2010-11-15, 20:40
Medlem
Hej, jag köpte en kokare (kolonn) för ett tag sedan och har kokat ett par gånger. Mitt "problem" är att råspriten ligger på ca 87% efter kokning. Jag har gjort mäsken efter konstens alla regler och varit noga med tillverkningen av den.

Jag kokar bara en gång och gör inget snabbkok, det tar ca 9h att koka 20 liter mäsk, temperaturen ligger stadigt på 78°C uppe i kröken.

Vad gör jag för fel egentligen, enligt vad jag har lärt mig borde spriten ligga på 92-95% eller har jag fel.

Den färdiga produkten är det inget fel på, den smakar hur bra som helst efter rening
Citera
2010-11-15, 20:46
Medlem
stilltons avatar
något av dina instrument visar fel. temperaturen är 79.4 grader i toppen om du får ut 87% sprit.
beskriv kokaren (gärna med bilder) och hur du kör den, så kan jag ge lite tips på hur du ska få ut bättre produkt.
Citera
2010-11-15, 20:52
Medlem
charkovs avatar
Är det en Labmaster så släng skitet, totalt omöjligt att göra bra sprit med en sådan apparat.
Knappt du kan få ut skrotvärdet på den, så värdelöst oduglig är den att bränna sprit med.

Nä, ärligt talat. Vilken apparat det än handlar om så finns det alltid en felmarginal.
Var nöjd med dom 87% om slutprodukten bara är godkänd!.
Citera
2010-11-15, 21:10
Medlem
Tack för ditt svar.

Jag har inga bilder på den och just nu står den demonterad, men jag kan lägga upp bilder på den, inte ikväll dock.

Citat:
något av dina instrument visar fel. temperaturen är 79.4 grader i toppen om du får ut 87% sprit.

Men din teori är alltså att termometern visar fel?

Jag vet inte riktigt hur jag beskriva körningen men jag gör ett försök.

Jag ställer in värmen på elpatronen med hjälp av en steglös anordning (vet inte vad den kallas). Den har en markering som förra ägaren ritat dit, en slags grundinställning som verkar ligga rätt bra till, sedan finjusterar jag temperaturen med kylvattnet. Det är väl i stort sett det hela.
Citera
2010-11-15, 21:16
Medlem
Citat:
Är det en Labmaster så släng skitet, totalt omöjligt att göra bra sprit med en sådan apparat.
Knappt du kan få ut skrotvärdet på den, så värdelöst oduglig är den att bränna sprit med.

Nä, ärligt talat. Vilken apparat det än handlar om så finns det alltid en felmarginal.
Var nöjd med dom 87% om slutprodukten bara är godkänd!.

Jag tror inte att det är en Labmaster, det är ett hemmabygge. Men Labmaster kanske är ett hemmabygge. Jag är helt grön på detta så jag vet inte vad en Labmaster är
Citera
2010-11-15, 21:31
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelryttarfobi
Jag tror inte att det är en Labmaster, det är ett hemmabygge. Men Labmaster kanske är ett hemmabygge. Jag är helt grön på detta så jag vet inte vad en Labmaster är
Så gott som "alla hembränningsapparater" är hemmabygge.
Men kom igen med bilder annars som sagt.
Citera
2010-11-15, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Så gott som "alla hembränningsapparater" är hemmabygge.
Men kom igen med bilder annars som sagt.

Jag återkommer med bilder, tack så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in