• 2
  • 3
2004-07-09, 13:37
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Därför (tillbaka till topic!) - anser jag att det är ett berömvärt initiativ av tillverkaren att göra en skräpsamlare på snusburken. (Askkopp låter fel av någon anledning.)

På engelska heter det Ashtray, jag har direktöversatt det då jag inte vet något bra namn för det på svenska. Swedish Match kallar det för kombilock.

Citat:
Alltså - jag försvarar INTE att man slänger snus överallt, men jag tycker inte heller att det är så farligt - i och med att det består av nedbrytningsbara saker. Till skillnad från glas eller metall.

Håller med dig där till viss del. Att säga att det inte är lika farligt som glas och metall är fel. Glas är sand. Metaller är grundämnen.
Citera
2004-07-09, 13:47
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
På engelska heter det Ashtray, jag har direktöversatt det då jag inte vet något bra namn för det på svenska. Swedish Match kallar det för kombilock.

Jo - fördelen med ordet askkopp är ju att alla förstår vad som menas.
(Även om jag blir en smula förgrymmad över de som slänger snus i vanliga askkoppar.)

Citat:
Håller med dig där till viss del. Att säga att det inte är lika farligt som glas och metall är fel. Glas är sand. Metall är ett grundämne.

Vadförslag? Du menar på fullt allvar att papper (ok - cellulosafibrer då) - är lika farligt för djur som glasbitar och skarpa metallkanter?
Visst bryts glas och metall ner också - men tidsförloppet bör väl vara ganska mycket längre innan en metallbit (t ex rostfritt eller aliminium) har sönderdelats än för cellulosa?

Eller - har jag missat ännu en lektion?!
Citera
2004-07-09, 17:04
Medlem
tokens avatar
Citat:
(Även om jag blir en smula förgrymmad över de som slänger snus i vanliga askkoppar.)

Oj... förlåt. Fast det händer inte så ofta.

Citat:

Vadförslag? Du menar på fullt allvar att papper (ok - cellulosafibrer då) - är lika farligt för djur som glasbitar och skarpa metallkanter?
Visst bryts glas och metall ner också - men tidsförloppet bör väl vara ganska mycket längre innan en metallbit (t ex rostfritt eller aliminium) har sönderdelats än för cellulosa?

Eller - har jag missat ännu en lektion?!

Nej då, jag menade inte allvar där. Dock tror jag inte att det är så nyttigt för en fågel eller en katt att tugga i sig en liten snusbit som någon oaktsam har slängt på gatan.
Citera
2004-07-09, 19:02
Medlem
random_heros avatar
Citat:
Hah, så roligt när man lyckas lura folk till att ta från det planet.

En practical joke-klassiker
Citera
2004-07-10, 01:54
Medlem
*Vilket material används för påsarna i portionssnus?
Materialet i portionspåsarna är av samma typ som används i tepåsar och består i huvudsak av cellulosafibrer. Fibrerna hålls ihop av ett bindemedel som är godkänt för att användas i kontakt med livsmedel.

*Kan man kompostera portionssnus?
Snus består av ett växtmaterial, tobaksplantan, som bryts ned i naturen. Portionsprillor bör dock inte läggas på komposten. Materialet som omsluter portionssnuset är i princip samma som i tepåsar, men är belagt med ett bindemedel för att möjliggöra förslutning.

(från http://www.generalsnus.com/ )
Citera
2004-07-10, 09:36
Medlem
Carcasss avatar
ska fan snusa ner er..
Citera
2013-05-21, 21:12
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Det är bra med dom där locken om man sitter inomhus och inte kan gå ut hur som helst.
Citera
2013-05-21, 22:28
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det är bra med dom där locken om man sitter inomhus och inte kan gå ut hur som helst.

Du är en herre/dam som vet hur man använder sökfunktionen! Ursprungsfrågeställnignen är kanske inte lika relevant nu när i princip all portionssnus har ett bjudlock men visst är det ett bra påfund.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in