Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-11-15, 17:51
Medlem
Bullsquids avatar
Hej, ska försöka förklara min situation så gott det går. jag har sedan jag vart 19 levt mestadels på aktivetsstöd från försäkringskassan vilket förnyas vartannat år och har gått bra ända tills jag skickade in den senaste ansökan.
F-kassan ringde upp mej idag och lämnade det tråkiga beskedet att ansökan kommit in försent och den kommer ta ca 2-4 månder att behandla och under den tiden kommer jag inte få min utbetalning på 8000 som jag använder för att betala hyra, räkningar, mat osv. Dvs jag kommer va helt utan pengar hela denna tiden.

Bor i insatslägenhet nu som jag nyss flyttat in i så soc är inget alternativ och flytta hem till morsan 26 år gammnl är väl heller ingen hit men går inte heller då hon knappt har råd att försörja sej själv.
Jag har bara en jävla massa skulder jag inte kan betala just nu och inga pengar att betala hyra med vilket kommer innebära att jag troligen blir av med lägenheten

Enda chans jag ser är väl att försöka sälja lägenheten men det vore jäävligt synd eftersom den e helt perfekt och jag trivs 100% här så skulle göra allt för att få ha kvar den.

Något jobb har jag ju såklart inte men däremot studerar jag folkhögskola samtidigt som jag har detta bidrag från f-kassan och CSN-stöd vilket man annars har måste ansökas om innan terminens början dvs det e åxå kört att ansöka om nu.

Är helt jävla förtvivlad här nu och undrar helt enkelt: Vad fan ska jag göra !?

Och inga fjant svar nu som att "råna en bank haha" utan detta är ett allvarligt problem som berör hela mitt liv.

tackar för seriösa svar som kan vara en lösning
obs! har ingen att låna av då min familj enbart består av morsa och mormor som både har typ mindre pengar än vad jag fick ut från f-kassan. nu e det snart den 19e då jag skulle få min utbetalning vilket inte kommer hända än på ett tag och jag har inte ens råd att köpa busskort att åka till skolan med så vetifan hur det kommer bli med studierna?
Och nej jag har inga rika kompisar heller.
Citera
2010-11-15, 17:54
Medlem
Divino Codinos avatar
"Läkemedelstester

Företag som arbetar med läkemedelsframställning söker ständing ny personer att testa sina produkter på, för att studera den nya medicinens biverkningar. Personligen har jag gjort en test på AstraZenica i Göteborg. Detta gav mig 31000 kr före skatt. Arbetsinsatsen bestod av att jag var i deras lokaler 4*3 dygn, svalde de piller jag blev tilldelad och lämnade blodprov och urinprov regelbundet. För att bli läkemedelstestar ringer Du till läkemedelsbolaget som är aktuell och berättar att Du är intresserad av att testa läkemedel. De skickar hem information till Dig och resten flyter på smidigt.

För att kunna delta i undersöknignarna så krävs det att man är man, minst 20 år och max 55 år, är nikotin- och drogfri och kan avvara flera dagar i sträck. Uppfyller man dessa kriteri är man mer än välkommen att ringa. De är nämligen i stort behov av folk."

Taget från nån random skitsida.
Citera
2010-11-15, 18:01
Medlem
Det är inte helt kört att få hjälp ifrån soc som du verkar tro. Så ett tips är att kontakta dom. Se bara till att vara ordentligt förberedd så att du lyckas förklara din situation.

Själv fick jag hjälp från soc då företaget jag arbetade på gick i konkurs och jag i samma veva blev sjukskriven. Försäkringskassan drog ut rejält på tiden likaså Länsstyrelsen vad det gällde utbetalningarna. Trots både bil och bostadsrätt betalade soc ut pengar på dagen utan återbetalningskrav.
Citera
2010-11-15, 18:05
Medlem
Vilket trams, de borde ju kunna godkänna den per default med tanke på att du nyss hade den och att det bara var försent.

Hetsa dem tills de fixar det. Ofta det skall behöva ta 2-4 månader. Måste ju gå att lösa.

Det andra alternativet är väl att säga till just soc att ansökan kom in försent och att du står utan pengar så att du kan få pengar av dem och sedan dra bort det på det retroaktiva från försäkringskassan alternativt betala tillbaka till soc när det retroaktiva kommer till dig. Vilket som nu blir rätt.

