• 1
  • 2
2010-11-15, 18:55
Medlem
MRs avatar
Min kära vän får sin dator att gå i "sleep mode" eller liknande efter 30 minuter borta från datorn.
Då hon loggas ut från MSN och övriga internet.
Hon har windows 7.

Funderar på hur man stänger av detta på windows 7?
För mig som har XP så högerklickar jag på skrivbordet och sedan går jag in på Egenskaper, sedan Skärmsläckare så finns en "inställningar" knapp där.
Kommer upp en popup när jag klickar på den och det finns olika "Energiteman" att välja bland.
Där den ändrar tiden på när skärmen och hårddisken ska stängas av, vid en viss tid av inaktivitet.

Enligt henne så när hon högerklickar på skrivbordet, så finns inte något alternativ om Egenskaper.
Så jag funderar hur man gör detta i windows 7?
Citera
2010-11-15, 18:59
Medlem
Megabituss avatar
Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Energialternativ.

I energialternativ kan det se lite annorlunda ut då jag för tillfället sitter på en laptop och vet inte om din vän gör det. Men tror du fixar det själv därifrån - skriv igen annars.
Citera
2010-11-15, 19:25
Medlem
MRs avatar
Okeej!
Sökte lite snabbt och hittade denna sida som verkar förklara det ganska bra:
http://www.howtogeek.com/howto/windo...windows-vista/

Det är bara det, att jag tror hon kör stationär dator, och då inte har möjlighet att få någon batteri där nere? I guiden går han inte igenom kontrollpanelen.

Finns det f.ö kanske snabbkommando man kan skriva i 'kör' fältet? För att få upp energialternativ snabbare.
Citera
2010-11-15, 19:26
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Okeej!
Sökte lite snabbt och hittade denna sida som verkar förklara det ganska bra:
http://www.howtogeek.com/howto/windo...windows-vista/

Det är bara det, att jag tror hon kör stationär dator, och då inte har möjlighet att få någon batteri där nere? I guiden går han inte igenom kontrollpanelen.

Finns det f.ö kanske snabbkommando man kan skriva i 'kör' fältet? För att få upp energialternativ snabbare.

Fungerar inte det jag skrev då?
Citera
2010-11-15, 19:30
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabitus
Fungerar inte det jag skrev då?
Vet inte ännu, hon är och äter + ser serier.
Kommer väll tillbaka om en timme eller något.

Men tror det fungerar, bara lite jobbigt att försöka navigera till Energialternativ då hon har tysk språk på datorn och windows 7 medans jag har windows XP, och verkar vara helt annorlunda.
Citera
2010-11-15, 19:31
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Vet inte ännu, hon är och äter + ser serier.
Kommer väll tillbaka om en timme eller något.

Men tror det fungerar, bara lite jobbigt att försöka navigera till Energialternativ då hon har tysk språk på datorn och windows 7 medans jag har windows XP, och verkar vara helt annorlunda.

Varför i hela friden kör hon Tyska om hon inte kan det? Om hon kan det är det väl inget problem att översätta?
Citera
2010-11-15, 20:24
Medlem
MRs avatar
Citat:
Varför i hela friden kör hon Tyska om hon inte kan det? Om hon kan det är det väl inget problem att översätta?
För att hon snackar tyska.
Hennes modersspråk typ.
Om jag får en engelsk/tysk guide på windows 7 om hur man kommer till "Power Options" så är det ok.
Citera
2010-11-15, 20:36
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
För att hon snackar tyska.
Hennes modersspråk typ.
Om jag får en engelsk/tysk guide på windows 7 om hur man kommer till "Power Options" så är det ok.

men dåså, hur kan det vara svårt att hitta till Energialternativ enligt min beskrivning om tyska är hennes modersmål? Bara att översätta rakt av eller?

EDIT: Eller du menar att det är svårt för dig medans hon äter? Jo, men vänta tills hon kommer tillbaks då.
Citera
2010-11-15, 20:38
Medlem
MRs avatar
Citat:
men dåså, hur kan det vara svårt att hitta till Energialternativ enligt min beskrivning om tyska är hennes modersmål? Bara att översätta rakt av eller?

EDIT: Eller du menar att det är svårt för dig medans hon äter? Jo, men vänta tills hon kommer tillbaks då.
Hon är tillbaka.
Men för i helvete.
Den där guiden jag länkade är från en laptop med en strömkabel som håller på laddas.
Hon har stationär dator och har ingen sådan icon.
Jag har windows XP och hon har Win 7, verkar vara en del förändringar kring dessa 2 versioner.

Skulle vara bra med bildguide om någon har, kan vara svenska eller engelska eller vad fan som helst, går att översätta. Men svårt utan bilder faktisk.
Citera
2010-11-15, 20:40
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Hon är tillbaka.
Men för i helvete.
Den där guiden jag länkade är från en laptop med en strömkabel som håller på laddas.
Hon har stationär dator och har ingen sådan icon.
Jag har windows XP och hon har Win 7, verkar vara en del förändringar kring dessa 2 versioner.

Skulle vara bra med bildguide om någon har, kan vara svenska eller engelska eller vad fan som helst, går att översätta. Men svårt utan bilder faktisk.

Men jag skiter väl i den jävla guiden du länkade, har du provat att bara göra som jag skrev i mitt första inlägg?! Jävligt drygt att fråga om hjälp och sedan ignorera den.

Prova i alla fall, återkom om det inte fungerar.

EDIT: Har förövrigt även kollat på stationär burk nu och det ser likadant ut. Så bara gör som jag skrev från början.
Citera
2010-11-15, 20:43
Medlem
MRs avatar
Citat:
Men jag skiter väl i den jävla guiden du länkade, har du provat att bara göra som jag skrev i mitt första inlägg?! Jävligt drygt att fråga om hjälp och sedan ignorera den.

Prova i alla fall, återkom om det inte fungerar.

EDIT: Har förövrigt även kollat på stationär burk nu och det ser likadant ut. Så bara gör som jag skrev från början.
Nej det funkar inte, hon är inte datakunnig.
Få se om fjärrstyrning fungerar på msn
Citera
2010-11-15, 20:44
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Nej det funkar inte, hon är inte datakunnig.
Få se om fjärrstyrning fungerar på msn

Datakunnig? Jag skrev ju exakt vad hon ska klicka på, bara för henne att översätta till tyska?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in