2010-11-15, 12:46
Medlem
hicetnuncs avatar
Tänkte sticka till Spanien eller Portugal under högsäsong och jobba. Är dock mer intresserad av att jobba svart. Har någon erfarenhet av det och hur får man på lättast sätt ett svartjobb? Har endast gymnasieutbildning, pratar bra engelska och okej spanska.
Citera
2010-11-17, 13:42
Medlem
hicetnuncs avatar
trist attityd FBare. dela med er för fan!
Citera
2010-11-17, 20:22
Medlem
Har ingen direkt erfarenhet av Portugal. Vet att många portugiser söker sig bort från sitt land för att arbeta. Generellt i Sydeuropa är det enligt min erfarenhet lättare att hitta svartjobb än vanliga lagliga jobb. Om du inte kan språket så... tja, det finns många jobb du kan göra ändå. Det finns t.ex. gott om Marockaner i Spanien som jobbar exempelvis inom kemtvätt, städ, jordbruk osv.

Det svåra verkar vara att hitta kontakterna. Om du hade kunnat språket så hade det nog varit en stor fördel.

En annan sak är att lönerna för de här skitjobben som det handlar om nu är jävligt låga i Sydeuropa. Du kommer knappt kunna betala för ett boende. I bästa fall, om du jobbar många timmar varje dag i veckan, så kan du komma upp i något slags halvbekvämt existensminimum, skulle jag tippa på.

Tja... jag är öppen för att bolla vidare. Låter som en rätt dålig idé spontant, men det är ju olika för alla. Vackra länder med vackert väder, vackra kvinnor, god mat, det mesta är rätt billigt osv., så någon poäng finns det ju alltid.
Citera
2010-11-17, 23:19
Medlem
hicetnuncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
text....

Tack!
Eftersom jag kan hackig spanska och inte portugisiska är nog Spanien ett bättre alternativ när jag tänker efter. Kan spanska så pass bra att jag kan ta mig fram på det och min engelska är ju, såklart, långt över medel i Spanien. Därför tänkte jag att det kanske är lättare att få ett jobb på t.ex. ett café, restaurang, bar eller dylikt.

Sen är jag oerhört oerfaren när det gäller svartjobb då jag tidigare haft som policy att betala skatt. Hur går det till? Får man pengarna insatt på sitt konto rakt av eller kanske till och med direkt i handen? Hur noga är de med att kolla upp min bakrund osv, kommer de att göra det över huvud taget?

Nu förstår ja så klart att det här kan vara ganska individuellt från arbetsgivare till arbetsgivare men vad tror ni?

Jag är beredd att bo mer eller mindre hur skabbigt som helst. Ett vandrarhem för 12-14€/natt borde nog gå att hitta i Spanien, eller? Hur dålig lön tror du att man kan få för ett skitjobb? Behöver bara pengar nog för att överleva.

Tacksam för svar
Citera
2010-11-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicetnunc
Tack!
Eftersom jag kan hackig spanska och inte portugisiska är nog Spanien ett bättre alternativ när jag tänker efter. Kan spanska så pass bra att jag kan ta mig fram på det och min engelska är ju, såklart, långt över medel i Spanien. Därför tänkte jag att det kanske är lättare att få ett jobb på t.ex. ett café, restaurang, bar eller dylikt.

Sen är jag oerhört oerfaren när det gäller svartjobb då jag tidigare haft som policy att betala skatt. Hur går det till? Får man pengarna insatt på sitt konto rakt av eller kanske till och med direkt i handen? Hur noga är de med att kolla upp min bakrund osv, kommer de att göra det över huvud taget?

Nu förstår ja så klart att det här kan vara ganska individuellt från arbetsgivare till arbetsgivare men vad tror ni?

Jag är beredd att bo mer eller mindre hur skabbigt som helst. Ett vandrarhem för 12-14€/natt borde nog gå att hitta i Spanien, eller? Hur dålig lön tror du att man kan få för ett skitjobb? Behöver bara pengar nog för att överleva.

Tacksam för svar

Svarar mest för att jag känner folk som jobbat svart i Spanien och Italien och du verkar angelägen om att få något svar överhuvudtaget, men det jag skriver får tas som ren hörsägen.

Däremot skulle jag nog spontant säga att det är betydligt vanligare än i Sverige och ganska normalt med svartjobb i Sydeuropa. Väldigt många av invandrarna från Östeuropa/Nordafrika som kommer dit jobbar svart. Däremot är kontrollen rätt hård, med snutar som dyker upp på arbetsplatsen och kollar papper osv. Dock är kontrollen bara hård i den mån den sker, och det finns ju viktigare saker att ägna sig åt, och så är det väl en hel del korruption och att man ser mellan fingrarna också. Hade en polare som till och med blev polare med en snut, och svartjobb är inget man tycker det är någonting fel med generellt.

Du får pengarna i handen, vad jag vet. Och det är inga större summor heller. Ofta förekommer det att man delvis får betalt in natura också; mat, boende, tobak, sprit osv.

Jag kan absolut inte tänka mig att någon skulle kolla din bakgrund alls. Oavsett att du kan få betalt svart för vilket jävla jobb som helst så snackar jag ju här om den typen av jobb som inte kräver några meriter och skit, som du kan gå direkt på. Det är slitgöra på jordbruk, tvätt, städ, servitör, disk, flyttning osv. Skitjobb, rent fysiskt arbete mest, där det är lön under bordet, vad jag vet. Varför skulle någon kolla din bakrund? Det har jag aldrig hört talas om.

