2010-11-15, 21:30
Medlem
Hej!

jag är en random snubbe som skulle vilja köpa en kamera! och jag är speciellt intresserad av en speciell kamera men jag vet inte vad den heter, och jag hoppades på att DU skulle kunna hjälpa mig! jag är sugen på en från 80-90 talet som man får ut kortet direkt när man tagit de! ni vet sånna man ser i filmer sen skakar man och blåser på kortet tills det har torkat så man får fram en bild! snälla hjälp mig.

tack på förhand! /amatör
Citera
2010-11-15, 21:34
Moderator
rotadents avatar
En polaroidkamera. Det finns en hel del trådar om dem här om du söker i fotodelen.
Citera
2010-11-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkyVu
Hej!

jag är en random snubbe som skulle vilja köpa en kamera! och jag är speciellt intresserad av en speciell kamera men jag vet inte vad den heter, och jag hoppades på att DU skulle kunna hjälpa mig! jag är sugen på en från 80-90 talet som man får ut kortet direkt när man tagit de! ni vet sånna man ser i filmer sen skakar man och blåser på kortet tills det har torkat så man får fram en bild! snälla hjälp mig.

tack på förhand! /amatör

Polaroid. Lycka till med att skaffa film...
http://www.the-impossible-project.com/
Citera
2010-11-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
En polaroidkamera. Det finns en hel del trådar om dem här om du söker i fotodelen.

vilken skulle du rekomendera? en relatift billig och någon som det går att få tag i film till
Citera
2010-11-15, 21:58
Medlem
helst en begagnad med!
Citera
2010-11-15, 22:21
Medlem
Admirals avatar
Kameran kostar inte många riksdaler, men filmen är det värre med, den slutade officiellt tillverkas för ett tag sen. Men prova eBay, du kanske kan hitta nåt där. Alla polaroidkameror använder polaroidfilm.

EDIT: Fan att man ska vara så lat med att kolla länkar; Impossible Project verkar ju asgrymt, köp en billig kamera och go nuts!
Senast redigerad av Admiral 2010-11-15 kl. 22:29.
Citera
2010-11-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral
Kameran kostar inte många riksdaler, men filmen är det värre med, den slutade officiellt tillverkas för ett tag sen. Men prova eBay, du kanske kan hitta nåt där. Alla polaroidkameror använder polaroidfilm.

EDIT: Fan att man ska vara så lat med att kolla länkar; Impossible Project verkar ju asgrymt, köp en billig kamera och go nuts!
någon speciell modell som är "högre status" på? fränare med andra ord, begagnad då...
Citera
2010-11-15, 23:33
Medlem
Flus avatar
Lomography tillverkar kopior av gamla kameror som t ex Diana och Holga. Till Diana finns ett "polaroid"-bakstycke som tillbehör. Det använder Fuji instax-film som fortfarande tillverkas.
Om du bor i Göteborg kan du gå till butiken i konstmuséet vid Götaplatsen och köpa en.

http://microsites.lomography.com/diana/products/instant
http://shop.lomography.com/cameras/instant-cameras
Citera
2010-11-16, 16:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
vilken skulle du rekomendera? en relatift billig och någon som det går att få tag i film till

Jag har aldrig fotat Polaroid själv, men Flu ger ett bra tips. Huvudsaken är att det finns film att köpa som inte kostar skjortan. Begagnade Polaroid-kameror hittar du ofta på exempelvis Tradera.
Citera
2010-11-17, 03:00
Medlem
Tack för hjälpen alla!
Citera
2010-11-18, 11:06
Medlem
Citat:
någon speciell modell som är "högre status" på? fränare med andra ord, begagnad då...

SX-70 är väl rätt eftertraktad. Väldigt smidig kamera, för att vara polaroid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in