• 1
  • 2
2010-11-17, 12:20
Medlem
Hej FB-vänner!

Jag och en polare har tänkt att köpa ett hus.
Vi båda har fast anställning.
Vi tjänar ca 35 K ut sammanlagt och vi tittar på hus i prisklassen 600K-850K.

Min fråga är då - kan jag och min polare ta huslån ihop? Eller måste en stå för lånet? - Hur funkar det?
Och tror ni det skulle vara några problem att få ett huslån?

Har inga betalnings anmärkningar.

Tack på förhand!
Citera
2010-11-17, 13:05
Bannlyst
Det går säkert att ordna, har ni någon form av kontantinsats?

Det som jag tycker känns mer osäkert är det faktum att ni är just två stycken polare som ska köpa gemensamt. Känns som det bådar för problem i framtiden. Vem som ska stå för vilka kostnader, vad som ska göras och inte göras på huset, hur det ska göras osv. Det är mer omständligt än vad man tror att vara villaägare.
Citera
2010-11-17, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker

Det som jag tycker känns mer osäkert är det faktum att ni är just två stycken polare som ska köpa gemensamt. Känns som det bådar för problem i framtiden. Vem som ska stå för vilka kostnader, vad som ska göras och inte göras på huset, hur det ska göras osv. Det är mer omständligt än vad man tror att vara villaägare.

Finns ju bara en lösning på dom problemet och detär ju att splitta allt 50%, hela vägen ner till minsta nubb.
Citera
2010-11-17, 14:43
Medlem
Citat:
stockbroker

Nej vi har ingen kontantinsats. Jag vet att det kommer bli dyrare för att vi inte har någon sådan. Men ska flytta nångång i feb/mars och hinner inte spara så mycket till det.

Vi tänkte ju splitta på alla kostnader - Eller så hade vi tänkt att en tar lånet och den andra betalar hälften varje månad & bestämmer ifall man ska lägga undan pengar varje månad för eventuella fel som kanske behöver åtgärdas. Men vi har inte kommit fram till hur vi skall göra ännu.
Citera
2010-11-17, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xelvine
Nej vi har ingen kontantinsats. Jag vet att det kommer bli dyrare för att vi inte har någon sådan. Men ska flytta nångång i feb/mars och hinner inte spara så mycket till det.

Vi tänkte ju splitta på alla kostnader - Eller så hade vi tänkt att en tar lånet och den andra betalar hälften varje månad & bestämmer ifall man ska lägga undan pengar varje månad för eventuella fel som kanske behöver åtgärdas. Men vi har inte kommit fram till hur vi skall göra ännu.

Se till så att det inte blir du
Citera
2010-11-17, 15:20
Medlem
Haha.

Men får väl boka ett möte på banken och titta närmare på detta.

Tack för svaren.
Citera
2010-11-17, 23:23
Medlem
Telefons avatar
Lägg ett par tusen på ett avtal som reglerar ägandeförhållanden osv. Fixa det hos en advokat så ni har allt "officiellt". Kan tyckas onödigt nu men när det gäller pengar ska man aldrig ta något för givet.

Antar att ni känner varandra bra och har provat att bo tillsammans innan? Helt annan sak att umgås några timmar/vecka med nån polare och sen att bo med honom/henne.
Citera
2010-11-18, 00:36
Medlem
Whiteliess avatar
Jisses... att äga ett hus med en polare med full belåning. Det kallar jag som upplagt för helvete. Vad för typ av helvete kommer du förstå när det är dags, men framförallt när någon av er bestämmer er för att inte vilja bo kvar i huset och vill sälja osv etc... Försök hitta ett hus i andrahand istället tills ni har råd att köpa eget? Hur gamla är ni?
Citera
2010-11-18, 01:17
Medlem
Om huspriserna går upp och den ena vill sälja antar jag att ni kan sälja eller be att få en värdering på huset där den ena köper ut den andra.

Men om priset går ner och den ena vill sälja, hur gör ni då? Säljer ändå?
Citera
2010-11-18, 01:49
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Om huspriserna går upp och den ena vill sälja antar jag att ni kan sälja eller be att få en värdering på huset där den ena köper ut den andra.

Men om priset går ner och den ena vill sälja, hur gör ni då? Säljer ändå?

Och hur menar du att dom ska kunna köpa ut varandra, när ingen av dom ens har något sånärinpå en kontantinsats?

Det är som bäddat för trubbel. Till TS, ni borde testa att försöka bo med varandra i någon boendeform först och se om ni ens klarar av varandra. Efter ett par månader stör man sig på varandra och vänskapen blir sig inte lik alltid, och jag talar ur erfarenhet.
Citera
2010-11-18, 07:37
Bannlyst
Precis dessa varningar jag ville få fram i början.

Hur lyder det här "ordspråket" nu igen.. När det gäller pengar finns det ingen vänskap längre eller liknande. TS, tänk på det. Jag tycker ärligt talat ni ska lägga ner projektet.
Citera
2010-11-18, 15:09
Medlem
Vi har känt varandra sen vi var 5 år. Så snart 20 år har vi känt varandra.
Jag har bott ihop med en polare innan så jag vet att man kan störa sig på en massa saker, men då var det i en lägenhet inte hus.

Kanske bäst att en tar lånet och så betalar den andra hälften - precis som att han som har lånet, hyr ut eller hur man skall säga.

Vi är sugna på hus och det blir billigare att leva för oss båda om vi delar så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in