2010-11-15, 11:23
Medlem
Jag har bilen på annons och har fått ett märkligt svar. Först fick jag ett SMS på engelska där någon frågade om bilen var kvar och bad mig maila en adress i så fall. SMSet var på engelska. Jag mailade då och sa att den är kvar.
Då svarade han att han tar den för utsatt pris (vilket definitivt var i överkant) och att han skulle betala till mitt Pay Pal-konto bara jag återkom med uppgifter.
Jag svarade då att jag bara säljer till svenska medborgare då jag inte vill krångla med export.
Hans svar då var "The shipping company will take care of it".

Jag har sålt till en polack förut, men då fick jag skriva bilen på en Svensk som han använde så att jag slapp krånglet med exporten. Har någon erfarenhet av något liknande? Jag antar att denna kommer att gå till någon öststat också för att där göras i ordning med billig arbetskraft.

Vad händer om han satt över pengar och sen ska hämta bilen och det visar sig att köparen (fraktbolaget som han kallar dem) inte kan uppge leg och jag inte vill genomföra affären? Har han någon rätt?

Det känns rätt så säkert, men samtidigt så känns det som att jag kan ha missat något...
Citera
2010-11-15, 11:44
Medlem
Magnetisms avatar
Sälj absolut inte till honom!
Det där är bara scam. Finns massor av trådar med liknande ämnen, sök lite på google, men gör fan ingen affär med killen. Om du nu inte vill bli av med bilen gratis.. Sälj den mellan 4 ögon istället.
Citera
2010-11-15, 11:55
Medlem
Nä jag har inte tänkt det, men samtidigt så förstår jag inte hur han kan lura mig. Jag säljer den ju inte till honom utan att ha fått pengarna och bara om jag får se leg på han som köper den och han är svensk. Det skulle vara om han inte har leg eller om han på något vis kan dra tillbaka betalningen via Pay Pal.
Citera
2010-11-15, 13:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivenblixt
Nä jag har inte tänkt det, men samtidigt så förstår jag inte hur han kan lura mig. Jag säljer den ju inte till honom utan att ha fått pengarna och bara om jag får se leg på han som köper den och han är svensk. Det skulle vara om han inte har leg eller om han på något vis kan dra tillbaka betalningen via Pay Pal.

Råder det brist på köpare i sverige? Man får vara bra desperat om man är beredd att acceptera sådana fuffens upplägg. En normal kund prutar oavsett om det gäller export, vem vill betala för mycket?

Luktar scam lång väg.
Citera
2010-11-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Råder det brist på köpare i sverige? Man får vara bra desperat om man är beredd att acceptera sådana fuffens upplägg. En normal kund prutar oavsett om det gäller export, vem vill betala för mycket?

Luktar scam lång väg.

Jag sålde faktiskt en rostig Audi A3 som legat ute en månad till en polack som inte prutade. Dessutom fick han inte med vinterdäcken. Men detta tror jag absolut är scam. däremot blir jag nyfiken på hur de gör. När man läser på lite så låter det som att de skickar ett förfalskat kvitto på paypal-betalningen, men vem säljer bilen utan att ha pengarna på kontot???
Citera
2010-11-15, 14:30
Medlem
1) Han för över pengar till ditt Paypalkonto.
2) Du skickar bilen till honom.
3) Paypal inser att överföringen är gjord med ett stulet kreditkort och tar tillbaka pengarna från ditt konto.
4) Du står där med varken bil eller pengar.
5) Flashback skrattar åt dig.
Senast redigerad av trzy 2010-11-15 kl. 14:33.
Citera
2010-11-18, 08:46
Medlem
Haha, det här var faktiskt lite kul. Jag fick just detta svar på en annons:

Jag vill köpa denna produkt för min son i Nigeria, vilket tillstånd, ange hur du vill ha betalt, jag föredrar paypal eftersom det är snabbt och safe.If du inte har PayPal kan du besöka www.paypal. nl, läs om PayPal och skapa ett konto hos dem. Det är enkelt och säkert! Jag kommer att fortsätta att skriva engelska eftersom jag inte förstår svenska så mycket. Tack och du svara mig på engelska. Jag kommer att betala för frakt.

/festus

Det roliga är att det är en annons på en Kyl/frys som jag lagt ut för 200:-. Tyvärr har jag redan varit på tippen och lämnat det, men annars hade han gärna fått blåsa mig på det!
Citera
2011-02-03, 12:41
Medlem
Ett annat exempel som luktar bedrägeri:

"Hi there, having gone through the ad a few times more now and after looking around, I'm satisfied with the price and ready to buy it now as a birthday gift for my brother in-law. I am at sea (Pacific Ocean) at the moment, as i am a marine engineer and due to the nature of my work, phone calls making and visiting of website are limited but had to create a chance out to check this advert and send you a message regarding it. I really want this to be a surprise for my brother-in-law, i wont let him know anything about the this until it gets delivered to him, i am sure he will be more than happy with this.
A payment through paypal will be the best option at this instance since I don't have access to my bank account currently because i dont use an internet banking for security purpose. i'm aware that paypal charges a 2.4% on every transfer which won't be a problem, I will include this in the payment for you to receive full payment, i already have my bank a/c attached to paypal account. If you don't have paypal account yet, it is very easy to set up. go to www.paypal.com and get it set up, I will need your paypal Email address and the Account Name to remit the funds asap. if you deem the offer good enough, I will be very glad to transfer the funds as soon as possible then shall get in touch with the shipping agent that will come for the pick-up after the payment has been received and cleared in your account.

Thanks.
- N****** -"

Vad tycker ni, ska ja sälja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in