Störigt.
Citera
2010-11-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är inte helt kört att få hjälp ifrån soc som du verkar tro. Så ett tips är att kontakta dom. Se bara till att vara ordentligt förberedd så att du lyckas förklara din situation.

Själv fick jag hjälp från soc då företaget jag arbetade på gick i konkurs och jag i samma veva blev sjukskriven. Försäkringskassan drog ut rejält på tiden likaså Länsstyrelsen vad det gällde utbetalningarna. Trots både bil och bostadsrätt betalade soc ut pengar på dagen utan återbetalningskrav.

Tror faktiskt att jag läst om en person på internet som fått hjälp av det sociala tillfälligt trots insatslägenhet.
Citera
2010-11-15, 18:08
Medlem
Och klart du inte behöver sälja lägenheten. Någon sade ju tidigare att man visst fick äga hus osv fast man fick försörjningsstöd, antagligen sålänge boendekostnaden är lägre eller något, hur flådigt som helst kanske de inte tycker iofs, vad vet jag. Men bör ju vara lugnt. Hur gör annars alla som bor i Stockholm som riskerar bli av med försörjningen?

Men börja med att försöka stressa på försäkringskassan, du har ju haft det förut så de behöver väl inte se det som en ny ansökan. Om det normalt tar flera månader att godkänna även när det är återansökan kanske det är svårt att göra något åt. Var den försenad med dagar/veckor eller månader?
Citera
2010-11-15, 18:13
Medlem
Bullsquids avatar
stressa på f-kassan e redan gjort, jag har personligen pratat med dem 2 ggr och morsan med 2 ggr och frågat vad vi ska göra. det enda de säger är att de inte kan arbeta fortare och att det måste godkännas av andra osv vilket tar tid!

enligt soc får man inte ha någon sorts egendom som e värd pengar för att få försörjningstöd

jag vill fan inte behöva flytta pga detta strul, sen visst kan jag förklara situtaionen för hyresbolaget men tror knappast de bryr sej om mina problem det är betala eller flytta som gäller för det mesta
Citera
2010-11-15, 18:16
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divino Codino
"Läkemedelstester

Företag som arbetar med läkemedelsframställning söker ständing ny personer att testa sina produkter på, för att studera den nya medicinens biverkningar. Personligen har jag gjort en test på AstraZenica i Göteborg. Detta gav mig 31000 kr före skatt. Arbetsinsatsen bestod av att jag var i deras lokaler 4*3 dygn, svalde de piller jag blev tilldelad och lämnade blodprov och urinprov regelbundet. För att bli läkemedelstestar ringer Du till läkemedelsbolaget som är aktuell och berättar att Du är intresserad av att testa läkemedel. De skickar hem information till Dig och resten flyter på smidigt.

För att kunna delta i undersöknignarna så krävs det att man är man, minst 20 år och max 55 år, är nikotin- och drogfri och kan avvara flera dagar i sträck. Uppfyller man dessa kriteri är man mer än välkommen att ringa. De är nämligen i stort behov av folk."

Taget från nån random skitsida.

tack men tror knappast detta skulle gå så bra, e tyvärr inte drogfri och har inte 4-5 dar att avvara då jag missar viktiga studier. men skulle väl kanske va värt ett försök man vet ju aldrig...har hört om detta innan.
Citera
2010-11-15, 20:18
Medlem
asså du har rätt till soc i 3 månader med bostadsrätt...
Citera
2010-11-15, 20:27
Medlem
Bullsquids avatar
kan jag ha soc sålänge tills det andra går igenom då?
det går väl inte att ha 2 bidrag samtidigt även om det andra ligger väntandes så att säga?

och var har du fått denna info ifrån då?
Citera
2010-11-15, 20:36
Medlem
Messerschmitts avatar
Aktivitetsstöd förutsätter väl att man är arbetsoförmögen p g a sjukdom? Kan det vara så att FK nu kommit på att du knappast är oförmögen att arbeta eftersom du uppenbarligen klarar av att studera?
Citera
2010-11-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
kan jag ha soc sålänge tills det andra går igenom då?
det går väl inte att ha 2 bidrag samtidigt även om det andra ligger väntandes så att säga?

och var har du fått denna info ifrån då?
Får du pengar av försäkringskassan lär ju soc vilja ha sina retroaktivt eller något. Men om du är ärlig med den situationen ifrån början men säger att det tar ett tag för dig att få pengar osv så lär det ju gynna dina möjligheter att få hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in