2010-11-17, 17:22
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Njäe, glas har ju även en tendens att bli synnerligen halt. Knivar och halt underlag är ingen bra kombination alls om man vill behålla allt sitt blod.

Det löser du lätt med knivar av trä - de funkar jättebra för att skära dessertostar och mjukt smör och repar inte glaset - och även om du slinter rejält så är risken för blodvite minimal.
Citera
2010-11-17, 17:31
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det löser du lätt med knivar av trä - de funkar jättebra för att skära dessertostar och mjukt smör och repar inte glaset - och även om du slinter rejält så är risken för blodvite minimal.
Sådana knivar har jag enbart i smörbyttan
Citera
2010-11-17, 19:39
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3fster

Du är inte lite arrogant. Märka ord? Jag märker inte ord utan material. Glas är glas och marmor är marmor. De är inte identiska i sammansättning eftersom marmor inte t.ex. är genomskinligt. Eller har du marmor skivor i dina fönster? Ruinerar eggen? Menar du att eggen förlorar alla sina pengar och ägodelar? Ruinerar på svenska har inte samma innebörd som på engelska. Nu märker jag ord.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...1/220/114.html

OT
En fråga angående trä, måste man stavlimma, går det inte lika bra att ta en skiva av stammen eller är risken större att det slår sig?
Citera
2010-11-17, 20:19
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...1/220/114.html

OT
En fråga angående trä, måste man stavlimma, går det inte lika bra att ta en skiva av stammen eller är risken större att det slår sig?
Ja det både slår sig samt spricker lättare.
Citera
2010-11-17, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du anser att mikrobiologen Dean Cliver inte är betrodd så är det din sak. I min bok är han en tämligen erkänd auktoritet på området.

Självklart är han en auktoritet i din bok. Synd att han då bara pratade om andra material. Samt att hans "forksning" låg uppe på en privat blogg. Vilket jag antar är hur alla seriösa forskare publicerar sina resultat. Men jag är säker på att alla källor som du hänvisar till är "tämligen erkända auktoriteter" i din bok. Vi kan väl då också säga att jag själv är en tämligen erkänd auktoritet på området i min bok.

Citat:
Du har däremot inte kommit med några som helst belägg för dina uttalanden. Det enda du har presenterat är de slogans som glasförespråkarna kommer med.

LOL. Visste inte att deras slogans handlade om mina erfarenheter. "För att H3fster's bräda är fortfarande ren". Vilkas slogan är det?

Citat:
Du kan ju inte ens erkänna dig överbevisad i fråga om det slitage som glas har på kniveggar/bladstål.

Du är nog fel person att anmärka på bristande ödmjukhet hos andra Man ska inte kasta sten i glashus.
Senast redigerad av H3fster 2010-11-17 kl. 21:56.
Citera
2012-02-11, 03:32
Medlem
Bedragens avatar
Har länge stört mig på mina skärbrädor och tänkt ett tag på att tillverka en större bräda själv, nu ska jag åka till landstället i morgon där jag har all tänkbar utrustning för att snickra ihop en skärbräda samt ekbrädor. Nu är det bara så att senast jag var i verkstaden o snickrade så offrades 2 av mina fingertoppar till planhyveln..

Det jag vill komma fram till är att jag inte har så stor erfarenhet av att jobba med trä eller bygga saker så som skärbräda, förstår dock principen.

Så här tänker jag:
1: Såga upp plankan i c:a 3 cm höga stavar.
2: placera stavarna med trälim mellan sig i sick-sackmönster
3: spänn limknektar runt och låt ligga en över natt o torka.
4: såga den till önskad storlek (förslag på lämplig "större" skärbräda?)
5: kör i planhyveln på båda sidor tills den är jämn och fin.
6: ta överhandsfräsen och fräs ut ränna runt om.
7: sandpappra
8: smörj med paraffinolja.

A: Är det något jag glömt eller gör fel?
B: Är det någon som kan förklara en bra metod att montera/limma stavarna. Ska dem vara kvadratiska och fibrerna omlott, alla fibrer åt ett håll eller ska stavarna vara rektangulära dvs långsmala?!
Citera
2012-02-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Har länge stört mig på mina skärbrädor och tänkt ett tag på att tillverka en större bräda själv, nu ska jag åka till landstället i morgon där jag har all tänkbar utrustning för att snickra ihop en skärbräda samt ekbrädor. Nu är det bara så att senast jag var i verkstaden o snickrade så offrades 2 av mina fingertoppar till planhyveln..

