade de att det hela kommer vara utformat som ett är traineeprogram där målet är att jag ska vara certifierad som finansiell rådgivare efter 2 år. Har du några kommentarer om detta? Vill ju helst inte kasta bort månader på något oseriöst.

Hade även varit kalas om du/någon kunnat tipsa om lite diskreta frågor jag kan ställa vid ett framtida möte jag har dem som antingen kan bekräfta mina farhågor eller minska dem?

Tex är en passande fråga: "Är syftet med traineeprogrammet att ni bekostar min Certifieringsutbildning?"

Förslag i alla former hade verkligen hjälpt mig! Så sugen på att tacka ja, men är ju ändå duktigt skeptisk!

Att det är ett traineprogram är inga konstigheter i sig. Det som är konstigt är längden dvs 2 år (alldeles för långt), när du inte är licensierad kan du inte träffa kunder, hur tänkte de se till att du klarar dig ekonomiskt om du inte inbringar provis i början? Vad får du för andra uppgifter under trainee-tiden?

Ja det är klart att du kan ställa frågor rakt ut, ex huruvida de bekostar utbildningen eller inte, förmodligen så gör de det. Får du även Swedsec? osv...

Det finns andra bolag som bekostar allt åt dig samt ger dig fast lön under trainee-tiden.
Citera
2010-11-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Att det är ett traineprogram är inga konstigheter i sig. Det som är konstigt är längden dvs 2 år (alldeles för långt), när du inte är licensierad kan du inte träffa kunder, hur tänkte de se till att du klarar dig ekonomiskt om du inte inbringar provis i början? Vad får du för andra uppgifter under trainee-tiden?

Ja det är klart att du kan ställa frågor rakt ut, ex huruvida de bekostar utbildningen eller inte, förmodligen så gör de det. Får du även Swedsec? osv...

Det finns andra bolag som bekostar allt åt dig samt ger dig fast lön under trainee-tiden.
Tackar återigen för så givande svar! Detta är något jag verkligen ska ta upp under intervjun! Hade varit kalas om du kunnat länka till sida där det står mer utförligt om krav för denna licens, googlade lite snabbt, men hittade bara sidor som erbjöd utbildning.

Skulle det visa sig att jag kan ta den här licensen på ett halvår känns det ju som att det hade varit värt att bita ihop det halvåret (om nu jobbet skulle vara värre än kasst...) för att få licensen och sen dra vidare, men säkert något lurt bakom det hela ändå...

Men det jag ska fråga då:
-Betalar ni utbildningen helt ut? Förresten vad menar du med Swedsec? Är det inte genom dem man får licensen, eller finns det andra licenser?

-Jag kommer ju inte få rådgiva några kunder utan licensen, så hur är det tänkt att jag skulle få ihop någon lön då ni anger att lönen är provisionsbaserad?

-Hur kommer det sig att ni säger att det kommer ta två år för att få licensen, vanligen tar det ju bara 6mån En källa på det hade som sagt varit kalas!

Tackar återigen för givande svar!
Citera
2010-11-19, 13:03
Medlem
Inte någon som kan bidra med något användbart till tråden?
Citera
2011-07-10, 18:09
Medlem
Adidass avatar
Ett vanligt upplägg är att man under sin "trainee-period", alltså innan man fått de nödvändiga licenserna, jobbar som s.k. "mäklar-assistent". Man håller då mötet och gör själv affärerna men de tecknas under av en certifierad rådgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in