2010-11-11, 00:32
Medlem
-Orko-s avatar
Jag blir fan tokig snart, hur skiljer man på dessa? Vilka perioder hör till respektive sort och vilka tycker ni bäst om? Kan inte skilja dem åt och detta i-landsproblem håller på att göra mig galen!

Nej, nu ska jag gå och skala en...eeeeh.......vahettere......eeeh.......
Citera
2010-11-11, 00:34
Medlem
Filantrops avatar
Kolbaz
Citera
2010-11-11, 00:40
Medlem
jowals avatar
Mandarinen är originalet så att säga, eftersom det alltid finns kärnor i dom. Klementiner är hybrider, skapade utav lata människor för att slippa kärnor. Satsumas vettefan, googla?
Citera
2010-11-11, 00:42
Medlem
Nus avatar
Clementin är väl nästan alltid utan kärnor och manadrin med?

Kan stå något intressant här, klicka på respektive och jämför;
http://www.livsmedelssverige.se/hem/...clementin.html

Citerat från en annan tråd här på FB;

Genom korsning mellan mandarin och pomerans uppkom clementinen. Den har orange skal och fruktkött. Smaken är intensiv, söt och uppfriskande. Fruktköttet är mycket saftigt och frukterna lätta att skala. De är nästan alltid kärnfria. ....

Satsumas är en självständig mandarinart. Ursprungligen kommer den från den japanska provinsen Satsuma på ön Kiushu. Satsumas är den tidigaste av de små, lättskalade citrusfrukterna. Vi får den från Spanien i mitten av oktober och säsongen pågår till in i januari. Satsumas har ofta gröna skiftningar i skalet. Den är mogen trots detta, eftersom den, liksom alla andra citrusfrukter, skördas mogen. Smaken är mild, sötsyrlig och fruktköttet saftigt och kärnfritt.
Citera
2010-11-11, 00:43
Medlem
zepofans avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5citrus
Citera
2010-11-11, 00:58
Medlem
-Orko-s avatar
Tackar ödmjukast för svaren. Det var en clementin jag precis skalade om jag utgår från länkarna. Jag tror att favoriten är Satsumas då. Eller kanske Mandarin.
Citera
2010-11-11, 01:18
Medlem
Fickludds avatar
Går det överhuvudtaget att få tag i färska mandariner? Ja tror de har försvunnit från marknaden, sedan flera år tillbaka.
Citera
2010-11-11, 01:30
Avstängd
nietsoviets avatar
Satsumas är godast, utan tvekan. Ganska lätta att skilja från mandariner och clementiner enligt mitt tycke eftersom de är lite gulare och har lite tunnare skal och ganska små.
Citera
2010-11-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nietsoviet
Satsumas är godast, utan tvekan. Ganska lätta att skilja från mandariner och clementiner enligt mitt tycke eftersom de är lite gulare och har lite tunnare skal och ganska små.

Ibland var det en bappiljard kärnor i varje Mandarin!..

Som tur är så finns dom inte lika ofta i diskarna som förr.

.
Citera
2010-11-11, 16:25
Medlem
-Orko-s avatar
Jag har precis kommit fram till att det är väldigt svårt att göra juice av Mandariner, de är för torra helt enkelt.
Citera
2010-11-20, 21:46
Medlem
Gift44s avatar
Limonsito är klart bäst
Citera
2010-11-20, 22:19
Medlem
htdgs avatar
Wikipedia-artikeln är felaktig. Clementiner kan ha kärnor. Satsumas är alltid kärnfria och ofta gulare i skalet än clementiner.
Senast redigerad av htdg 2010-11-20 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in