2010-11-18, 01:26
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Vad är det gemensamma kollektivets -samhällets- mål egentligen? Är vårat mål att utforska universum? Sen då? Är vårat mål att skapa världsfred? Efter det då? Finns det några från politiker eller presidenter konkret uttalade mål för mänskligheten? Om inte borde vi inte i våran nya globala värld kommer överrens om ett antal mål som vi kan arbeta fram emot och som precis varenda människa tjänar på?

Eller är det kanske inte ens en idé att formulera ett globalt mål eftersom varenda individ i grund och botten har ett eget privat mål? Lever vi alla i ett stort kaos där alla sträver efter sina egna privata mål? Vad har vi då ledare, presidenter och kungar för? Finns det inget klart och tydligt uttalat mål som verkligen alla människor kan ställa sig bakom, som världsfred exempelvis?

samhällets mål är att bedriva propaganda, så att vi godtrogna människor "köper" oss fria. det finns indirekta mål samt direkta mål som samhället vill att vi skall vara medvetna om: indirekta mål är att se till att förbigå indviden och inrikta sig på infrastruktur. dem direkta målen är att skapa "fred" mellan båda parter (samhälle vs individen)... samhället maler ner oss till små bitar, som sedan används till för att hålla "ugnen" gående. (konspirationer)...
Citera
2010-11-19, 15:54
Medlem
anachronismoss avatar
Citat:
Så vårat ultimata mål är att sprida våran säd till andra planeter?

Nej, jag menar att mänsklighetens mål är icke-existerande. Vi agerar i enlighet med vår natur - varken mer eller mindre.

Min definition av "samhället" i detta avseende är biologisk. Det vill säga att jag talar om det mänskliga samhället på samma sätt som vi talar om ett bisamhälle eller dylikt.
Citera
2010-11-19, 16:20
Medlem
PabloPs avatar
Citat:
Vad är det gemensamma kollektivets -samhällets- mål egentligen?

Just nu strävar den stora massan efter endast ett mål, självmål.
Citera
2010-11-19, 16:26
Medlem
Ghennas avatar
´Jag gillar inte att säga det, men: överlevnad. En sådan cliché....
Överlevnad i form av gener och berömmelse.
Senast redigerad av Ghenna 2010-11-19 kl. 16:29.
Citera
2010-11-19, 17:52
Medlem
OtroligtOnykters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdt
Egentligen kan man säga att det enda mål som finns i dagens samhällen är ekonomisk tillväxt, samt i viss mån befolkningstillväxt då även det ger ekonomisk tillväxt.

På individnivå avgörs ju det hela av vilket perspektiv, eller livsåskådning, man väljer att ha på vår existens men personligen har jag svårt att faktiskt se det egentliga syftet med ekonomisk tillväxt i längden då det inte bär något konstruktivt med sig, utan snarare är destruktivt.

Vi människor skiljer oss egentligen inte mycket från en bakteriehärd som förökar sig i den takt som är för oss fysiskt möjlig. Problemet är bara att även vårt till synes oändligt stora provrör trots allt har en ändlig rymd; om t ex befolkningstillväxten på Jorden fortsätter som den gör idag kommer vi om cirka 700 år att vara en person per m2 torrmark! Och ni kan ju själva försöka komma på någonting som skulle få den utvecklingen att stagnera. Och 700 år är ju inte så jävla lång tid om man ser till den mänskliga historien.

Jag ställer mig ofta frågan vilket värde den för mänskligheten sammanlagda upplevda livskvaliteten idag år 2010 kan tänkas ha i jämförelse med densamma för t ex år 1210. Eller 1210 f.Kr. Visst, vi har vår enorma vetenskapliga och tekninska utveckling vilken gett oss datorer, iPhones, LCD-TV:s, tvättmaskiner, komfortabla bilar och andra bekvämligheter, men är materiella ting verkligen definitionen på lycka? Självklart svarar väldigt många (åtminstone i vår del av världen) "ja" på den frågan och det är inte så märkligt med tanke på den indoktrinering i materialismens ideologi som vi faktiskt har utsatts för det dryga senaste seklet och som nu mer än någonsin kastar sig över oss som ett hungrigt lejon.

Visst har vi t ex lyckats undvika otroligt mycket mänskligt lidande i och med medicinska landvinningar till följd av den vetenskapliga utvecklingen men på det stora hela undrar jag hur mycket lyckligare vi är idag jämfört med förr. Vem ifrågasätter idag den mängd med reklam och uppmaningar som får oss att köpa sånt som vi verkligen inte behöver men som vi fås att tro att vi inte klarar oss utan? Ibland tycker jag inte bara synd om, utan blir t o m äcklad över hur naivt folk med hull och hår sväljer alla föreställningar som vi matas med från höger och vänster, vare sig det är behovet av någon löjligt dyr märkesskjorta eller behovet att se någon förnedra sig i TV.

