2010-11-11, 19:45
Medlem
Hej!

Idag blev jag övertalad av en kompis att prova på Archlinux. Tydligen så var det ingen bra ide alls. Under installationen så får jag ett felmeddelande.

Citat:
Pacman preparation failed!
Check /dev/tty7 for errors

Felmeddelandet dyker upp på nivå 4 (Select packages).

Om det är till någon nytta att veta så på steg 3 (Prepare Hard Drive) så valde jag Auto-prepare.

Installationen sker med skiva
OS´et som jag använder är alltså Archlinux 64bit (Netinstall iso).

Under installationen så följer jag https://wiki.archlinux.org/index.php...e#Auto-Prepare så gott jag kan.

Är det någon som kan lösa det här åt mig?
Tack på förhand!
Citera
2010-11-11, 19:51
Medlem
orns avatar
vad står det i tty7 då?

tryck, ctrl+alt F7

troligen hittar inte pacman någon källa.
Citera
2010-11-11, 19:52
Medlem
Logisks avatar
Har du försökt med Core Image instället för Netinstall Image?
Citera
2010-11-11, 19:56
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Netinstall kräver väl internetåtkomst? Kan det vara något sådant som spökar? Netinstallern har inga paket alls om jag inte missminner mig.
Citera
2010-11-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Netinstall kräver väl internetåtkomst? Kan det vara något sådant som spökar? Netinstallern har inga paket alls om jag inte missminner mig.

Tack så jättemycket
Jag visste inte att den behövde internet och jag har trådlöst på datorn så jag tänkte aldrig på det!
Citera
2010-11-11, 21:24
Medlem
xMaxs avatar
Måste bara säga att du gjort ett bra val att gå över till arch
Citera
2010-11-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xMax
Måste bara säga att du gjort ett bra val att gå över till arch

Det känns inte så

jag har fan hållit på i 2 timmar och jag har fortfarande inte installerat färdigt
Jag håller på med konfigurering av systemet just nu.

Man ska kunna trycka ^G för help men jag förstår inte ens hur man trycker så
Jag förstår inte heller hur man ska kunna "backa" just nu är jag inne i en fil som heter
Citat:
/mnt/etc/rc.conf

Har du lust att hjälpa mig?
Ska det verkligen ta så lång tid?
Citera
2010-11-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon
Det känns inte så

jag har fan hållit på i 2 timmar och jag har fortfarande inte installerat färdigt
Jag håller på med konfigurering av systemet just nu.

Man ska kunna trycka ^G för help men jag förstår inte ens hur man trycker så
Jag förstår inte heller hur man ska kunna "backa" just nu är jag inne i en fil som heter

Har du lust att hjälpa mig?
Ska det verkligen ta så lång tid?
^G = Ctrl + G (antar jag)
haha. ja, det ska ta så lång tid. speciellt första gången man gör det. tror jag höll på en halv dag första gången jag installerade arch... sen åtskilliga dagar till att konfigurera klart alla smågrejer... det finns inget snabbt sätt att lära sig.
Citera
2010-11-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
^G = Ctrl + G (antar jag)
haha. ja, det ska ta så lång tid. speciellt första gången man gör det. tror jag höll på en halv dag första gången jag installerade arch... sen åtskilliga dagar till att konfigurera klart alla smågrejer... det finns inget snabbt sätt att lära sig.

ok
Aja jag får fortsätta imorgon då xD

Jag kan inte så mycket om Linux men det jag vet om arch är väll att man bara har en terminal egentligen. Stämmer det?

Om jag gör något fel fel nu när jag gör inställningarna, kommer jag kunna ändra det sen?
Tack på förhand
Citera
2010-11-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon
ok
Aja jag får fortsätta imorgon då xD

Jag kan inte så mycket om Linux men det jag vet om arch är väll att man bara har en terminal egentligen. Stämmer det?

Om jag gör något fel fel nu när jag gör inställningarna, kommer jag kunna ändra det sen?
Tack på förhand
i stort sett korrekt. man installerar utan grafiska hjälpmedel.
det svåraste tyckte jag var att installera det grafiska gränssnittet. göra en xorg.conf och få allt att stämma.

ja, du kommer att kunna ändra allt. (i stort sett) allt i linux kan ändras.
Citera
2010-11-11, 22:07
Medlem
hashs avatar
Kanske ingen större idé för dig att köra Archlinux om du inte har tålamod att lära dig grundläggande kunskaper.

Finns andra distar som kanske passar dig bättre.
Citera
2010-11-12, 08:30
Medlem
MarxWebers avatar
Om du ska/måste använda trådlöst internet under installationen så kan det vara en bra idé att läsa det här: http://wiki.archlinux.se/index.php?t...tallationen.29

Att läsa deras installationsguide är nästintill ett måste för att lyckas installera systemet över huvud taget tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in