2011-04-08, 23:37
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daimon567
Ok, såhär ligger det till.. Jag tror...

Bara det faktum att du kallar det "min filosofi" visar att du inte är Gud. Själva ordet "filosofi" betyder grovt översatt mänsklig vishet, mänsklig kunskap, osv... Men hade du varit Gud så hade du sagt teosofi. Men å andra sidan, Gud hade inte behövt förklara sig på det här sättet som du gör, men jag tycker ändock att det var en intressant aspekt!

mvh//J

Citera
2011-04-09, 00:05
Medlem
Astenikers avatar
Religion -> Filosofi

/Mod.
Citera
2011-04-09, 00:31
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Varför måste du förklara detta för oss om vi bara är en fantasi skapad av dig?
Citera
2011-04-09, 00:54
Medlem
daimon567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Bara det faktum att du kallar det "min filosofi" visar att du inte är Gud. Själva ordet "filosofi" betyder grovt översatt mänsklig vishet, mänsklig kunskap, osv... Men hade du varit Gud så hade du sagt teosofi. Men å andra sidan, Gud hade inte behövt förklara sig på det här sättet som du gör, men jag tycker ändock att det var en intressant aspekt!

mvh//J

Såsom jag har sagt förut, detta är som en dröm när du sover. Du är inte medveten om att du sover tills dess att du vaknar.. Och bara för att jag skapade allt så betyder inte det att jag måste vara något speciellt?
Citera
2011-04-09, 01:05
Medlem
daimon567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Varför måste du förklara detta för oss om vi bara är en fantasi skapad av dig?

För att jag har skapat något som kallas känslor. Varför måste du prata med människor?
Citera
2011-04-09, 01:09
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
För att jag har skapat något som kallas känslor. Varför måste du prata med människor?

För att jag endast är en simpel människa som lever en gång och har ett liv och jag vill inte spendera det i ensamhet...

Men hur kan en fantasi leva och känna?
Citera
2011-04-09, 01:13
Medlem
Citat:
För att jag endast är en simpel människa som lever en gång och har ett liv och jag vill inte spendera det i ensamhet...

Men hur kan en fantasi leva och känna?
På samma sätt en dröm kan "leva och känna"...
Citera
2011-04-09, 01:25
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
På samma sätt en dröm kan "leva och känna"...

En dröm kan vare sig leva eller känna, jag kan ha en dröm som känns levande men drömmen i sig lever inte...
Citera
2011-04-09, 01:43
Medlem
daimon567s avatar
Citat:
En dröm kan vare sig leva eller känna, jag kan ha en dröm som känns levande men drömmen i sig lever inte...

Har du aldrig haft en mardröm? Du kan visst ha känslor i drömmar. Du kan känna rädsla, kärlek och lycka.. Och ibland kan du även lyckas att kontrollera din dröm.
Citera
2011-04-09, 01:55
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Har du aldrig haft en mardröm? Du kan visst ha känslor i drömmar. Du kan känna rädsla, kärlek och lycka.. Och ibland kan du även lyckas att kontrollera din dröm.

Jag upplever känslor i drömmen, drömmen själv upplever inte känslor. Så om det här är en dröm vad får dig att tro att jag existerar eller har känslor?
Citera
2011-04-09, 02:01
Medlem
Citat:
Mitt exempel med drömmar kanske var dåligt. Har men en (subjektiv) idealistiskt position som TS har så är världen han själv. Världen är samma sak som hans medvetande. Så när vi refererar till världen så refererar vi faktiskt till hans medvetande. Frågan blir då om han är kapabel till att leva eller känna.

En dröm är liknande men ändå inte samma sak. En dröm på projekterar man (oftast sig själv) in i drömmen men man är aldrig själva drömmen även om den råkar tar plats i ens (under?)medvetande. Jag ber om ursäkt för mitt dåliga exempel.
Citera
2011-04-09, 12:34
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Mitt exempel med drömmar kanske var dåligt. Har men en (subjektiv) idealistiskt position som TS har så är världen han själv. Världen är samma sak som hans medvetande. Så när vi refererar till världen så refererar vi faktiskt till hans medvetande.

Vilket får mig att återgå till min originella fråga, om han tror allt det där varför känner han att han måste hävda och förklara sina åsikter för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in