Flashback bygger pepparkakshus!
2004-07-05, 17:31
Medlem
agitators avatar
jag har lite fördomar om piprökare som pretentiösa snubbar som tror att dom är djupa och filosofiskt lagda. Men nu har jag gått och införskaffat pipa själv och måste således revidera mina fördomar till att grundas på vilken typ av pipa man röker. För jag stämmer ju inte alls in på den beskrivningen.

Om vi utgår från de modeller som återfinns på http://www.brobergs.com/pipafs.htm så borde vi kunna klarlägga vilka typer som röker ur vilka modeller.

Själv tror jag att Bent-rökare är wannabeförfattare eller har seglat för mycket i sin ungdom. Jag tror även att de som röker ur en Dublin eller Prince är, eller vill vara, filosofer och tänka djupa och svåra tankar. Poker-rökaren gillar, som namnet kan antyda, spel av olika slag och kanske lyssnar på swingmusik och anser sig vara riktigt orginell. Varvar piprökandet med konsitga cigarrer är också ett hett tips vad gäller Poker-röakren.

Tror ni att mina fördomar stämmer? Vilka personlighetstyper vill ni placera in under de olika kategorier av modeller på pipor som finns? Flumma på...
Citera
2004-07-06, 13:33
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Tja...Raka eller halvböjda är för filosofer, intellektuella, Författaradepter och wannabes inom nämnda kategorier (se Sartre) och böjda är för facistiska friskusar (se Göring och vilken hobbyskeppare som helst)...Churchwardens är till för mobbade Tolkienfreaks...

Själv har jag bara raka eller lätt böjda pipor...Och jag tillhör solklart den första kategorin...
Citera
2025-03-23, 19:38
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
Tja...Raka eller halvböjda är för filosofer, intellektuella, Författaradepter och wannabes inom nämnda kategorier (se Sartre) och böjda är för facistiska friskusar (se Göring och vilken hobbyskeppare som helst)...Churchwardens är till för mobbade Tolkienfreaks...

Själv har jag bara raka eller lätt böjda pipor...Och jag tillhör solklart den första kategorin...

Inte ofta man ser piprökare förutom vid jakt då någon gammal stöt sitter uppe i ett jakttorn på pass och smuttar på sin gamla väl inrökta pipa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in