vad jag hört så dör en ko om man välter den. är det sant det?
och andra frågan lyder vad tycker dom andra korna i hagen om nån välter en av deras kompisar?
jag tänkte... dom står ju bara där, dom glor och verkar inte bry sig om nåt. skulle dom bli ledsna å gå fram till kon, eller skulle dom bli rasande på den som gjorde det, eller skulle dom inte bry sig å bara tugga vidare?
och andra frågan lyder vad tycker dom andra korna i hagen om nån välter en av deras kompisar?
jag tänkte... dom står ju bara där, dom glor och verkar inte bry sig om nåt. skulle dom bli ledsna å gå fram till kon, eller skulle dom bli rasande på den som gjorde det, eller skulle dom inte bry sig å bara tugga vidare?
Nej dom dör inte. Det är tydligen en populär fritidssysselsättning för människor som bor på landet att springa och tackla kor så de ramlar omkull, har jag hört. Men vad vet jag, jag är stadsbo.
1. Tro inte på allt du hör
2. Ingen bryr sig något märkvärdigt, ibland kanske du stöter på en ko som är allmänt sur på livet.
En sen kväll skickade jag och mina kompisar ett sms till 118100 om just detta. Frågan var om kon dör när den välter precis som TS:s frågeställning.
Svaret löd: Kovältning är inget att rekommendera då kon kan bli chockad när den vaknar av fallet och blir rent utav livsfarlig. Var snäll med djuren och naturen!
Jag skulle vilja ta det ett steg längre, jag kan tänka mig att de andra korna till och med kan springa iväg från platsen (!) om du verkar hotfull. Likadant med den du vält naturligtvis, så snart den kommit på fötter (klövar) igen.
Enligt ryktet så ska det vara så att om en ko står och sover så kan man välta den. Det gör att den vaknar till lite och förstås blir rädd och försöker fly. Den ska dock inte hinna vakna till tillräckligt mycket för att inse att den ligger ned, och detta ska leda till att den försöker kuta, trots att den ligger ned. Det ska då se väldigt underhållande ut när den ligger när på sidan och viftar på benen.
Det är nog inte ofarligt för kon att trilla ned på sidan, men det är knappast en dödsdom. Kor är nog lite tåligare än så. Precis som för människor så är det väl inte skönt att trilla i backen från stående ställning, men man ska ha otur för att få ordentliga skador av det.
Kor är lite smartare än man tror. Om du skrämmer en av dom så kommer dom andra bli misstänksamma och även aggressiva om du muckar vidare.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!