Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-15, 18:39
Medlem
Blekes avatar
Jag hittade inte så mycket matnyttigt när jag sökte efter elektronikdesign så jag gör ett försök! Jag går för tillfället tekniskt basår i Linköping och kommer studera vidare 5 år till, jag har lite beslutsångest och jag hoppas någon Flashbackare kan peta mig i rätt riktning. De utbildningar jag har kollat på är Elektronikdesign, Datateknik och Teknisk Fysik och Elektroteknik.

Om man ska studera i 5 år framöver så är det självklart att man vill studera något som man tycker är kul men samtidigt något som kan ge prestige / jobbgaranti när man väl går ut. Jag är en väldigt kreativ person, jag tecknar och sysslar mycket med datorgrafik, även tekniska saker som programmering/scripting och andra problembaserade sysslor händer mellan gångerna. Det sistnämna kan slå igenom då jag ibland kan bli besatt i strukturering och effektivisering av sysslor, projekt och dylikt. Går det att spara in tid eller göra något enklare så kan jag lätt fastna på att få till det.

Elektronikdesign lockar väldigt mycket just nu. Jag har länge viljat lära mig elektronik och komponenter, lite meckande likt Hack a Day, lite mer handarbete det vill säga. Att slå två flugor i en smäll med en Civ.Ing.utbildning låter trevligt. Det som säger emot är att jag knappt hört något om Elektronikdesign innan. Datateknik och Teknisk Fysik verkar ha delmoment och inriktningar mot elektronik, tillsammans med prestigerykte så låter dem som ett bra alternativ. Det som gör mig osäker med dem är att deras teori verkar mer djupgående och krävande, vilket kan vara omotiverande för studierna och livet om jag ska behöva gräva ner mig i en grotta för att hänga med. Jag har inga problem att lära mig saker om studierna håller mig motiverad, bara så tråkigt att aldrig göra något praktiskt av det man lär sig. (Typ biologin och dess jävla moralkakor från basåret....) Kan vara värt att söka Teknisk Fysik p.g.a. den snyggaste overallen däremot.

Skämt åsido. Är det någon där ute som kan ge lite insikt om skillnader mellan Elektronikdesign och de andra två? Hur är det med jobb i Sverige och utomlands, även utom Europa, för Elektronikdesign? All respons är tacksamt!
Citera
2010-11-15, 18:46
Medlem
Citerar mig själv i en annan tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av yuk
Tjena, jag bor i Lkpg och var bara för nån vecka sedan ute vid universitetet under en skoldag. Pratade lite med folk som hade pratat med Y:are. Det lät som om det var lite mer elektronik och programmering, mycket tung matte (jmfrt med F). Lät även som om det var tyngre teoretiskt sett än vad E är. Det här måste låta väldigt diffust men det var ungefär så jag uppfattade det.

Dock kanske inte det här stämmer och det låter som sagt lite luddigt så det är såklart bättre om du hittar någon Y-teknolog här. Det var i alla fall så här jag uppfattade programmet.
Citera
2010-11-15, 18:51
Medlem
Blekes avatar
Bättre än inget.
Citera
2010-11-15, 19:14
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleke
Jag hittade inte så mycket matnyttigt när jag sökte efter elektronikdesign så jag gör ett försök! Jag går för tillfället tekniskt basår i Linköping och kommer studera vidare 5 år till, jag har lite beslutsångest och jag hoppas någon Flashbackare kan peta mig i rätt riktning. De utbildningar jag har kollat på är Elektronikdesign, Datateknik och Teknisk Fysik och Elektroteknik.

Om man ska studera i 5 år framöver så är det självklart att man vill studera något som man tycker är kul men samtidigt något som kan ge prestige / jobbgaranti när man väl går ut. Jag är en väldigt kreativ person, jag tecknar och sysslar mycket med datorgrafik, även tekniska saker som programmering/scripting och andra problembaserade sysslor händer mellan gångerna. Det sistnämna kan slå igenom då jag ibland kan bli besatt i strukturering och effektivisering av sysslor, projekt och dylikt. Går det att spara in tid eller göra något enklare så kan jag lätt fastna på att få till det.

Elektronikdesign lockar väldigt mycket just nu. Jag har länge viljat lära mig elektronik och komponenter, lite meckande likt Hack a Day, lite mer handarbete det vill säga. Att slå två flugor i en smäll med en Civ.Ing.utbildning låter trevligt. Det som säger emot är att jag knappt hört något om Elektronikdesign innan. Datateknik och Teknisk Fysik verkar ha delmoment och inriktningar mot elektronik, tillsammans med prestigerykte så låter dem som ett bra alternativ. Det som gör mig osäker med dem är att deras teori verkar mer djupgående och krävande, vilket kan vara omotiverande för studierna och livet om jag ska behöva gräva ner mig i en grotta för att hänga med. Jag har inga problem att lära mig saker om studierna håller mig motiverad, bara så tråkigt att aldrig göra något praktiskt av det man lär sig. (Typ biologin och dess jävla moralkakor från basåret....) Kan vara värt att söka Teknisk Fysik p.g.a. den snyggaste overallen däremot.

