2004-07-04, 11:57
Medlem
arggosses avatar
Jag funderar på att göra högskoleprovet, men jag har några frågor.

1.Hur anmäler man sig?
2.Hur går det till när provet ska skrivas? Regler?
3.Ni som har gjort provet tyckte ni det var svårt?
4.Vad tyckte ni var svårast respektive lättast?
5.Har man gott om tid på sig?
6.Om man inte lägger ner pennan med en gång när tiden är ute, blir ens prov ogiltigt då?
7.Har du fuskat på det provet och hur gjorde du då? Går det att fuska?

Om ni inte orkar behöver ni inte svara på alla frågor.

Tackar i förväg för alla svar
Citera
2004-07-04, 12:24
Medlem
MacGayVers avatar
1.Hur anmäler man sig?
Man hämtar en anmälningsblankett på närmaste gymnasium eller beställer en från högskoleverket, man ska nog även bara kunna betala in pengar till nåt konto...äh, saxar från min googling...

"Materialet kan också beställas via Högskoleverkets hemsida www.studera.nu/hprovet/.
Anmälan görs genom att 350 SEK betalas in på postgirokonto
446 50 30-7.
Ange:
Namn på provdeltagaren
Fullständigt personnummer (10 siffror)
Adress (dit kallelsen ska skickas)

Det är speciellt viktigt att kontrollera att dessa uppgifter finns med vid girering och betalning över Internet. Betalningen ska vara bokförd på högskoleprovets konto senast sista anmälningsdag.
Spar kvitto för inbetalningen!
Anmälan är bindande, d v s om anmälan återtas eller om den anmälde av någon anledning - oavsett vilken - uteblir från provet så återbetalas inte anmälningsavgiften. Den kan inte heller överföras till nästa provtillfälle eller på annan person. Om byte till en provort vid annat universitet/högskola görs efter det att anmälan gjorts måste ny anmälningsavgift betalas till det mottagande universitetet/högskolan.
Kontrollera i god tid att du har giltig legitimation, dvs SIS-märkt ID-kort, körkort eller svenskt EU-pass (om du är folkbokförd i Sverige har svenskt personnummer).

Samma regler som vid kommande tentor (om du nu kommer in): dvs inget snackande, inget myglande, inga skumma hjälpmedel, dock får du med dig miniräknare, linjal och ev en passare
Ja och nej, gillar inte matte och fick givetvis två mattedelar efter varandra (de kör alltid en extra del av nån av delarna som kontrolldel) sen statistiken, efter det ville jag lägga mig ner och grina
Se 3
Ja och nej här med, så länge du inte fastnar på frågorna för länge, skumma igenom frågorna först, speciellt på läsförståelsedelarna, där bör du skumma igenom frågorna först, sen leta efter efter svaren i texten så sparar du in en bra massa tid på att inte läsa allt meningslöst dravel.
6.Om man inte lägger ner pennan med en gång när tiden är ute, blir ens prov ogiltigt då?
Antagligen, tentavakten äro en hiskelig typ som blev mobbad som barn och sen inlåst i en källare och matad med grus och småsten varje dag, bered dig på att tentavakten (oftast tentakärringen) är en ond jäkel.
7.Har du fuskat på det provet och hur gjorde du då? Går det att fuska?
Nope, fuskade inte, du kan dock säkert fuska om du är lite uppfinningsrik och inte kör på de gamla vanliga tricken, dock så vet du inte vilka frågor som kommer vilket gör fuskande svårt eftersom provet är mer eh, brett eller vad man nu ska säga
Citera
2004-07-04, 14:27
Medlem
rashbans avatar
1.Hur anmäler man sig?
Redan besvarat.
2.Hur går det till när provet ska skrivas? Regler
Man kommer till skrivsalen klockan 8:15 på morgonen, man får information till ca 9:00, sen börjar första passet som är 9:00-9:45. Sedan 15 min rast, sedan pass 2 10:00-10:45, pass 3 11:00-11:45, sedan lunchrast, sedan pass 4 13:00-13:45, sedan en rast och slutligen pass 5 14:00-14:45.
Inte speciellt.
När jag gjorde provet tyckte jag att engelskan och matten var lättast och att den svenska läsförståelsen var svårast/drygast. När jag fick resultatet visade det sig att jag hade spikat den svenska läsförståelsen men hade ganska dåligt resultat på statistikdelen. Där ser man.
Inte speciellt. Jag kände inte att jag behövde stressa. Däremot är det ganska knapert med tid om man jämför med t.ex. kursproven på gymnasiet, då man kan ha 3-4 timmar på sig att läsa ett par texter och svara på frågor. Att läsa snabbt är helt klart ett stort plus på högskoleprovet.
Chansa inte.
Citera
2004-07-04, 15:55
Medlem
arggosses avatar
Tack för hjälpen MacGayVer och rashban!

Folk soim har gjort HP kan gärna dela med sig om sina erfarenheter & tips till denna tråden. Det uppskattas!
Citera
2004-07-04, 16:00
Medlem
funfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arggosse
Tack för hjälpen MacGayVer och rashban!

Folk soim har gjort HP kan gärna dela med sig om sina erfarenheter & tips till denna tråden. Det uppskattas!

Finns redan trådar om detta
Citera
2004-07-05, 03:32
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Samma regler som vid kommande tentor (om du nu kommer in): dvs inget snackande, inget myglande, inga skumma hjälpmedel, dock får du med dig miniräknare, linjal och ev en passare
Man får inte ha med sig miniräknare eller passare. En helt vanlig rak linjal får man däremot ha med sig.
Citera
2004-07-05, 19:46
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Man får inte ha med sig miniräknare eller passare. En helt vanlig rak linjal får man däremot ha med sig.

Får man inte ? då kom jag ihåg fel då, danke för rättningen
Citera
2004-07-05, 19:48
Medlem
flowss avatar
En klocka är inte att förglömma.
Citera
2004-07-06, 12:16
Medlem
BF_Swedens avatar
Reservpennor är ett måste.
Citera
2004-07-06, 12:24
Medlem
tokens avatar
Gör gamla högskoleprov:

http://www.studera.nu/hprovet/infor_provet/facit.shtml

Glöm inte att kolla klockan när du gör de gamla proven, du bör hålla dig inom den angivna tidsramen så att du vänjer dig.
Citera
2004-07-06, 12:32
Medlem
Hispervispers avatar
När du gör provet gör ett överslag för varje del på hur många minuter du har på dig per fråga. Försök sedan att hålla den tidtabellen. Det är bland annat lätt att på mattedelen fastna på en uppgift så att man inte hinner med de som kommer efter som kanske är lättare.

Som tidigare nämnts så gör gamla prov och håll hårt på tidsramarna för förmågan att hantera tidspressen är en viktig parameter för att kunna göra ett bra resultat.
Citera
2004-07-06, 13:13
Medlem
rashbans avatar
En sak till också, som hjälpte mig. På läsförståelsedelen är det smart att läsa frågorna före man läser texten, då vet man vad som är relevant. Det fungerade för mig, i alla fall. På ordförståelsen är det nog bäst att svara på de man är säker på först och hoppa över alla man är osäker på, för att sedan sätta sig med de ord man inte är säker på och tänka efter lite längre. Då riskerar man i alla fall inte att man inte hinner med alla säkra poäng.

Dessutom: se till att svara på alla frågor. Det finns ingen anledning att inte chansa (man får inga minuspoäng för felaktiga svar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in