• 1
  • 2
2004-07-07, 18:06
Medlem
varelses avatar
Ska nog här i dagarna köpa mig en my mp3 spelare och hade tänkt mig en hdiskbaserad på en 10 gig ungefär.
Nu undrar jag helt enkelt vad ni har för erfarenheter av dessa och vilka som är bra.
Jag har funderat lite på ipod men tycker att den e så ful och är lite tveksam till ljudet i den. Jag vill ha rätt bra bas, tycker det är viktigt för att musiken ska få liv i ett par små lurar.

/chris
Citera
2004-07-08, 01:22
Medlem
Se till att skaffa ett par ordentliga lurar om du är intresserad av ett rejält basljud. Eller helt enkelt bra ljud i övrigt. De som följer med brukar knappast visa den bästa sidan av spelaren.

Har ingen erfarenhet just av hdbaserade spelare. Kör själv cdbaserade grejjor och brorsan en jos. I vilket fall blir det en rejäl skillnad om man byter från "original" lurarna till något annat, lär vara samma med diskbaserade prylar :)
Citera
2004-07-08, 09:57
Medlem
helvete!s avatar
ja du, svaret är givet.
köp en iPod. den är inte bara den bästa, den är den överlägset snyggaste också.
Citera
2004-07-08, 12:54
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Ska nog här i dagarna köpa mig en my mp3 spelare och hade tänkt mig en hdiskbaserad på en 10 gig ungefär.
Nu undrar jag helt enkelt vad ni har för erfarenheter av dessa och vilka som är bra.
Jag har funderat lite på ipod men tycker att den e så ful och är lite tveksam till ljudet i den. Jag vill ha rätt bra bas, tycker det är viktigt för att musiken ska få liv i ett par små lurar.

/chris

Säger som octet:
Klart som fan ljudet är dåligt i de små pisselurarna man får med.
Men köp ett par stora (finns skitbilliga, bra på Clas Ohlson) så blir ljudet grymt bra.

Men tycker du den är ful kommer du aldrig att gilla den. Själv tycker jag den är skitsnygg.

Med iTunes kan du sen konfigurera din iPod till hur mycket eller lite bas, mellan, och diskant du vill ha.

Och med lite handvändningar kan du även "trolla" bort den gräns som EU (eller något sådant) har satt upp vad det gäller max-volymen på bärbara musik-enheter. Har för mig den ligger på 100dB, men det är bara att ändra i en config-fil på iPod:en
Citera
2004-07-09, 00:01
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helvete!
ja du, svaret är givet.
köp en iPod. den är inte bara den bästa, den är den överlägset snyggaste också.

Jag tycker personligen att den ser ut som en leksak eller nåt i den stilen så en ipod blir det nog inte för mig, ska försöka kolla runt lite på nätet på i helgen och se vad det blir.

/chris
Citera
2004-07-09, 00:07
Medlem
StigAllans avatar
Den Jens of Sweden med radiosändare vore något.
Har den blivit tillåten här i Svedala än?
Citera
2004-07-09, 08:37
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Den Jens of Sweden med radiosändare vore något.
Har den blivit tillåten här i Svedala än?

Ja, fast utan FM-sändare

Det kommer nog att dröja riktigt länge, kanske en evighet, innan du får ha något med FM-sändare här i vårt lilla land.
Så om du tvunget vill ha den funktionen (jag vill) så får man köpa utomlands.

Själv tänkte jag leta efter en Belkin "extern" FM-sändare när jag är i Singapore. Den är ungefär så stor som två AA batterier, och den kan kopplas till "alla" musikenheter.
Citera
2004-07-09, 14:44
Medlem
varelses avatar
Nu har jag letat runt på pricerunner och kommit fram till två kandidater, dessa:

iRiver HP 120

iAudion M3 20GB

Båda ligger på 20 gig vilket nästan är för mycket för mig så det e inget problem. iAudion är ju mindre och slimmare men den har ju en rätt så stor displayhandkontroll, jag e lite orolig att den kommer vara jobbig att ha hängande på tröjan/jackan/etc. Någon som har en sådan som kan ge mig nåt tips?

iRivern är ju lite av ett säkert kort. Dom är ju kända för att göra bra grejer och det tvivlar jag inte på alls. Den är inte lika snygg som iAudion men har ju både display på fjärrkontrollen och enheten vilket kan vara ett plus.
Har iRivern folder navigation? Detta hade ju iAudion men det stod inget om det på iRivern. Folder navigation är nästan ett måste enligt mig.

Så, vilken ska jag välja? Någon som äger någon av dessa och kan hjälpa mig att välja rätt, det är ju ändå nästan 4000kr.

/chris
Citera
2004-07-10, 00:03
Medlem
Raazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Nu har jag letat runt på pricerunner och kommit fram till två kandidater, dessa:

iRiver HP 120

iAudion M3 20GB

Båda ligger på 20 gig vilket nästan är för mycket för mig så det e inget problem. iAudion är ju mindre och slimmare men den har ju en rätt så stor displayhandkontroll, jag e lite orolig att den kommer vara jobbig att ha hängande på tröjan/jackan/etc. Någon som har en sådan som kan ge mig nåt tips?

iRivern är ju lite av ett säkert kort. Dom är ju kända för att göra bra grejer och det tvivlar jag inte på alls. Den är inte lika snygg som iAudion men har ju både display på fjärrkontrollen och enheten vilket kan vara ett plus.
Har iRivern folder navigation? Detta hade ju iAudion men det stod inget om det på iRivern. Folder navigation är nästan ett måste enligt mig.

Så, vilken ska jag välja? Någon som äger någon av dessa och kan hjälpa mig att välja rätt, det är ju ändå nästan 4000kr.

/chris

Brorsan äger Irivern HP-120 och är mkt nöjd med den.
Den har smidig folder-navigation och funkar skitfint i övrigt
Citera
2004-07-10, 19:17
Medlem
dapan01s avatar
Skaffa en Ipod Mini och byt till stora hörlurar. Har själv en sådan och är helnöjd med den. Den ligger ju inte på 10Gb, men 4Gb är ju fortfarande en hel del låtar.
Citera
2004-07-11, 02:21
Medlem
Ipod

Ipod kanske ser ut som en leksak, men den känns inte som det till skillnad från de flesta andra hd-spelare. Känns verkligen kvalitet när man håller den i handen, och dessutom ytterst få rörliga delar, inga vanliga knappar exempelvis.
Citera
2004-07-15, 10:36
Medlem
Har haft min iRiver 120 i 7-8 månader nu och är helnöjd. Har faktiskt inget att klaga på, du blir inte besviken om du köper en sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in