2010-11-12, 13:16
Medlem
Att handla ekologiskt och rättvisemärkt är för många att föredra. Men som vi alla vet är det något dyrare vilket för många inte gör det ekonomiskt möjligt att endast hålla sig till dessa varor. Som jag ser det finns det tre anledningar till att prioritera Eko/RM :

För ens egen hälsa. Alltså att man vill undvika att få i sig bekämpningsmedel och/eller medicinrester och därmed äta så ren mat som möjligt.

För miljön; för att minska utsläppen av kemikalier i naturen

För omsorg av arbetarna. Att producenterna av livsmedlet ska få skäliga arbetsvillkor, rätt lön och slippa utsättas för miljögifter.

Frågeställningen lyder: I vilka fall är det extra befogat att köpa en ekologiskt framtagen vara framför en konventionellt framtagen och med vilken av mina tre anledningar kan det motiveras. Jag ställer frågan för att ta fram en egen inköpsstrategi för när det ska bli EKO/RM och när det får duga med vanligt. Som det ser ut nu, så försöker jag att alltid köpa Kaffe och Bananer med Krav och rättvisemärkning (främst för att jag ätnker på arbetsvillkoren på dessa plantager) och Kött i så stor mån jag har råd till det (med tanke på hur myket medeciner de proppar i djuren gör jag det därmed med min egen hälsa i åtanke, vilket för mig är den viktigaste anledningen till att köpa EKOmat). Övriga livsmedel överväger jag var för sig; mest till skillanden i priset. Hur prioriterar ni? VIlka livsmedel är obligatoriskt ekologogiska/rättvisemärkta i er varukorg? Vilken/vilka anledningar ser ni som viktigast till att köpa EKO/RM?
Citera
2010-11-12, 13:29
Medlem
Mvks avatar
* Bananer, ett måste.
* Mjölk, tyvärr finns inte minimjölk som eko dock.
* Kött är redan för dyrt så lägga ännu mer pengar blir överdrivet.
Möjligtvis köttfärs, dom ggr mat hittar det.
Men det är enbart en ekonomisk fråga.
Hade priset varit rätt hade jag alltid köpt eko-mat.

* Ägg, ett måste.
Har provat willys, icas och Coops eko-ägg och coops är överlägset godast.
Fina stora ägg med fin gula.

Allt handlar om tillgänglighet och pris.

Lägger butiken fram eko-varor på ett smidigt sätt så att dom syns väl och man inte behöver springa runt halva butiken och priset ligger hyffsat nära den icke eko-maten så köper man det.
Citera
2010-11-12, 14:08
Medlem
vilken är anledningen till att du köper Eko?
Citera
2010-11-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
* Bananer, ett måste.
* Mjölk, tyvärr finns inte minimjölk som eko dock.
* Kött är redan för dyrt så lägga ännu mer pengar blir överdrivet.
köp sydamerikansk kött. billigare och mer eko.
Citera
2010-11-12, 14:57
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
köp sydamerikansk kött. billigare och mer eko.

Förutom att det fraktas runt halva jorden? Väldigt "eko"
Citera
2010-11-12, 15:58
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus

Detsamma gäller ju bananer och andra tropiska frukter, ska vi sluta äta sådana då tycker du?
Citera
2010-11-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus

Varför det anses bara mer "eko" är för att det går åt mer energi för oss att föda upp nötkreatur i sverige med foder och uppvärmning. Det finns dock inga bra vetenskapliga stödjer/dementerar denna teori.
Citera
2010-11-12, 17:06
Medlem
krss avatar
Ägg, definitivt.
Citera
2010-11-12, 18:59
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krs
Ägg, definitivt.

Här får jag hålla med. Ekologiska ägg smakar faktiskt mycket bättre än icke-ekologiska dito. Kanske inte i varje fall, men över lag. Smaken mellan billiga ekologiska och lite dyrare icke-ekologiska är dock inte så stor. När man däremot går ner till lite billigare ägg så försvinner verkligen smaken. Det är sannerligen inte "ägg som ägg".

Nötkött från sydamerika kommer väl även från djur som får går gå bra mycket mer fritt än de får här i Sverige?
Citera
2010-11-13, 21:56
Medlem
Milwaukees avatar
Köper alltid eko bananer, kanske inte så eko med tanke på att dom skickats från andra sidan jorden men dom är iaf inte besprutade. Har gjort detta sen jag hörde på radion att en bananodlares (som odlar icke ekologiska bananer) livslängd är ungefär 30 år, vet inte huruvida det stämmer med det känns bättre iaf.
Citera
2010-11-14, 02:21
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar

Alltid
när det gäller kaffe och te, utan undantag. Är även noga när det gäller ägg och ost och dylikt. I regel grönsaker och frukt också, särskilt sådant man inte skalar. Men är dock mindre noggrann med att köpa ekologiskt när det gäller ex. morötter, lök och potatis som odlas sverige.
Citera
2010-11-14, 08:15
Medlem
T.B.s avatar
Ägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in