• 1
  • 2
2010-11-15, 20:04
Bannlyst
Jag och min mamma har exakt likadana Macbook Aluminium från 2008, bortsett från att jag har 4 gb minne och hon 2 gb. Jag kör Windows 7 och hon kör Mac OS. Varje gång jag ska låna hennes dator är den alltid helt otroligt seg, mest märks det när man ska surfa(vi har båda samma uppkoppling). Har testat både Safari och Firefox men det går lika segt i båda.
Folk brukar väl annars ha uppfattningen att det är tvärtom, att det är Windows som brukar bli segt med tiden? I och för sig så brukar jag rensa datorn rätt ofta med CCleaner och liknande program.

Hon är ju inte direkt en sån som installerar några program själv så däri ligger inte problemet.

Däremot så har hon hela skrivbordet fullt med dokument och mappar, jag vet inte om det kan påverka?

Så det jag undrar är varför det blir så här och om det finns nån enkel lösning. Finns det något program liknande CCleaner fast till Mac?
Citera
2010-11-15, 20:16
Medlem
vallontomtens avatar
Hon tittar på för mycket internetporr!

Lite seriöst då: det kan väl vara så att hon inte har så stor kunskap och klickar lite vilt och får hem massa nersegande skit.. Sen har ju minnet lite påverkan också.
Citera
2010-11-15, 20:20
Medlem
Kör programmet "clean my mac". 'nuf said.
Citera
2010-11-15, 20:24
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkohol
Hon är ju inte direkt en sån som installerar några program själv så däri ligger inte problemet.

Däremot så har hon hela skrivbordet fullt med dokument och mappar, jag vet inte om det kan påverka?

Så det jag undrar är varför det blir så här och om det finns nån enkel lösning. Finns det något program liknande CCleaner fast till Mac?
En början på problemet är det fetade:
Håll skrivbordet fritt! Stoppa ner allt din mamma har på skrivbordet i en mapp och märk skillnad direkt.
Citera
2010-11-15, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Håll skrivbordet fritt! Stoppa ner allt din mamma har på skrivbordet i en mapp och märk skillnad direkt.

Ska testa detta. Kan mappen ligga kvar på skrivbordet så hon slipper gå via finder varje gång eller blir det ingen skillnad då?

Och clean my mac.
Citera
2010-11-15, 20:36
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Fast det där kan väl ändå inte stämma? Kan man inte år 2010 ha mappar och dokument på sitt skrivbord är det ju något stort fel på operativsystemet. Har haft mitt skrivbord fyllt sedan windows XP utan några större problem och vägrar köpa att mac skulle ha ett så stort designfel.
Citera
2010-11-15, 20:39
Medlem
maitans avatar
Det har bara hänt, som det gör med alla tjejkörda datorer. Tjejers datorer är så in i bomben sega....
Citera
2010-11-15, 20:47
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Inte kan det vara mapparna inte. Det måste vara massa annan skit som ligger och skitar ner.
Citera
2010-11-15, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Inte kan det vara mapparna inte. Det måste vara massa annan skit som ligger och skitar ner.

Japp tycker också det låter lite konstigt. Har scannat med Cleanmymac och 4 gb tyckte programmet kunde tas bort, ca 500 mb cache i olika program.

Känns ju som detta kan vara lösningen?

Ska bara ladda ned crackad version för man kunde bara ta bort 500 mb med demoversionen.
Citera
2010-11-15, 21:21
Bannlyst
Så nu har jag fixat o trixat lite med cleanmymac, tog bort ca 4gb sammanlagt, men det är fortfarande jättesegt att surfa!

Bredbandskollen visar 18 mbit så det är ju inte uppkopplingen som är problemet.

svd.se tog ca 28 sekunder (!) att ladda helt färdigt på mammas dator. På min dator tog det ca 3.5 sekunder. Vad kan problemet vara?
Senast redigerad av Alkohol 2010-11-15 kl. 21:25.
Citera
2010-11-15, 21:36
Medlem
Snöjs avatar
Är allting uppdaterat? (kör Programuppdatering)
Finns det mycket space kvar på hårddisken? (kanske rensa lite)
Har hon många program igång samtidigt? (RAM-minnet kanske inte räcker till då)

Sedan kan du testa att reparera skivbehörigheter (genom programmet Skivverktyg), och att göra en säker uppstart av datorn (du håller ner Shift-tangenten när datorn startar - när du kommer in på skrivbordet igen startar du bara om som vanligt).
Citera
2010-11-15, 21:39
Medlem
ei96byods avatar
Låter som om det är något program som inte beter sig som det skall, och ligger och snor kapacitet.

Kör "aktivitetskontroll" i mappen verktygsprogram. Då får man oftast direkt svar på vad det är som ligger och suger processorkapacitet och minne.

Hur mycket minne finns kvar på hårddisken (i procent) ?

Går man under 20% ledigt utrymme så blir det direkt segt, och dessutom fungerar inte den automatiska defragmenteringen längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in