• 1
  • 2
2004-07-07, 07:21
Medlem
Anarchists avatar
Skulle sjlv inte vilja ha det men jag frstr inte varfr det patetiska samhllet inte kan tolerera det. Om jag inte minns fel s r detta ven olagligt. Det r ju helt absurt. Vem r det som sger att man mste f avkomma bara fr att man har sex?

Vad tycker ni, borde det vara lagligt att knulla sin syrra/brorsa/familjemedlem?

Vad tror ni att det psykologiska orsaken/frklaringen r till att majoriteten i samhllet inte kan acceptera detta? Spekulera grna.

Tyckte att detta passade bttre i detta forum n t. ex. erotik och dyl. men flytta grna...
Citera
2004-07-07, 08:06
Moderator
Ruskigbusss avatar
Flytt kommer ev senare.

Psykologiskt tror jag att det finns en sprr hos oss att skaffa barn med de man har vxt upp med - just fr att undvika inavel, vilket leder till att rftliga sjukdomar snabbt blir dominanta och dessutom gr oss otroligt knsliga fr virus och annat.

Denna sprr fljer med ven idag nr sex inte lngre i huvudsak r till fr att avla barn.

Och jag ser personligen inget fel med att denna sprr finns kvar.
Tanken p att ha sex med syskon, frldrar eller egna barn - r ganska motbjudande.

Vilket skl skulle det finnas FR att ha sex med sina nra slktningar?

- Lathet?
- Blyghet?
- Ofrmga att hitta ngon annan?

Slutligen:
- Om ngon knner fr att svara i trden, var snll att lta bli phopp och kommentarer om trdskaparens person och hrstamning. Jag hoppas (och tror) att det r ett teoretiskt resonemang han vill fra.
Citera
2004-07-07, 08:20
Medlem
farbror einars avatar
Att ha sex med sin syster/bror etc r fel pga att man har samma blod i sig.
Och sedan det faktum som bussen drar upp med utvecklingsstrning mm som fljd om det blir graviditet som fullfljs.
Citera
2004-07-07, 08:29
Medlem
Anarchists avatar
Bra pong. Jag tror ocks att denna sprr kan finnas just av de anledningar som du tar upp. Kan det vara s att det har funnits en tid s man inte knnde psykisk obehag infr detta och hade sex med familjemedlemar, men att denna egenskap selekterades bort pga defekter?

Trots allt finns det dem som n idag inte knner obehag infr det. Det finns kulturer dr det r helt OK med inavel. Saknar dem sprren?

Farbror Einar: sex =/= avkomma, man kan med teknologins under kontrollera detta, man kan anvnda preventivmedel som t.ex kondom. Det gr att man inte ens kommer i direkt kontakt med varandra.
Citera
2004-07-07, 08:31
Medlem
Skre Sammys avatar
Hur ofta sker detta "samlag" p lika vilkor? Ngon mste vara ldre n den andra och r det t ex 4 r s kommer den ldre att vara i ett maktvertag som gr det till ett vergrepp i mina gon. Lste en avhandling om detta, om incest ass, dr frfattaren menade att det r f frhllanden inom familjer dr inte ett vergrepp ligger till grund. Jag hller med henne.

Sorry har inte kvar lnken men den borde finnas p google om ngon orkar ska.
Citera
2004-07-07, 08:34
Medlem
Anarchists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Hur ofta sker detta "samlag" p lika vilkor? Ngon mste vara ldre n den andra och r det t ex 4 r s kommer den ldre att vara i ett maktvertag som gr det till ett vergrepp i mina gon.

Jag frstr inte hur du resonerar. Om 2 personer har sex och den ena r 4 r ldre s rr det sig om ett vergrepp?
Citera
2004-07-07, 08:58
Medlem
Skre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarchist
Jag frstr inte hur du resonerar. Om 2 personer har sex och den ena r 4 r ldre s rr det sig om ett vergrepp?

Vi stller upp fljande scenario.

- Det r ett sexuellt umgnge mellan tv barn som bor kvar hemma hos frldrarna.
- Det r fyra rs ldersskillnad mellan dem.

Vi undersker nu detta. Antag att den ldre r 17 r, d blir den ungre 13 r. Detta r per definition i lagen ett vergrepp. Fr att det inte enligt lag skal uppfattas som ett vergrepp skall det vara en person som r ver 15 r. Det ger att ett scenario dr den yngre r 15 och den ldre 19. Jag tror dock att det r vldigt f incest frhllanden dr det ser ut s hr. De flesta inleds nog, jag gissar nu, nr en av parterna kommer in i puberteten. Om vi d antar att det hnder vid 13 rs lder fr vi fram att den yngre r mellan 9 och 13 r och den ldre mellan 13 och 17 r. M a o ett vergrepp. Det r inte ok att ha sex med minderriga, darmed basta.

Vi pratar ven om incest om jag inte minns fel. s hll dig till trden s vi kan hlla en strukturerad diskussion.
Citera
2004-07-07, 09:09
Medlem
Anarchists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
s hll dig till trden s vi kan hlla en strukturerad diskussion.

Jag tror att du borde flja dina egna rd. Trdens topic handlar om incest och inte om lders-skillnader mellan sex-partners, som du av ngon anledning tar upp och drar paralleler till vergrepp frn detta. Det r off-topic.
Citera
2004-07-07, 09:31
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarchist
Jag tror att du borde flja dina egna rd. Trdens topic handlar om incest och inte om lders-skillnader mellan sex-partners, som du av ngon anledning tar upp och drar paralleler till vergrepp frn detta. Det r off-topic.
Serist s anser jag att man har en sexuell strning om man vill ha sex med sin syster/bror.
Kondom eller inte du har ju nd fysisk sexuell kontakt med honom/henne.
Citera
2004-07-07, 09:59
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Jag knner ett syskonpar som har haft ngon sorts form av sexuell relation. I det fallet var hon 4 r ldre, men jag vet inte riktigt nr det skulle ha skett. Det som r mrkligt r att jag har knt dom sen vldigt lng tid tillbaka och alltid trott att det har funnits ngon sorts form av incestust frhllande mellan dom. Ngot jag brukade ppeka nr jag var riktigt full och tokig. Efter skert tio rs tid erknde hon det fr mig en gng nr hon var riktigt full och tokig. Gissa om det kndes obehagligt?
Citera
2004-07-07, 10:13
Medlem
WhoAmIs avatar
Jag tycker att incest (ven t.ex. mellan syskon i vuxen lder) r otroligt, otroligt motbjudande.

Men, jag r ocks i mjligaste mn mot frbud som reglerar vad folk kan och inte kan gra.

Jag anser inte att ett frhllande utan tvng mellan tv vuxna syskon ska vara frbjudet. Ett sdant frhllande skulle inte accepteras av mig personligen, jag skulle visa ppen avsmak fr det, de skulle inte f komma p parmiddag hem till mig, o.s.v. MEN - Det r inte rtt att staten ska frbjuda en sdan sak - med straffpfljd.
Citera
2004-07-07, 10:28
Medlem
aaiiyytts avatar
Nej, usch och fy.

Tror att de flesta mnniskor har inbyggda sprrar fr sdant. Sprrarna kanske frsvinner av psykisk sjukdom, alkohol eller droger. Har svrt att tro att ngon som inte har problem med ngot av ovanstende skulle kunna genomfra ngot sdant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in