Citat:
Ursprungligen postat av s-telge-guy
Jag tänkte låna 100.000:- av en familjemedlem. Jag är timanställd och kan ej låna denna summa till en bra ränta på banken. Familjemedlemmen har fast inkomst. Så här tänkte jag. Vi upprättar korrekta lånehandlingar som vilket ger mig (låntagaren) rätt till skattereduktion med 30% av erlagd ränta. Även om familjemedlemmen har dessa pengar i aktier,fonder osv. så är det lättare för denna att låna dessa 100.000:- själv på banken. Dvs. denna slipper sälja av med vinst/förlust och ev. skatt osv. Så här ska det gå till:
Familjemedlemmen lånar 100.000:- från banken. Dessa lånas i sin tur ut till mig snarast. Ränta och amorteringsplan emellan oss är reglerad till i princip samma som bankens lån till familjemedlemmen. Varje månad för jag över pengar till familjemedlemmen som i sin tur betalar av på lånet samt ränta. Nästa år får både jag och familjemedlemmen avdrag på skatten.
Jag fick idéen när jag tänkte på hur företagen lånar pengar från företag de köper upp för att sedan minska på skatten de ska betala. Min frågeställning är om det finns något olagligt i det här? Har jag kanske tänkt fel någonstans? Missat något väsentligt? Andra problem? Finns det något som stoppar oss från att blanda in en tredje eller fjärde person i det här. Dvs. endast jag "har" ett lån medan de andra bara har lån på pappret för att kunna dra av på inkomstskatten?
Jag kanske har missat något, men det är ju huvudlåntagaren/den som betalar räntorna som får ta del av ränteavdraget. Är det t.ex en huvudlåntagaren och en medlåntagare så blir det automatiskt 50% vardera, detta kan man dock reglera genom banken. Det vanliga är att den som de facto betalar räntorna är även den som får ta del av ränteavdraget.
Jag förstår inte hur du, som rent formellt inte har någonting öht att göra med lånen, ska få ta del av ränteavdraget. Du måste på ett eller annat sätt stå med på lånet hos banken för att det ska bli aktuellt. Allt du gör nu är ju en "svart" transaktion till huvudlåntagaren, utan någon direkt koppling till varken banken (skatteverket) eller lånen.