2010-11-12, 13:30
Medlem
Hej,
Igår la min kära Mbp av. Har länge misstänkt att det var något konstigy med den, då jag har haft problem med programuppdateringarna och även då jag installerat om mitt osx, både leopard och snow leopard. Händelseförloppet igår när den gick sönder var följande:

Skulle först installera om till snow leopard, så blåste min hdd ren, skrev över med nollor, påbörjade installationen av snow leopard, men ca 30% genom installationen så fick jag ett felmeddelande att installationen misslyckades. Gjorde ett nytt försök, nu med Leopard, som alltid funkat, installationen gick fint. Sen skulle jag köra programuppdateraren och försökte installera en combo-update som även den misslyckades. Testade att ladda ner från apples hemsida, men med samma resultat. Sen efter det försöket fick datorn stå igång samtidigt som jag städade hemma. Senare skulle jag googla nåt åt min syster, men både safari och firefox hoppade i dockan men öppnades inte. Då plötsligt tonades skärmen ner uppifrån och det kom upp massa konstiga siffror och bokstäver (hann inte utläsa något) och även en ruta där det stod att datorn var tvungen att stängas av genom att hålla in on-off knappen. Gjorde detta och sedan dess är den stendöd! Startar inte.

Laddningslampan lyser grönt, kollat batteriet, inget problem. Datorn surrar inte ens igång det minsta.

Har kollat på lite forum men folk verkar ha lite liv i burken, vilket inte jag har.

Vad kan ha blivit fel?! Logikkortet?
Någon idé att reklamera? Hur bevisar jag att det är ett fabriksfel? Är det ens ett fabriksfel tro?
Citera
2010-11-12, 13:34
Medlem
Kanske även bör tillägga att jag kontrollerat hddn i skivverktyg där jag hittade en lång fellista, försökte även reparera, men den misslyckades. Det var efter denna kontroll jag blåste rent hddn och skrev över med nollor och sen installerade om leopard.
Citera
2010-11-12, 13:42
Moderator
Rassas avatar
Ta ur strömsladd och batteri, håll ner startknappen i 5 sekunder. Sätt tillbaka batteri och ström och prova att starta.
Citera
2010-11-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ta ur strömsladd och batteri, håll ner startknappen i 5 sekunder. Sätt tillbaka batteri och ström och prova att starta.
Redan provat, inget resultat tyvärr.
Citera
2010-11-12, 15:22
Medlem
tzjs avatar
Kan det ha varit en Kernelpanic?

http://support.apple.com/kb/HT1392?viewlocale=sv_SE
Citera
2010-11-12, 15:25
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvspecial
Kanske även bör tillägga att jag kontrollerat hddn i skivverktyg där jag hittade en lång fellista, försökte även reparera, men den misslyckades. Det var efter denna kontroll jag blåste rent hddn och skrev över med nollor och sen installerade om leopard.

Skulle du kunna kopiera in feltexten som kommer (eller bitar av den) om du gör en ny kontroll av den?

Låter som om det kan vara diskfel.
Citera
2010-11-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Skulle du kunna kopiera in feltexten som kommer (eller bitar av den) om du gör en ny kontroll av den?

Låter som om det kan vara diskfel.
Tja du, har inte kvar fellistan och då jag inte kan starta datorn så kan jag inte göra en ny kontroll (eller kanske det ska vara)
Citera
2010-11-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kan det ha varit en Kernelpanic?

http://support.apple.com/kb/HT1392?viewlocale=sv_SE
Ja det är precis så där det såg ut. Det har hänt vid flertal tillfällen tidigare; men den senaste igår var med den skumma texten vid sidan av rutan och sen dess e ju datorn verkligen stendöd...
Citera
2010-11-13, 21:39
Medlem
Timjan256s avatar
Med stor sannolikhet är det moderkortet/logikkortet där felet ligger. Är den stendöd, kanske surrar disken litet grand dock, är det inte mycket att göra än att eventuellt lämna in den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in