Förekommer en hel del att man går till en plats och väntar på att någon eventuellt kommer och plockar upp en för att göra något jobb som behövs, en tillfällig anställning alltså. Finns vissa jordbruk också, m.m. De jag känner har haft många olika jobb. Mycket är inom café/bar/restaurang, tvätt/städ, jordbruk, flyttning osv.

Självklart finns det vandrarhem för en 15€ per natt, men det kommer du knappast ha råd med om du vill leva någotsånär normalt i övrigt. Men visst, det bör gå att överleva på ett vandrarhem även med den typen av lön jag kan gissa att du kommer att tjäna, om du har tur och hittar någonting. Det är inte så billigt som man kan tro på vandrarhem ofta, men fortfarande så att det brukar ligga kanske 20€ under priset på de billigaste tillgängliga hotelrummen. Men det brukar gå att förhandla med hotell om man tänker vistas där en längre tid. Sedan så finns ju Caritas också, då får du slagga på härbärge, och det är ju gratis. De har ofta gratis käk också. Och i de sydligaste delarna går det att sova utomhus även den här årstiden. Och det är ingen som kollar snett på en för det. Ofta går det att fixa med dusch osv. via jobbet. Det är inte alls ovanligt med den typen av logi bland svartjobbande östeuroéer och nordafrikaner. Annars ska du självklart satsa på att hyra in dig någonstans eller dela en lägenhet eller ett rum med någon du lär känna.

Löner som jag har hört är mellan 500 - 700€. Det kanske låter bra för dig på något sätt. I Spanien är det billigare med cigaretter och sprit, taxi, restaurang och barer. Vanligt käk på snabbköp är däremot inte mycket billigare än i Sverige. Sedan så kan du räkna med att pröjsa kanske 250- 400€ per månad för att hyra ett rum, eller mycket mer om du söker dig till en större stad. Men grejen är fortfarande att det är slavjobb med långa arbetstider och förväntan att man ska prestera på topp hela tiden, samt frihet för arbetsgivaren att betala när han själv vill, om alls, och att sparka dig hur som helst. Dessutom är arbetslösheten hög och det kan vara svårt att hitta någonting alls. Men lycka till!
Citera
2010-11-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicetnunc

Varför ska du bo på vandrarhem? Som inneboende i en helt okej lägenhet med stor terass och fin utsikt betalade jag 1500 spänn i månaden. Det kan du inte bo två veckor på ditt skabbiga vandrarhem för.
Så mitt tips är att du hyr ett rum. Borde inte vara svårt att hitta, där jag bodde hyrde varenda jävel ut rum.
Citera
2010-11-19, 20:28
Medlem
hicetnuncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phil Anselmo
Varför ska du bo på vandrarhem? Som inneboende i en helt okej lägenhet med stor terass och fin utsikt betalade jag 1500 spänn i månaden. Det kan du inte bo två veckor på ditt skabbiga vandrarhem för.
Så mitt tips är att du hyr ett rum. Borde inte vara svårt att hitta, där jag bodde hyrde varenda jävel ut rum.

Är det så billigt? Hur gjorde du då, letade du upp det på internett eller grejade du det på plats?
Citera
2010-11-19, 23:33
Medlem
Själv hade jag lite flyt, en polare bodde i samma lägenhet och ett rum blev ledigt (Det var fyra pers i lägenheten, tre inneboende) precis när jag skulle dit.
Men han hade hittat lägenheten genom någon hemsida, åkte och kollade in lägenheten (han var redan i Spanien) och flyttade in dagen efter. Han som hade lägenheten var en riktigt skön spanjor, slappaste snubben jag träffat

Dom andra två inneboende pröjsade 2000 i månaden, men dom hade mycket större rum än mig.

Så mitt tips är att dra ner och ta in på ett vandrarhem några dagar och kolla in lite lägenheter tills du hittar något billigt och bra.
Senast redigerad av Phil Anselmo 2010-11-19 kl. 23:38.
Citera
2010-11-20, 16:54
Medlem
skoningens avatar
Jag känner en del portugiser som stuckit därifrån för att jobba i Norden och ville bara upplysa dig om att det är väldigt dåliga tider i portugal just nu, inte långt ifrån grekland... nåt som det inte talas om i svensk media vad jag uppmärksammat iallafall.
Citera
2010-11-20, 18:19
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoningen
Jag känner en del portugiser som stuckit därifrån för att jobba i Norden och ville bara upplysa dig om att det är väldigt dåliga tider i portugal just nu, inte långt ifrån grekland... nåt som det inte talas om i svensk media vad jag uppmärksammat iallafall.
Kan intyga. Var i södra Portugal för någon månad sen och det var spökstäder lite här och var. Fullständigt övergivet. Inte bara för att turistsäsongen var över, utan även sådant som lokalbefolkningen borde använda, typ matbutiker, var igenbommade...
Citera
2010-11-20, 18:47
Bannlyst
men va fan ska du med såna PIIGS länder? Italien/Portugal o Spanien har hög arbetslöshet, lönerna e kassa (om du nu lyckas få ett jobb överhuvedtaget) sen finns det afrikaner o andra blattar som bor illegalt i landet o jobbar nästan gratis. Sök jobb hos ett svenskt företag som sysslar med resor o sånt o var guild istället då tjänar du mer o känner dig mer säkert om en olycka skulle vara framme..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in