• 1
  • 2
2010-11-17, 03:59
Medlem
Nu är det så att jag för ett par veckor sedan åkte på en förkylning men en fruktansvärd torrhosta som vägrar att ge med sig

Först provade jag någon receptfri variant på apoteket (minns ej vad den hette). Som självklart inte hjälpte ett enda dugg.

Då tänkte jag att det här orkar jag inte med. Så efter många sömnlösa nätter med ständig irriterande hosta.
Så tog jag att pallrade mig iväg till farbror doktorn rättare sagt i månadgs (15/11-10) så tog han och skrev ut cocillana till mig och sa att jag skulle ta 10 morgon, 10 lunch, och 15 kväll..

Men nu är det såhär att min hosta har inte blivit mycket bättre fär det.
Så det jag undrar nu innan jag tänkte ringa fabror doktorn imorgon är;

Finns det någon "starkare"/bättre medicin mot torrhosta än cocillana?

MVH Torrhostan från yttre rymden
Citera
2010-11-17, 04:02
Medlem
seven09s avatar
Kodein är visserligen smärtstillande men har också bra effekt på hosta
Citera
2010-11-17, 04:05
Medlem
Danro80s avatar
Dextrometorfan exempelvis "Tussils" Köpte detta i Thailand mot hosta och det fungerar riktigt bra.

Finns att köpa på Goldpharma (Vilken sort som är att rekommendera vet jag inte)

http://goldpharma.com/search/dextrom.../lang/SWEDISH/
Citera
2010-11-17, 04:09
Medlem
BenAsslicks avatar
Gällande Kodeinet och DXMet (Dextrometorfan) så ska du komma ihåg att det är rätt potent som knark, och är du inte försiktig med doseringen så kan du bli förbannat skev.
Citera
2010-11-17, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seven09
Kodein är visserligen smärtstillande men har också bra effekt på hosta
Sorry lite OT Okej bör jag föreslå det för läkaren när jag träffar honom eller hur bör jag gå till väga?
Citera
2010-11-17, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Dextrometorfan exempelvis "Tussils" Köpte detta i Thailand mot hosta och det fungerar riktigt bra.

Finns att köpa på Goldpharma (Vilken sort som är att rekommendera vet jag inte)

http://goldpharma.com/search/dextrom.../lang/SWEDISH/
Åh tusen tack! Men bara två stycken frågor bara; Vet du om den sidan är grönad? Alltså så att man inte blir scammad om man handlar där. Sen var det fråga nummer två då; Är detta narkotikaklassad i sverige?

MVH Hostmaskinen
Citera
2010-11-17, 04:25
Medlem
Sicken miss...suck

Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Gällande Kodeinet och DXMet (Dextrometorfan) så ska du komma ihåg att det är rätt potent som knark, och är du inte försiktig med doseringen så kan du bli förbannat skev.
Okej, tack det kan vara bra att veta.

Hur är det med doseringen då? Hur mycket bör man ta och hur mycket är för mycket? Vad skulle hända om man tar för mycket?

[Sorry märkte inte förens nu att man kunde citera flera personer i samma inlägg ]
Senast redigerad av Att1la 2010-11-17 kl. 04:29. Anledning: Visste inte att man kunde citera flera personer i samma inlägg. Sorry!
Citera
2010-11-17, 04:28
Medlem
seven09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Att1la
Sorry lite OT Okej bör jag föreslå det för läkaren när jag träffar honom eller hur bör jag gå till väga?

Ingen aning. I Sverige är ju de flesta läkarna snåla med recept, men hittar du rätt läkare så. Jag fick det när jag var i USA och det funkade skitbra.
Citera
2010-11-17, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seven09
Ingen aning. I Sverige är ju de flesta läkarna snåla med recept, men hittar du rätt läkare så. Jag fick det när jag var i USA och det funkade skitbra.
Okej, var inne och kikade på hemsidan du länkade förut där fann dessa två variationer.

Den ena hette: "Tussidrill 15 mg/5 ml jar 125 ml ad PIERRE FABRE IBERICA 1 Sirap
5.000 mg Dextrometorfan

Åh den andra: " 1.Tussidrill 5 mg/5 ml sol 125 ml inf PIERRE FABRE IBERICA 1 Lösning (oral)
15.000 mg Dextrometorfa"

Så jag tänkte höra om du vet vilken utav dom som är att föredra, om möjligen vet?
Självklart får ni resterande FB ocksp
Citera
2010-11-17, 04:46
Medlem
Det dök upp en fråga till, hur många dagar bör det ta innan jag kontaktar läkaren igen?
Citera
2010-11-17, 15:38
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Att1la
Åh tusen tack! Men bara två stycken frågor bara; Vet du om den sidan är grönad? Alltså så att man inte blir scammad om man handlar där. Sen var det fråga nummer två då; Är detta narkotikaklassad i sverige?

MVH Hostmaskinen

Det är inga problem att handla från den sidan, både jag och bekanta har beställt flertalet gånger, levereras på ca tre dagar. Det ska även gå få hem ett recept om man ber om det. Jag tro dextrometorfan är klassat i Sverige dock ej säker.
Citera
2012-08-02, 13:49
Medlem
Legaliserings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Det är inga problem att handla från den sidan, både jag och bekanta har beställt flertalet gånger, levereras på ca tre dagar. Det ska även gå få hem ett recept om man ber om det. Jag tro dextrometorfan är klassat i Sverige dock ej säker.

Citat:
DXM är klassat som läkemedel, och är numera narkotikaklassat i Sverige, ingående i förteckning V, vilket innebär att det inte omfattas av internationella narkotikakonventioner. Upptagningen i förteckningen gick igenom den 7 juli 2008.

Saxat från Wikipedia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in