2010-11-11, 18:45
Medlem
Hej! I höstas flyttade jag från Umeå för att börja i Uppsala, på en väldigt unik skola. Jag sökte inackorderingstillägg men blev nekad, fast min vän som också flyttade hit i höstas och som går på samma skola fick det... Jag hade varit här i två månader när jag fick avslaget så om jag skulle farit tillbaka till Umeå så skulle jag få gå om ett år, vilket inte är något alternativ. Så jag fick skriva mig här, vilket gjorde att jag förlorade underhållsstödet på 1200 som jag förut fick. Jag vet att mina föräldrar är understödsskyldiga, men jag vet inte vem min far är och min mor vill inte ge mig något. Om jag skulle utsätta henne för jurdiskt tvång så skulle det säkerligen få väldigt ödesdigra konsekvenser (hon har hotat om att ta tillbaka en fond på 67000 som jag ej kan nå fast jag är 18, hon kan ta tillbaka alla ägodelar hon givit mig etc.)

Alltså: Jag får bara 1050 kr i månaden, och vet inte vad jag ska ta mig till för att få drägliga villkor. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?
Citera
2010-11-11, 18:54
Medlem
SpaCCs avatar
Får man fråga vilken skola du började på?

OnT: Du kan ju alltid ta dig i kragen och söka ett jobb?
Citera
2010-11-12, 17:00
Medlem
Du kan ju alltid testa att söka inackorderingsbidrag igen och se om du har bättre tur den här gången. Annars kanske ett bostadsbidrag kan vara aktuellt?

Det absolut bästa är ju dock som någon nämnde att du söker ett jobb, knalla in på Subway/Donken/BK etc etc i närheten och kolla vad dom har att erbjuda.
Citera
2010-11-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
OnT: Du kan ju alltid ta dig i kragen och söka ett jobb?
Han går ju i skolan ...
Citera
2010-11-12, 20:20
Medlem
SpaCCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Han går ju i skolan ...
Efter skolan/helg, jag går gymnasiet och har många vänner som sedan haft ett jobb sedan 1an.
Citera
2010-11-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaCC
Efter skolan/helg, jag går gymnasiet och har många vänner som sedan haft ett jobb sedan 1an.

Går själv trean på teknikprogrammet (med andra ord verkligen ingen tattarlinje utan prov osv) och kan skriva under på att det inte är några som helst problem att jobba varannan helg och en del kvällar om man bara vill. Jobbar själv varannan helg på Donken i stan (ca 16h/månad) och drar väl in runt 2000 efter skatt på det. Skulle lätt kunna jobba mer, men eftersom jag bor hemma ser jag ingen anledning till att göra det.
Citera
2010-11-15, 00:04
Medlem
Sök jobb på en mack, soft arbete och mkt bättre betalt än donken!!! Då behöver du inte jobba lika mkt och ändå få mer pengar i månaden!!
Kolla även stipendier, http://www.stipendier.se/tips.aspx
Kan iof vara lite för sent för detta år då det kan ta långt tid att få pengarna, men kan vara värt att ge det ett försök!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in