Skämt åsido. Är det någon där ute som kan ge lite insikt om skillnader mellan Elektronikdesign och de andra två? Hur är det med jobb i Sverige och utomlands, även utom Europa, för Elektronikdesign? All respons är tacksamt!

Verkar som du är mer intresserad av datorer/programmering och inte lika mycket matematik och fysik, även fast kunskaper i de ämnena kan krävas för att programmera.

Y har massa massa matte och fysik så är du inte så intresserad av det kommer det ju definitivt bli svårare att ta sig igenom den utbildningen. Å andra sidan kan de ge större möjligheter till masterutbildningar.

http://www.lith.liu.se/civing/y/prof...010/index.html - Masterutbildningar för Y.

Gällande overallerna håller jag absolut med
Citera
2010-11-15, 20:07
Medlem
Blekes avatar
Matematik och Fysik kan vara skoj när man hittar samband som går att använda. En av de enklaste exemplena är Pythagoras sats för distanscheckar i 2d-spel t.ex. Jag är helt enkelt inte ett fan av att lära mig saker som man inte får veta vad det kan eller skall användas till senare.

Är master en inriktning man väljer de sista åren eller efteråt? Aldrig fått någon klarhet hur det fungerar med master.
Citera
2010-11-15, 21:54
Medlem
Har en släkting som läser elektronikdesign och läser själv teknisk fysik och elektroteknik. Han säger iaf att programmen är relativt lika. Vet att han nu under masterprogrammet läser en hel del med Y:are så det stämmer säkert. Vete fan med skillnader och så dock. Kanske lättare att komma med i Kretsn än Y-fadderiet om man känner för det, eftersom det är mindre studenter på ED.
Citera
2010-11-16, 12:09
Medlem
Blekes avatar
Så du säger att det är overallen jag ska gå efter i slutändan?
Citera
2010-11-16, 12:38
Medlem
Om du söker prestige är chamlers, kth mfl något vassare även om lkpg inte på något sätt är en dålig skola. Anser dock att kthare och chalmers är bättre på alla områden utom kanske indek där det är lika.
Citera
2010-11-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleke
Så du säger att det är overallen jag ska gå efter i slutändan?
Lätt, plus att studieort kanske har en viss betydelse, ED är i Knorrköping.
Citera
2010-11-24, 21:50
Medlem
Blekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Om du söker prestige är chamlers, kth mfl något vassare även om lkpg inte på något sätt är en dålig skola. Anser dock att kthare och chalmers är bättre på alla områden utom kanske indek där det är lika.
Just nu är Linköping mitt enda val, jag studerar basår så jag går via garantiplatserna. Annars hade jag övervägt Stockholmstrakten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kingly
Lätt, plus att studieort kanske har en viss betydelse, ED är i Knorrköping.
Aj då, då känns inte ED så lockande längre.
Citera
2011-03-03, 20:21
Medlem
hårdkårs avatar
Hej, tänkte också läsa på lith. Ska in på basår i höst tänkte jag i Norrköping. Av din text att döma har vi en hel del gemensamt. Jag tycker fysik kan vara spännande eftersom det knyter an till verkligenheten bättre än några matematiska formler. Därför har jag kommit fram till att jag hellre läser elektronikingenjör 180p i Linköping. Då denna är mer praktiskt lagd man lär sig elektronik helt enkelt. Inte sitter och grottar sig som en autist över exakt hur mycket kisel det råkar vara i en komponent. Civilingenjör i övrigt handlar om att lära sig om läran, inte ta läran och applicera på konstruktion. Alltså teknisk fysik ska du absolut inte välja om du inte har matteskalle. Dessutom är högskoleutbildningen i Linköping, när Civilingenjörsutbildningen är lagd till Norrköping (skumt jag vet). Personligen hade jag valt det motsatta, eftersom jag tycker Norrköping är en trevligare stad, med campus och studentlängor mitt i smeten. Linköping är mer som en utsmetad förort mitt ute på en slätt. Där det är fullt möjligt att studera på campus utan att överhuvudtaget se Linköping under studietiden. Men tycker man om kasernkänslan och vildmarken med 8 mil in till staden så varför inte.
Har en lumparpolare som läser medieteknik 300p i nkpg och gillar det. Där har du även visualisering, grafik och sådant du nämnde som intressant.

Mitt tips är således att skippa de utbildningar du nämnde och ta någon av dessa. Men det är ditt val, vet inte exakt vad du tycker om eller "vill bli". Hade tänkt bli diktator själv när jag blir stor och har elektroniken att falla tillbaka på. Så under basåret i nkpg tänkte jag kurtisera med paranta sjuksyrror. *ass grab* Vet inte om det finns samma möjlighter till det i lkpg.
Citera
2011-03-06, 16:04
Medlem
Blekes avatar
Som det ser ut nu siktar jag mot Datateknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in