Jag har ett problem..... Köpte falukorv på ica idag vid 15 tiden. Jag har ätit av den framnför datorn och glömt bort den... den ligger i sin "originalförpackning" men jag har kontaminerat den med en oren kniv (skar kött igårkväll c.a 24h sedan). Kan jag äta korven. Rummet håller c.a 25-28 grader C och håller en nominell luftfuktighet på kanske 40% skulle jag gissa. Korven har svettats vätska i den "öppna" änden där den även torkat/skrumpnat lite. Annars luktar/ser den schysst ut.
Hade matförgiftning för ett par veckor sedan pga skämd mat och jag vill INTE råka ut för det igen. Snabbt svar rekomenderas.
Jag kan under operationens gång påpeka att konsistensen är något mjukare och gummiaktig är normalt. kanske ett resultat av att korven är varmare. Jag skär nu bort .5 cm från ändarna...
-lukten är normal men mer intensiv. fria aromer verkar ha högre koncentration möjligen ett resultat av köttcellernas påbörjade nedbrytningsprocess. Korven verkar helt klart vara klibbigare och vattnigare. Jag skär ytterligare en centimeter in i korven:
- samma lukt och konsistens. Hur kan en nedbrytningsprocess startas i en sådan syrefri miljo. korven är vattnig och luktar potent in i mitten. Korven är ju förpackad i en "död" miljö. Jag ska smaka på alla delar:
- Korven faller sönder i munnen, en viss bismak finns. Jag har även uppmärksammat en del prickar. små färgskiftningar som är blåaktiga. Jag tänker inte äta av den. Jag skär upp hela korven längs efter i mitten:
- En Stark korvlukt blandad med någon... rökig/eldig kanske bitter/salt lukt. Jag ser att dessa blåa missfärgningar löper som 1-3mm breda och mellan .5 - 4 cm långa streck. c.a 5 - 10 stycken. Nu medans jag skriver fylls omgivningen med lukten. Jag tycker inte det luktar illa med den är väldigt påtaglig och oangenäm. Jag tänker kassera korven nu:
- jag skar ut en kub på 2x2 cm c.a som jag har lagt i en urtvättad glasburk. Jag ska testa se ifall de blåa strecken förändras.
Lukten försvinner inte direkt fort. jag vädrar just nu.
Bara för att fortsätta detta så kommer jag återkomma imorgon någon tid och upptatera situationen för korvkuben.
Har du någon slags skräck? Om du inte med en gång känner att den är dålig så är den ätbar, det är liksom det vi har våra sinnen till; lita på din näsa och ina smaklökar! Nedbrytningsprocessen började för övrigt långt innan du köpte korven
Jag har ett problem..... Köpte falukorv på ica idag vid 15 tiden. Jag har ätit av den framnför datorn och glömt bort den... den ligger i sin "originalförpackning" men jag har kontaminerat den med en oren kniv (skar kött igårkväll c.a 24h sedan). Kan jag äta korven. Rummet håller c.a 25-28 grader C och håller en nominell luftfuktighet på kanske 40% skulle jag gissa. Korven har svettats vätska i den "öppna" änden där den även torkat/skrumpnat lite. Annars luktar/ser den schysst ut.
Hade matförgiftning för ett par veckor sedan pga skämd mat och jag vill INTE råka ut för det igen. Snabbt svar rekomenderas.
Innan du startar en ny tråd så vänligen kolla om det finns någon annan tråd, kanske tom en sk. klistrad tråd, som redan tar upp samma eller ett väldigt närliggande ämne som du kan posta i istället för att starta en ny tråd. Typ den här klistrade tråden: https://www.flashback.org/t1044868
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!