2010-11-16, 17:10
Medlem
SithBoboSiths avatar
http://www.sensefly.com/products/swinglet-cam/

Verkar vara en nyhet, har sökt men hittar mest samma som står på sidan. Någon som vet mer, pris, var att köpa, ris eller ros?

Det handlar om en luftburen kamera som tar flygbilder, navigerad främst med hjälp av GPS men går också att styra manuellt. Räckvidd 60 minuter/40 km på batteri, väger knappt ½kg och verkar tillverkad i styrenplast eller frigolit e liknande. Ball grej men ser dyr och bräcklig ut.
Citera
2010-11-17, 10:42
Moderator
rotadents avatar
Det var ju helfräckt! Jag var tvungen att söka lite och någon påstod att priset låg runt 10.000 dollar (runt 7.000 Euro enligt samma postare), vilket väl kanske känns lite...dyrt. Men å andra sidan verkade det vara mer av ett seriöst verktyg än en leksak. Jag kan tänka mig leksaksversionen om det kommer någon
Citera
2010-11-17, 10:47
Medlem
tältpinnes avatar
Ballt! framförallt då det verkade så smidigt. Känns som något en mäklare skulle kunna ha nytta av, eller jägare kanske? finns löjliga mängder användningsområden.
Citera
2010-11-17, 10:54
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ballt! framförallt då det verkade så smidigt. Känns som något en mäklare skulle kunna ha nytta av, eller jägare kanske? finns löjliga mängder användningsområden.
Journalister lär investera trots priset, kunna ta bilder innanför avspärrningar, miljökatastrofer, skogsbränder mm på ett litet kick.

Och ett underbart verktyg för den seriösa voyeuristen, eller stalkern, eller om man vill se om det är mycket folk på beachen innan man åker dit.

ca 70000:- var lite mer än jag föreställt mig, men med tanke på att den lär innehålla GPS-sändare och mottagare samt kamera och drivning, allt i lättvikt, kanske priset är förståeligt, dom kommer nog få sälje ändå så länge inga konkurrenter hinner ut med prylar.
Citera
2010-11-17, 10:55
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne

Det kanske vore bra business att investera i ett plan och sen bjuda ut sina tjänster till behövande? Det verkade inte komplicerat heller, det flög ju själv efter uppsatta waypoints och landade till och med på egen hand. Det verkade i och för sig finnas en fjärrkontroll att köpa också så att man kunde landa det mer aktivt.
Citera
2010-11-17, 11:17
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Journalister lär investera trots priset, kunna ta bilder innanför avspärrningar, miljökatastrofer, skogsbränder mm på ett litet kick.

Och ett underbart verktyg för den seriösa voyeuristen, eller stalkern, eller om man vill se om det är mycket folk på beachen innan man åker dit.

ca 70000:- var lite mer än jag föreställt mig, men med tanke på att den lär innehålla GPS-sändare och mottagare samt kamera och drivning, allt i lättvikt, kanske priset är förståeligt, dom kommer nog få sälje ändå så länge inga konkurrenter hinner ut med prylar.

Verkligen! eller en bildbyrå. Har man lokaler med tak i centrala Stockholm så räcker ju räckvidden på 40km hur långt som helst. Säg att det brinner i Solna, då är det bara att knata upp på Aftonbladets tak, ställa in kursen, och vänta en halvtimme så kommer planet hem med bilderna! ännu bättre hade det varit om planet haft en dedikerad 3g/4g och således kunde skicka infon i realtid. Nu räckte bara länken 1,6km såg jag. Men ändå, ballt som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in