Har en gammal gammal laptop som jag skulle vilja installera Puppy Linux på, men har stött på lite problem.
Istället för att få fram en ruta där jag ska välja keyboard layout så blir skärmen bara svart.
Efter lite googlande så kom jag fram till att problemet kanske kunde fixas om jag går in i boot options och väljer "acpi=off".
Eftersom keyboardlayoutens default verkar vara "us" så kan jag inte göra "="tecken, för att byta keyboardlayout i boot options måste jag skriva "pkeys=<xx>".. så därför har jag nu hamnat i ett litet moment22.
Några tips på hur jag kan fixa detta?
Försökte även tidigare med att installera Xubuntu, men fick även där problem med en svart skärm, men denna gång efter installationen.
Använde
denna guide för att försöka fixa problemet (som är en bug som har att göra med videochipet i laptopen).
Men av någon anledning sket det sig då jag inte kunde mounta cdromen i sudo efter att jag skapat xorg.conf-filen i VI.
Gjorde jag fel då jag använde en guide i hur man får Ubuntu att fungera då jag försökte installera Xubuntu?
Är nämligen en linuxnewb så jag har ingen aning om någonting just nu, känner mest för att kasta ut laptopen genom fönstret då ingenting vill fungera.
Laptopen är en Toshiba Satellite 1800-504.
Processor Intel® Celeron™, 1 GHz
System memory 128 MB (+128 MB)
Hard disk Formatted capacity 15.0 GB
Display 14.1" TFT active matrix colour display, internal resolution 1,024 x 768 pixels