Citat:
Ursprungligen postat av
Daezer
Hej, är det någon mer som får mycket saliv i munnen av att röka cigg. Kan tillägga att jag bara röker cigg ibland då jag oftast röker pipa men då blir det inte samma effekt och vad kan detta bero på ?
Salivutsöndring är beroende av två, eventuellt tre, faktorer -
mekanisk-,
kemisk- och
psykologisk stimuli. Den psykologiska stimulin är något omdiskuterad, en brukar ju tala om att det vattnas i munnen när en känner lukten av mat eller tänker på något gott. Det är dock osäkert om salivutsöndring verkligen ökar eller om det är så att en endast blir medveten om sin egen salivutsöndring och på så vis tror att den ökar. Salivutsöndring vid kemisk stimuli sker bl.a. när vi äter eller när vi går in i "fight-or-flight". Det är då kemisk stimuli från födan vi får i oss när vi äter. Under fight-or-flight frigörs ju en mängd olika saker, bl.a. sådant som ökar salivproduktionen då det i saliv finns ämnen som vidgar våra blodkärl --> ökad syreupptagning.
Min hypotes ligger hur som helst i det mekaniska stimulit. Salivutsöndringen ökar när vi suger eller tuggar. Det ger ju också en förklaring till varför du får mycket saliv i munnen då du röker cigg (suger) men inte när du röker pipa (biter ihop). Ska säga att jag aldrig rökt pipa, och det är väl en del sugande där också kanske? Jag vet inte.
Någon nämnde ju också att det är kraftig salivproduktion då kvinnor suger kuk, skulle kunna tänka mig att det är av samma anledning. Dock tror jag inte det finns något genusperspektiv
EDIT: Psykologisk stimuli fungerade ju på Pavlovs hundar med klockan, men vad jag förstår är det ingen undersökning som visar att människors salivutsöndring faktiskt ökar.