• 1
  • 2
2010-11-11, 23:40
Medlem
nej-s avatar
Inhandlade CoD black ops idag. Lirat singleplayer i cirka 1timme utan problem.
Började spela multiplayer sen för att prova på. Efter cirka 10min fryser bilden, sen går skärmen in i energisparar läge.
Jag kan fortfarande höra folket i skype och de kan höra mig.
Jag stänger av datorn och startar den, får då display error (2korta 1lång?) alltså pip från moderkortet. Jag måste då stänga av datorn i cirka 1-2min för att sedan kunna starta utan pipet.
Detta har nu hänt cirka 6gånger nu. ALDRIG hänt innan. Bara när jag spelar CoD BO online.
En gång fick jag en displaydriver error så jag har uppdaterat drivisar (körde en clean install, driver sweeper och felsäkert läge).
Men inget av detta har lyckats. Nån som varit med om samma problem? samma spel?

Juste, tempen på grafikkortet vid frys är cirka 68-74c.

Vore väldigt tacksam för svar då detta är något stört irriterande för det händer just i Black Ops som jag köpte idag.

Specs:
Moderkort: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Processor: AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz
Grafikkort: GTX 295
Minne: Corsair 8Gb 1333Mhz
Nätagg: Corsair HX620
Citera
2010-11-11, 23:43
Medlem
SpaCCs avatar
Vad jag kan se är det tempen som spökar, grafikkortet har en spärr då det stänger av sig för att skydda kretsarna. Jag gissar att det är de som händer här.
Dvs, det är helt enkelt för varmt.
Citera
2010-11-11, 23:46
Medlem
nej-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
Vad jag kan se är det tempen som spökar, grafikkortet har en spärr då det stänger av sig för att skydda kretsarna. Jag gissar att det är de som händer här.
Dvs, det är helt enkelt för varmt.

Absolut ingen fara med grafikkorts tempen då detta kort ska klara av cirka 115grader.
För nån månad sen var kortet uppe i 105-106c i någon timme när jag spelade Mafia II. Har blåst rent med tryckluft och det funkar prima.

Edit:kan utesluta alla sorts problem med temperaturer då jag har bra temps på både grafikkort och cpu.
Senast redigerad av nej- 2010-11-11 kl. 23:49.
Citera
2010-11-12, 07:11
Medlem
PeterNosters avatar
Du har temperaturproblem och dessutom problem med att förstå att du har det.
Citera
2010-11-12, 08:48
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Ja 74 grader är ju ofantligt varmt! Kortet borde ha smält vid detta nu

Nä är du säker på att det ligger kring dessa temperaturer så är det inte där problemet ligger. Jag fick problem med att min sovrumsdator låste sig. Ibland kom den tillbaks och sa att grafikkortsdrivrutinerna återställts. Ibland så var skärmen bara missfärgad men datorn puttrade på i bakgrunden...

Jag felsökte tamefan allt... testade att formatera. Men installationen av W7 hängde sig... Felsökte 3 av mina 4 minnen med memtest86+ utan att hitta nåt fel. Körde uteslutningsmetoden att det var det fjärde minnet. Testade att installera win7 utan det där fjärde minnet... funkade hur bra som helst och körde väldigt länge med de 3 minnena och det funkade hur bra som helst. Alltså var det fjärde minnet åt helvete
Citera
2010-11-12, 11:32
Medlem
nej-s avatar
Citat:

Om en kort är konstruerat för att klara av 115c som max innan det stängs av, hur får du 68-74c till skadligt?
Citera
2010-11-12, 11:33
Medlem
nej-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Ja 74 grader är ju ofantligt varmt! Kortet borde ha smält vid detta nu

Nä är du säker på att det ligger kring dessa temperaturer så är det inte där problemet ligger. Jag fick problem med att min sovrumsdator låste sig. Ibland kom den tillbaks och sa att grafikkortsdrivrutinerna återställts. Ibland så var skärmen bara missfärgad men datorn puttrade på i bakgrunden...

Jag felsökte tamefan allt... testade att formatera. Men installationen av W7 hängde sig... Felsökte 3 av mina 4 minnen med memtest86+ utan att hitta nåt fel. Körde uteslutningsmetoden att det var det fjärde minnet. Testade att installera win7 utan det där fjärde minnet... funkade hur bra som helst och körde väldigt länge med de 3 minnena och det funkade hur bra som helst. Alltså var det fjärde minnet åt helvete

Fyyfan vilken jobbig felsökning... Får väl bli av någon dag när man har mycket tid över.
Tackar för svaret.
Citera
2010-11-12, 13:58
Medlem
PeterNosters avatar
Kan du mäta vilken framerate i FPS du har för att komma upp i dessa skadliga temperaturer?
Har du V-sync på eller av?
Du får ju tänka på att det finns andra komponenter runt grafikkretsen som värms upp av den.
Citera
2010-11-12, 14:15
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Kan du mäta vilken framerate i FPS du har för att komma upp i dessa skadliga temperaturer?
Du får ju tänka på att det finns andra komponenter runt grafikkretsen som värms upp av den.

Men lugna ner dig nu lille vän. 74 grader är en helt ok loadtemp för ett kort med stockkylare...

Det handlar inte om FPS mot temperatur. FPS diffar så otroligt i olika spel, sen hänger det ju på upplösning, AA, AF m.m. m.m. Vissa spel lämpar sig bättre för AMD medans andra lämpar sig bättre för nvidia rent FPS-mässigt... Förstår inte riktigt hur du tänker när du säger att han ska anteckna vilken FPS han har när tempen ligger på 74. Hur kan det ens vara bra att veta? Utveckla och förklara hur du tänker?
Citera
2010-11-12, 15:25
Medlem
hockexxs avatar
Har du kollat alla minnesmoduler / liknande på kortet med ? Det är inte endast GPU som kan gå varm.
Kolla även sydbrygga/nordbrygga för att utesluta dom med.
Citera
2010-11-12, 15:57
Medlem
nej-s avatar
Citat:

Antingen så börjar du förklara hur du resonerar eller så lämnar du fb's hårdvaru del för gott.
Lär dig mer om "skadliga" temperaturer hos grafikkort innan du skriver massa onödigt skit igen.

Eftersom du verkar så trångsynt så kolla här:
http://www.nvidia.com/object/product...tx_295_us.html
Gå sedan in på "specifications" och scrolla längst ner, där ser du "Max Temp - 105c"
Jag sa fel det ska då alltså va 105c inte 115c.
Senast redigerad av nej- 2010-11-12 kl. 16:00.
Citera
2010-11-13, 06:04
Medlem
PeterNosters avatar
Svara nu på mina frågor istället för att dumma dig. Men du kanske inte klarar ens det.
Du skrev här för att få hjälp och jag erbjuder dig det helt gratis. Normalt tar jag betalt per timme.
Senast redigerad av PeterNoster 2010-11-13 kl. 06:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in