Jag vill betona att jag inte direkt har några lösningar eller ideér om vad som behöver göras, och att jag kanske inte heller alltid lever som jag lär, men jag ifrågasätter i alla fall det som de allra flesta av oss tar som självklart och norm! Och jag tycker att fler borde göra det. På ett sätt förstår jag att folk inte orkar bryr sig; "vad gör det om 100 år liksom?", "lev i nuet!", "konsumera och va' gla'!". Problemet är bara att jag inte tror att vi är så glada egentligen. Eller så är det bara jag som är olycklig och bitter för att jag inte ser det roliga i allt, vad vet jag...

Och med det säger jag godnatt!

Kan vara det bästa jag läst
Citera
2010-11-19, 22:35
Medlem
littleAliens avatar
min femtioöring hamnar på klichén:

överlevnad.

som en myrstack.
Citera
2010-11-20, 12:30
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:

Bringa ordning i det som av nämnda kollektiv uppfattas som kaos. Dock kan ett samhälles mål också definieras efter ideologi, och då pratar man om utopi istället. Utopin är snarare en mall att motivera sina ideologiska preferenser med än ett mål man räknar med att kunna uppnå. Man kan ju förvisso ponera att en utopi ändå uppnåtts och vad detta skulle innebära, men personligen tycker jag detta sträcker sig ett steg längre än trådens frågeställning.
Senast redigerad av Screwattack 2010-11-20 kl. 12:37.
Citera
2010-11-20, 12:40
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdt
Egentligen kan man säga att det enda mål som finns i dagens samhällen är ekonomisk tillväxt, samt i viss mån befolkningstillväxt då även det ger ekonomisk tillväxt.

[..Mer text. orginalinlägg på första sidan i tråden..]

Och med det säger jag godnatt!

Otroligt bra skrivet. Satte i princip ord på hela min tankegång om ett av vårt samhälles större problem i så lite som i ett vanligt inlägg på Flashback. Hade säkerligen själv behövt en mindre uppsats för att kunna uttrycka samma sak. Tummen upp! Och besök gärna de politiska forumen också. Om du inte redan gör det, har själv inte varit där på ett bra tag.
Citera
2010-11-20, 13:39
Medlem
Jag åker till ett nytt liv i mars 2011. Ett liv utan pengar jobb och annat påhittat ansvar. Kommer säkerligen få massa kritik nu. Men just bring it om ni tycker de ger er något i livet. Hoppas att hitta någon likasinnad som vill följa med ut söder ut. Åker i en liten Husbil med min hund. Söker en ekonomi partner. Främst men om någon vill följa med hela linan ut och försöka starta ett eget nytt liv så är du välkommen att följa med till detta alternativa liv. PMa mig om ni är redo att leva utan modern teknologi miljöförstöring och girighet.
Citera
2010-11-20, 14:15
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjagash
Jag åker till ett nytt liv i mars 2011. Ett liv utan pengar jobb och annat påhittat ansvar.[..]

Och sen:

Citat:
Ursprungligen postat av ganjagash
[..] Söker en ekonomi partner.

Ha ha underbart formulerat inlägg. Får dock erkänna att jag beundrar ditt mod och din beslutsamhet om du själv löper linan ut, med eller utan sällskap utöver din hund, och önskar dig lycka till. Ärligt alltså. =) Och var försiktig, en snubbe som försöker fly väst i en husbil har inte per automatik imunitet mot diverse tänkbara tråkigheter. Skapa gärna en blogg och ge mig länken så ska jag med nöje följa din resa, om du nu kan acceptera denna grad av tekniskt beroende och fortsatta kontakt med väst.. Men du hade ju redan en husbil, så en mobil/laptop med uppkoppling kanske kan klämmas in det med..
Senast redigerad av Screwattack 2010-11-20 kl. 14:21.
Citera
2010-11-20, 14:46
Medlem
Cregers avatar
Samhället finns bara för att utvecklas tills det imploderar som en bubbla och börjar om från noll igen, enda målet ett samhälle kan nå är ett krig där det förintar sig själv.
Citera
2010-11-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Och sen:

Ha ha underbart formulerat inlägg. Får dock erkänna att jag beundrar ditt mod och din beslutsamhet om du själv löper linan ut, med eller utan sällskap utöver din hund, och önskar dig lycka till. Ärligt alltså. =) Och var försiktig, en snubbe som försöker fly väst i en husbil har inte per automatik imunitet mot diverse tänkbara tråkigheter. Skapa gärna en blogg och ge mig länken så ska jag med nöje följa din resa, om du nu kan acceptera denna grad av tekniskt beroende och fortsatta kontakt med väst.. Men du hade ju redan en husbil, så en mobil/laptop med uppkoppling kanske kan klämmas in det med..
Bloggar och stavning är inte min bästa sida:P Jag är berädd på tråkigheter dom finns alltid närmare än man tror=)...som tur är så är det "bara" 400mil til mitt mål och största delen motorväg så om bilen håller i ca 36timmar körning så är jag safe sen=) mer om min plan finns här

https://www.flashback.org/t1364371
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in