2010-11-16, 11:04
Bannlyst
Det vanligaste ägget vi äter är ju hönsägg, men har några av er erfarenheter av mer ovanliga ägg, vaktel, anka, struts eller vilka andra ägg som helst och vad tyckte ni?

Själv har jag provat ankägg, men de var för feta för min smak, de är utmärkta till bakning men inte att äta allena.
Citera
2010-11-16, 11:06
Medlem
Pan-Tadeuszs avatar
Strutsägg för längesen. Jag tyckte att de smakade som hönsägg, möjligen lite tjockare konsistens.
Citera
2010-11-16, 11:07
Medlem
morkfromorks avatar
struts och vaktel. Känner ingen större skillnad i smak mot vanliga, men gillar de små vakteläggen
Citera
2010-11-16, 11:13
Medlem
OnlyOstmackas avatar
Nej håller mig till höns
Citera
2010-11-16, 11:15
Medlem
Havsörn och pilgrimsfalk.
Nä,men vaktelägg är ju trevliga för att de är små och passar bra som garnityr.
Ankägg gillar jag de är stora och kraftigare i konsistensen.
Citera
2010-11-16, 11:20
Medlem
anooonyms avatar
Finns det något ställe där man kan köpa ovanliga ägg? Så som vissa affärer har krokodilkött/buffel eller vad dom nu har..

Tycker balut verkar intressant. Läskigt dock, det är ank "fetus"
http://www.google.se/search?sourceid...=UTF-8&q=Balut
Citera
2010-11-16, 11:47
Medlem
rOjters avatar
En handfull mänskliga äggceller.. mums..
Citera
2010-11-16, 13:57
Medlem
Kattolfs avatar
Fiskägg

Har även ätit strutsägg (smakade som hönsägg fast litet mäktigare), vaktelägg (Delikata små rackare). ankägg (Väldigt äggig och god smak), ejderägg (en litet annorlunda smak. Smakade inte illa, men inte som man förväntar sig att ett ägg skall smaka. Litet hav så att säga). Åt även måsägg under lumpen (Ingen höjdare med bismak av fiskolja)

Jag skulle även testa såkallade "tusenårsägg" när jag var i Honkong men kunde inte komma förbi kväljningskänslorna, så den smaken vet jag inget om tyvärr
Senast redigerad av Kattolf 2010-11-16 kl. 13:59.
Citera
2010-11-16, 16:15
Medlem
g-molls avatar
Kalkonägg. Fungerade bra till sockerkaka och pannkaka. Kokta blev dom lite gummiaktiga.
Citera
2010-11-16, 16:59
Medlem
Rapphönsägg. Gulan var mörkorange förmodligen beroende på hög andel animaliskt foder (insekter).
Ägget hade förmodligen en kråka tappat, jag tog det inte från ett rede. Smakade utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in