Det jag vill komma fram till är att jag inte har så stor erfarenhet av att jobba med trä eller bygga saker så som skärbräda, förstår dock principen.

Så här tänker jag:

B: Är det någon som kan förklara en bra metod att montera/limma stavarna. Ska dem vara kvadratiska och fibrerna omlott, alla fibrer åt ett håll eller ska stavarna vara rektangulära dvs långsmala?!

Kan bara tipsa om http://www.youtube.com/watch?v=5B8oAJs3sik .
Citera
2012-02-11, 12:03
Medlem
Lys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen

Så här tänker jag:

Jag fick ett par såna skärbrädor som var tillverkade precis som du beskriver. Det var min kompis kompis som hade gjort dem. De höll ett par månader, men sen pga de var limmade så började de spricka upp och falla i bitar. De var snygga när jag fick dem och funkade en tid, men var som sagt inte så hållbara. Har träskärbrädor i ett stycke. En rejäl stor jag tror kan vara av ek, och två ljusa, en större och en liten. De ljusa köpte jag billigt på Konsum, men de tycks vara av bra kvalitet och håller än trots idogt användande.

Föreslår att om du vill göra en egen skärbräda inte limmar ihop av stavar ( även om det kan bli snyggt ) utan gör en i en massiv, solid träskiva. Välj trä av bra kvalitet och jobba på att ge brädan en bra yta. Vill du ha dekorationer kan du ju snida till nåt i ena änden. Min mamma har en träskärbräda med en dekoration i form av två hästar i ena änden, deras halsar och huvuden alltså.
Citera
2012-02-13, 21:02
Medlem
haresEars avatar
Jag köpte bänkskivor i stavlimmad EK. Riktigt bra kvalité faktiskt.

Har gjort 3st skärbrädor och dessa är jag riktigt nöjd med.

Finns fortfarande 1x1 meter kvar ute i en av bodarna. Synd att dessa inte går att använda till plankstek pga limmet..
Citera
2015-11-03, 10:14
Medlem
Om jag skulle fundera rakt ut vad som är bäst i en skärbräda skulle jag direkt välja trä och i så fall väl lagrad och ordentligt torkad. Antagligen vad man i affärssammanhang kallar för slöjdvirke. Dagens snabbväxande fura skulle direkt falla bort på grund av mjukhet och glesa celler.

Kommen så långt funderar jag på om mina 2" sågade björkplankor skulle passa till skärbrädor? De har lufttorkat i minst 30 år och verkar väldigt gedigna. Skulle de bli hårdare än ek och skulle de slöa mina knivar alltför fort?

Jag hatar slöa knivar för det finns inget farligare än slöa knivar. Brukar slipa mina då de blir för slöa och inte går att bryna upp. Slipning är något jag räknar med måste till med jämna mellanrum likväl som att man efter en tid, på grund av bakterier och slitage, måste kassera gammal skärbräda.
Citera
2015-11-17, 01:29
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3fster
Har en skärbräda i glas, tycker det verkar vara bäst. Lätt att rengöra, och tar inte upp någon smak från någonting.
Mördar inte det knivarna? Man skall helst ha en träbräda för det sliter minst på bladet. Även brädor av syntet, såvida de inte ä mycket mjuka, sliter mer på bladet. Material som är bra är teak och bambu men ek funkar finfint det med.
Citera
2015-11-18, 18:09
Medlem
japanskbruds avatar
zassenhaus gör seriösa hackblock annars, håller lika länge som 10 billiga skärbrädor, och är stabila
haft en sånhär hur länge somhelst.. lätt att rengöra, inga bakterieskåror runt kanten som dom flesta envisas med att fräsa ur.. .. måste bara oljas
varje gång man skrubbat med diskmedel..
bagarenochkocken.se/koksredskap/skarbrador-brickor/zassenhaus-hackblock-massiv-bok-45-x-30-x-45-cm/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in