2010-11-17, 12:50
Medlem
156.Thelemas avatar
Nu börjar det dra ihop sig till jul igen, och jag har inte mycket pengar. För att ändå kunna ge bort nånting roligt så tänkte jag göra lite olika inläggningar och liknande att ge bort. Jag har tänkt mig följande:

- Äppelsmör; äpplen, cider, råsocker, kanel, kryddnejlikor och kryddpeppar som man kokar på låg värme tills det är en mörkbrun smet.

- Chilirödlök; inlagd skivad rödlök i klassisk 1-2-3-lag med lagerblad, chili och lite andra kryddor.

- Rillette; rillette på grisbog och sidfläsk.

Jag skulle behöva tips på något annat jag kan göra som inte är alltför dyrt, gärna något med frukt, som inte är lemon curd.
Citera
2010-11-17, 12:55
Medlem
Kruzs avatar
Koka ihop en Chutney. Finns ju massor av olika alternativ på frukt man kan använda sig av. Har tex gjort på krusbär vilket blev jättelyckat och gott till grillat kött.

Göra egen glögg går ju bra. Kanske lite dyrt att köpa ihop allt visserligen.
Citera
2010-11-17, 13:14
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Koka ihop en Chutney. Finns ju massor av olika alternativ på frukt man kan använda sig av. Har tex gjort på krusbär vilket blev jättelyckat och gott till grillat kött.

Göra egen glögg går ju bra. Kanske lite dyrt att köpa ihop allt visserligen.
Vilket underbart tips, att jag inte tänkte på det själv? Tack! Jag har tidigare gjort en baconchutney som är helt enormt underbar. Har du - eller någon annan - någon aning om vad hållbarheten på en sådan baconchutney kan vara, givet att man förpackar den på steriliserade burkar som sedan kokas i en kvart enligt livsmedelverkets föreskrifter?
Citera
2010-11-17, 13:49
Medlem
Kruzs avatar
Ja alltså sköter man steriliseringen av burkarna väl, så bör ju en oöppnad burk hålla i evigheter *!*, sen när burken väl är öppnad så skall den i ju stå kylen och bör hålla sig väldigt länge tror jag vågar säga 6 månader i alla fall. Min chutney är snart 6 månader och den smakar o luktar hur bra som helst ännu.
Citera
2010-11-17, 13:55
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Ja alltså sköter man steriliseringen av burkarna väl, så bör ju en oöppnad burk hålla i evigheter *!*, sen när burken väl är öppnad så skall den i ju stå kylen och bör hålla sig väldigt länge tror jag vågar säga 6 månader i alla fall. Min chutney är snart 6 månader och den smakar o luktar hur bra som helst ännu.
Jo, men nu har jag ju tänkt att ha bacon i min chutney, så jag misstänker att hållbarheten påverkas ganska mycket i negativ riktning.
Citera
2010-11-17, 14:44
Medlem
Kattolfs avatar
Hemmagjort godis i olika former brukar vara populärt. Speciellt om det finns mycket ungar i leden.
Om plånboken tillåter så kan du ju också göra egenkryddat brännvin i olika former

Edit: Lägger till Insaltade citroner. Ett kanontillbehör till nordafrikansk mat. Håller dessutom i evigheter.
Senast redigerad av Kattolf 2010-11-17 kl. 14:47.
Citera
2010-11-17, 14:45
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Jo, men nu har jag ju tänkt att ha bacon i min chutney, så jag misstänker att hållbarheten påverkas ganska mycket i negativ riktning.
Baconchutney låter intressant. Hur gör du den?
Citera
2010-11-17, 15:05
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Baconchutney låter intressant. Hur gör du den?
Jag skär baconet i små bitar, steker i sitt eget fett, kryddar med timjan, ingefära, svartpeppar, mörk sirap (eller honung), fyller på med kycklingbuljong och lite hackad lök. Det får puttra på en ganska lång stund, för jag vill att baconet ska falla sönder ordentligt. Sen i med antingen skalade, urkärnade äpplen skurna i tärningar eller tranbär, och låt allt koka ihop tills det får chutneykonsistens.

Jag har gjort en variant med bara rödlök och bacon, inget äpple eller tranbär, det var gott det också. Den serverade jag för övrigt till en dekonstruerad boeuf bourguignon.

Några ungar finns det överhuvudtaget inte i leden, och ingen är särskilt bevandrad inom nordafrikansk kokkonst, annars var citronerna ett väldigt bra tips, har gjort det en gång tidigare.
Citera
2010-11-17, 15:09
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Jag skär baconet i små bitar, steker i sitt eget fett, kryddar med timjan, ingefära, svartpeppar, mörk sirap (eller honung), fyller på med kycklingbuljong och lite hackad lök. Det får puttra på en ganska lång stund, för jag vill att baconet ska falla sönder ordentligt. Sen i med antingen skalade, urkärnade äpplen skurna i tärningar eller tranbär, och låt allt koka ihop tills det får chutneykonsistens.

Jag har gjort en variant med bara rödlök och bacon, inget äpple eller tranbär, det var gott det också. Den serverade jag för övrigt till en dekonstruerad boeuf bourguignon.

Några ungar finns det överhuvudtaget inte i leden, och ingen är särskilt bevandrad inom nordafrikansk kokkonst, annars var citronerna ett väldigt bra tips, har gjort det en gång tidigare.
Lät gott. Skall absolut prövas vid tillfälle, så tack för receptet
Citera
2010-11-17, 17:32
Medlem
Kruzs avatar
Citat:

Ajfan så var det ja. Bacon är ju något annat förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in