• 1
  • 2
2010-11-13, 16:56
Medlem
Köpte nyligen en skärbräda i massiv ek. Den fungerar bra tycker jag, efter några omgångar paraffinolja ser den fin ut och känns praktisk. Storleksmässigt är den perfekt. Dock så hörde jag just att garvsyran - som visserligen tar kol på bakterier kan förstöra ens mat. Stämmer det? Känns ju lite olustigt i så fall. Tycker inte att de långa fibrerna i eken är ett problem. Om det däremot är giftigt och lämnar smak så blir det nog till att skaffa en i bok.
Citera
2010-11-13, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mudd12
Köpte nyligen en skärbräda i massiv ek. Den fungerar bra tycker jag, efter några omgångar paraffinolja ser den fin ut och känns praktisk. Storleksmässigt är den perfekt. Dock så hörde jag just att garvsyran - som visserligen tar kol på bakterier kan förstöra ens mat. Stämmer det? Känns ju lite olustigt i så fall. Tycker inte att de långa fibrerna i eken är ett problem. Om det däremot är giftigt och lämnar smak så blir det nog till att skaffa en i bok.

Nej det stämmer inte. Ek är ett utmärkt ämne för skärbrädor. Trä överhuvudtaget är bra, genom det faktum att man faktiskt kan putsa bort hack och repor, varefter de dyker upp. Dessutom är det snyggt, och pryder sin plats i köket.

Däremot bör man ha en speciell plastbräda för lök, då trä tenderar att suga åt sig mer doft och smak.
Senast redigerad av krigsmat 2010-11-13 kl. 17:42.
Citera
2010-11-14, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mudd12

Har en skärbräda i glas, tycker det verkar vara bäst. Lätt att rengöra, och tar inte upp någon smak från någonting.
Citera
2010-11-14, 08:22
Medlem
dePauls avatar
Stavlimmat ändträ i t ex bok, ek samt en del andra hårdare träslag är enligt mening bäst. På andra plats skulle jag vilja sätta SaniTuff (en typ av gummi) och först på tredje plats plast.

Glas och porslin är direkt olämpligt om man är någorlunda rädd om sina knivar. Betänk att glas har en hårdhet snäppet över de flesta bladstålens (glas: Ca 65-67 HRC, de flesta knivar: Runt 56-60 HRC).

Det säger sig självt att något som är hårdare än själva stålet också måste slita mer på detsamma. Dvs, du ruinerar eggen precis varje gång du skär något på brädan. Varför inte bara skära direkt på diskbänken? Den är klart mjukare än glas (HRC 39-42).

~Paul~
Citera
2010-11-14, 10:25
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Stavlimmat ändträ i t ex bok, ek samt en del andra hårdare träslag är enligt mening bäst.

I Sverige så är väl i stort sett alla skärbrädar i handeln av bok eller ek? Om vi pratar träbrädor då alltså.
Blev därför lite förvånad när jag läser följande i theboardsmiths faq:

Citat:
Which wood should I choose for my board? - The general rule of thumb is to choose wood from a tree with an edible running sap or edible nuts. Hard maple is the traditional wood used because of its very tight grain structure, weight and hardness. Oak is a very poor wood because of the open grain structure that will tend to trap food particles.

Synpunkter på detta?

//liljenstar
Citera
2010-11-14, 10:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
1. I Sverige så är väl i stort sett alla skärbrädar i handeln av bok eller ek? Om vi pratar träbrädor då alltså.

2. Blev därför lite förvånad när jag läser följande i theboardsmiths faq:

Synpunkter på detta?
1. Ja, i alla fall väldigt många. Jag pratar dock inte bara om Sverige. Med tanke på de stora antal webshoppar som kan man idag få tag i nästan vilket material som helst.

Dessutom är det en hel del av oss matintresserade som tillverkar egna brädor . Rent allmänt kan man säga att allt för hårda träslag tenderar att slöa ner bladet fortare än de lite mjukare. Å andra sidan så slits de inte lika fort.

2. Det är förståss inte korrekt. Det hela hänger dessutom på hur man har behandlat träet och på vilket sätt det är sammanfogat. Det är således något i den här vägen jag tänker på: http://www.lgcoll.se/Svenska/Produkt...4/Default.aspx

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2010-11-14 kl. 10:34.
Citera
2010-11-14, 12:02
Medlem
Har funderat på att göra en egen skärbräda i stavlimmat trä, vet dock inte riktigt vilket. Hur skulle ni välja om ni kunde få tag på alla exotiska och ickeexotiska träslag?

Depaul, vet du var man kan beställa sådana skärbrädor du länkade?
Citera
2010-11-14, 12:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
Har funderat på att göra en egen skärbräda i stavlimmat trä, vet dock inte riktigt vilket. Hur skulle ni välja om ni kunde få tag på alla exotiska och ickeexotiska träslag?

Depaul, vet du var man kan beställa sådana skärbrädor du länkade?
Alltså, jag gick till min lokala snickerifirma. Det är nog enklast så. För övrigt så har IKEA hela bänkar som man kan såga till i stavlimmad bok.

~Paul~
Citera
2010-11-14, 12:44
Medlem
Citat:
Alltså, jag gick till min lokala snickerifirma. Det är nog enklast så. För övrigt så har IKEA hela bänkar som man kan såga till i stavlimmad bok.

~Paul~

Jag har en farbror som äger en byggvaruhandel och han kunde troligen beställa hem de flesta träslag men vet inte riktigt vilket jag vill ha. Äger någon en mahognybräda? Eller något annat rödare träslag. Bänkarna på ikea är i största laget tyvärr.
Citera
2010-11-14, 13:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har en farbror som äger en byggvaruhandel och han kunde troligen beställa hem de flesta träslag men vet inte riktigt vilket jag vill ha. Äger någon en mahognybräda? Eller något annat rödare träslag. Bänkarna på ikea är i största laget tyvärr.
Alltså, som jag nämnde tidigare. Är du säker på att du vill ha något så pass hårt som röd mahogny (Turpentine)??

Det här träslaget är så pass hårt att det slöar ner dina knivar ganska omedelbart om du inte använder en Itou R2-kniv eller Cowry X/ZDP-189 kniv.

Röd mahogny har en Janka-hårdhet på ca 2700. Betänk att den nordamerikanska röda eken har har endast 1290! Det här betyder alltså att du får vara beredd att slipa/bryna dina knivar väldigt ofta .

~Paul~
Citera
2010-11-14, 13:37
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Jag har den här brädan: http://theboardsmith.com/catalogLARG.../12x18-New.jpg

Den är gjord i lönn och något mörkare än de vanliga bok och ekbrädorna. Det kanske kan vara något?
Citera
2010-11-14, 15:07
Medlem
rob1234s avatar
Citat:

~Paul~

Jag paratade med ett par olika snickerifirmor (i sverige) innan jag bestamde mig for min brada. Snickerifirmorna var i samtliga fall dyrare an att bestalla en fran the Boardsmith.

Kan man bygga sjalv ar det ju en annan sak, men man far hitta en valdigt billig snickare om det skall lona sig med den vagen. Men vill man ha en specifik brada sa kan det ju vara svart att hitta exakt ratt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in