• 1
  • 2
2010-11-12, 14:50
Medlem
Seanns avatar
Jag har fått för mig att rött vin har mycket gifter i sig?
Är det sant eller bara något jag fått för mig eller hört?

Rött vin = mycket gifter
Vitt vin = mindre gifter

Om det är sant, vad är det för slags gifter?
Citera
2010-11-12, 14:52
Medlem
Tlagnojs avatar
Rött vin innehåller mer histaminer, vitt vin innehåller mer sulfiter. Inget av dom är gift men många fler är allergiska mot histaminer.
Citera
2010-11-12, 15:01
Medlem
chajusongs avatar
Läste, tror det var i systembolagets "myter och fakta om alkohol" att rödvin innehåller vissa ämnen som gör att man blir lite mer bakis av det. Ju renare sprit ju mindre baksmälla. Det är ju därför många undviker rödvinsfyllor. Men giftigt, nja inte värre än alkohol i allmänhet.
Citera
2010-11-12, 15:06
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Läste, tror det var i systembolagets "myter och fakta om alkohol" att rödvin innehåller vissa ämnen som gör att man blir lite mer bakis av det. Ju renare sprit ju mindre baksmälla. Det är ju därför många undviker rödvinsfyllor. Men giftigt, nja inte värre än alkohol i allmänhet.

Det är väl så att man blir mer bakis av färgade spriter och viner och mindre de utan färg alls? Tror jag såg det på nåt program eller så.
Citera
2010-11-13, 11:42
Moderator
Gromguttens avatar
OT raderat och rubriken ändrad før att passa ämnet.

/mod
Citera
2010-11-13, 18:19
Medlem
Etanol?
Citera
2010-11-17, 17:35
Medlem
Har hört att man förr i tiden använde bly till höljena runt korken och att det kunde hamna i vinet om man inte var noga när man öppnar det.. Om det stämmer borde det ju iaf inte vara något att oroa sig för såvida man inte dricker äldre flaskor..
Citera
2010-11-17, 18:39
Medlem
Thuures avatar
Rött vin innehåller i högre grad Tannin än vitt vin. Vissa kan bli illamående och få huvudvärk av tanniner, alltså kan baksmällan upplevas som värre.
Citera
2010-11-19, 00:48
Medlem
Både rött och vitt vin kan innehålla svavel, som används för att undvika oxidering, det är inte giftigt men om något gått fel i vinkällaren eller i fall dom använt för stora mängder så kan vinet bli förstört. Det märks direkt på doften, vinet luktar tändsticka men det försvinner oftast när vinet har luftats en stund. gör det inte det eller om det är så illa att det luktar sura ägg, då hade jag vaskat det!

Däremot finns det vinmakare som, för att tjäna lite extra kosing, har tillsatt otillåna ämnen i vin som varit giftiga. I Österrike på 80-talet var det ett några stycken som tillsatte dietylenglukol i vinerna för att höja klassificeringen på billigt vitt, visserligen i så låga halter att ingen dog av det men det förstörde deras rykte en lång tid framöver. Skandalen ledde å andra sidan till att Österrike idag är ett av de vinländer med hårdaste lagar och kontroller.
Senast redigerad av ColdAtHeart 2010-11-19 kl. 00:58.
Citera
2013-03-22, 22:50
Medlem
Sepulcretums avatar
Jättegammal tråd...jag vet...men ganska intressanta "nya" fakta:
http://www2.naturskyddsforeningen.se...de-gift-i-vin/
Sen finns detta...så som vanligt finns det två sidor av myntet...
http://www.bt.se/nyheter/sma-rester-...vin(939665).gm
Senast redigerad av Sepulcretum 2013-03-22 kl. 22:58. Anledning: Andra uppgifter...
Citera
2013-03-23, 09:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepulcretum
Jättegammal tråd...jag vet...men ganska intressanta "nya" fakta:
http://www2.naturskyddsforeningen.se...de-gift-i-vin/
Sen finns detta...så som vanligt finns det två sidor av myntet...
http://www.bt.se/nyheter/sma-rester-...vin(939665).gm

Ytterligare anledning att dricka kvalitetsviner. Jag kan lova att du inte hittar några spår av bekämpningsmedel i DRC, Lafite och Cheval Blanc. Nu behöver man inte gå upp till den prisnivån heller, men de producenter som aspirerar på den nivån följer samma produktionsmetoder. Således: Vaska skiten och börja drick bra viner istället så finns det inget att oroa sig för, plus att du får ofantligt mycket godare viner (vilket väl är huvudanledningen att dricka bra vin).
Citera
2013-03-23, 14:57
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ytterligare anledning att dricka kvalitetsviner. Jag kan lova att du inte hittar några spår av bekämpningsmedel i DRC, Lafite och Cheval Blanc. Nu behöver man inte gå upp till den prisnivån heller, men de producenter som aspirerar på den nivån följer samma produktionsmetoder. Således: Vaska skiten och börja drick bra viner istället så finns det inget att oroa sig för, plus att du får ofantligt mycket godare viner (vilket väl är huvudanledningen att dricka bra vin).

nja jag vet hur gott vin ska smaka för mig då alltså vindruvor och något brännande i halsen men söt och fruktig det är vin det anser jag vill inte betala mer än jag måste för att få ett godkänt vin för mig det mesta duger kort sagt

jag har möjligen råd med dyrare men är ekonomisk vill inte slänga ut 1000 kr när jag kan få ett liknande för 200-300 dessutom så fattar jag att det förbaskade märket ligger bakom 99% av priset man tror nog att ju dyrare ett vin kostar desto finare och godare smak

skitsnack bekämpningsmedel och skit finns alltid frågan är om hur stor mängden är däremot grönsaker innehåller kvicksilver tex i mycket mycket små mängder

men för att svara kort och gott på frågan vin är inte värre än sprit eller öl det är bara skillnad på halten etanol men som sagt alla tål inte vissa viner pga sufiter histamin men utöver det är det inga problem alls det påstås ju vara nyttigare till och med då det innehåller vindruvor och lite annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in