2010-11-16, 16:06
Medlem
Hej jag var nyss hos VårdC och doktorn sa åt mig att köpa det här och bla bla bla.

Har nu använt det för första gången och det var inga problem, men det står ej på flaskan eller på innehållförteckningen hur ofta man ska göra denna själv rensning av vax.

Någon som vet hur många gånger per dag/vecka whatever?

Tack!
Citera
2010-11-16, 16:16
Medlem
capmorgs avatar
Du kan nog använda det efter behov (någon gång i veckan är inte skadligt) - lite som tvål som löser upp dina proppar bara ...
Citera
2010-11-16, 16:16
Medlem
Milwaukees avatar
Räcker det inte med att använda det när man har fått en vaxpropp? Eller är det nån sorts förebyggande arbete?
Citera
2010-11-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Räcker det inte med att använda det när man har fått en vaxpropp? Eller är det nån sorts förebyggande arbete?

Jag skulle använda det till förebyggande syfte eftersom jag ska, om en vecka, dra tillbaka på en öronspolning, det skulle mjuka upp vaxet så det blir mycket lättare för dom.
Citera
2010-11-16, 16:48
Medlem
olof86s avatar
Det är fan nästan en religiös upplevelse att få öronen spolade. Alltså inte Revaxör på sig själv, utan spolning på vårdcentral eller liknande.

Man har superhörsel i något dygn därefter. Snöknaster och sådana bakgrundsljud låter som om CSI-teamet har förstärkt dem. Sen vänjer man sig automatiskt och går tillbaka till normal hörsel, tyvärr.
Citera
2010-11-16, 16:58
Medlem
Milwaukees avatar
Jag har också funderat på att spola öronen eftersom att jag knappt hör någonting längre och revaxör inte hjälper. Dock så funderar jag på hur det fungerar, spolar dom med vatten i nått litet munstycke? Känns som att man borde få spola ganska ordentligt då, det brukar ju bli ganska hårt. Nån som kan förtydliga lite kring hur det går till?
Citera
2010-11-16, 17:39
Medlem
Eliza CTs avatar
Lite svårt att säga hur ofta du ska droppa om du ska tillbaka om en vecka. En fördel om du lyssnat på vad läkaren sa.
Men föreslår i alla fall att du droppar 2-3 ggr denna vecka - varav kvällen före du ska dit.
Du gör så att du droppar på kvällen, sätter i fetvadd så det blir kvar i hörselgången över natten.
I vanliga fall så spolar man själv med en gummituta som man kan köpa i Revaxörförpacningen.
Det ska då vara kroppstempererat vatten (ca 37 grader)

Hur ofta man ska droppa för att själv hålla vaxproppar borta beror ju lite på hur snabbt proppar bildas.
Jag skulle inte ta för ofta då jag tror man i så fall bildar vax snabbar. Men antar man kan göra det var 3:dje månad.(eller när man börjar misstänka mycket vax) Droppar över natten, spola nästa morgon själv.

Vid spolning använder man oftast en jättestor spruta ( ingen nål på förstås ) inom sjukvården. Men med helt vanligt vatten.
Mvh
Citera
2010-11-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Lite svårt att säga hur ofta du ska droppa om du ska tillbaka om en vecka. En fördel om du lyssnat på vad läkaren sa.
Men föreslår i alla fall att du droppar 2-3 ggr denna vecka - varav kvällen före du ska dit.
Du gör så att du droppar på kvällen, sätter i fetvadd så det blir kvar i hörselgången över natten.
I vanliga fall så spolar man själv med en gummituta som man kan köpa i Revaxörförpacningen.
Det ska då vara kroppstempererat vatten (ca 37 grader)

Hur ofta man ska droppa för att själv hålla vaxproppar borta beror ju lite på hur snabbt proppar bildas.
Jag skulle inte ta för ofta då jag tror man i så fall bildar vax snabbar. Men antar man kan göra det var 3:dje månad.(eller när man börjar misstänka mycket vax) Droppar över natten, spola nästa morgon själv.

Vid spolning använder man oftast en jättestor spruta ( ingen nål på förstås ) inom sjukvården. Men med helt vanligt vatten.
Mvh

så droppa i båda öronen sen i med propparna och sen slagga? och sedan upp och tvätta ur med en sån där boll med "skaft" på?

anledningen till att jag ska ta en öronrensning är för att jag får lock i VÄNSTER örat vid fysisk ansträngning, varje gång jag andas in så blire lock och sedan ej lock när jag andas ut, får se om det hjälper, får så jävla dålig andnings tempo när det där slår till när man springer.
Citera
2010-11-16, 23:57
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onetwonine
så droppa i båda öronen sen i med propparna och sen slagga? och sedan upp och tvätta ur med en sån där boll med "skaft" på?anledningen till att jag ska ta en öronrensning är för att jag får lock i VÄNSTER örat vid fysisk ansträngning, varje gång jag andas in så blire lock och sedan ej lock när jag andas ut, får se om det hjälper, får så jävla dålig andnings tempo när det där slår till när man springer.

(min markering)

Precis så fick patienterna göra när jag jobbade på akutvårdscentral.
Förstår det är jobbigt när det slår lock så.
Men använd Revaxör och försök själv så långt och sedan få hjälp av läkare för att få det riktigt rent låter som det skulle kunna lösa problemet, och vaxet
Mvh
Citera
2011-04-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
(min markering)

Precis så fick patienterna göra när jag jobbade på akutvårdscentral.
Förstår det är jobbigt när det slår lock så.
Men använd Revaxör och försök själv så långt och sedan få hjälp av läkare för att få det riktigt rent låter som det skulle kunna lösa problemet, och vaxet
Mvh

tänkte testa revaxör i kväll men har ingen bomull behövs det verkligen å kan man bara spola örat morgonen efter eller behöver man en gummituta
Citera
2011-04-29, 00:05
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
tänkte testa revaxör i kväll men har ingen bomull behövs det verkligen å kan man bara spola örat morgonen efter eller behöver man en gummituta

Lite sent svar du får. Men du kan ju tänka att Revaxör rinner ut om man inte sätter fetvadd( den suger inte till sej vätska som vanlig bomull) i öronöppningen - så effekten minskar. Lite nytta gör det nog i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in