• 1
  • 2
2004-07-04, 02:15
Medlem
godkväll!

nu är det så att min bror, som tröttnat på att hela tiden få en massa virus och annat elände, konsulterade mig för att hjälpa honom att experimentera fram en riktigt paranoid och kraftfull (ur säkerhetsperspektiv) xp-burk. Vi har tagit fram följande koncept:

Windows XP Pro med SP1 och alla aktuella updateringar installerade.

1. ANTIVIRUS: Panda Antivirus Titanum 2004, för antivirusskydd
2. ÖVRIGA HOT: PestPatrol, tar bort en massa skit!
3. BRANDVÄGG: ZoneAlarm Pro, bra brandvägg, betalversionen
4. "APB-STOPPARE": ProtoWall, stoppar scaningar/attacker från b.la APB och liknande.
5. ANONYMITET: Steganos Internet Anonym 6 PRO, surfar anonymt vid behov

Åsikter? Förbättringar? Egna erfarenheter?
Finns det några bättre alternativ till ovanstående program?
Finns det andra "säkerhetshål" som behöver täppas till?

mvh
Citera
2004-07-04, 02:37
Medlem
iglos avatar
Jag skulle helt klart också köra med ett program som heter SpywareBlaster. Så slipper ni alla cookies, spuwares och Browserhijacks. Inget slår detta program. Sen jag installerade det har jag inte hittat något med Ad-aware.

Ni hittar det på: http://www.javacoolsoftware.com/sbdownload.html
Citera
2004-07-04, 03:25
Medlem
ksvs avatar
Det mest optimala är väl att ha en burk som inte är ansluten till internet överhuvudtaget. Du kommer dessuton säkert att få läsa flera förslag om att du bör köra linux eller mac osv.

Men eftersom jag misstänker att du vill ha förslag på hur man på ett bra sätt ska skydda en helt vanlig XP-burk (och att den samtidigt ska vara användarvänlig) är mitt förslag följande:
1. ANTIVIRUS: Kaspersky (är snabbast med att uppdatera nya hot, samt bra på att identifiera packade trojaner)
2. ÖVRIGA HOT: För den som är paranoid är TDS-3 ett måste
3. BRANDVÄGG: Outpost är ledande bland mjukvarubrandväggar för privatanvändare. Kombinera gärna med någon hårdvarubrandvägg.
Citera
2004-07-04, 04:40
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secce
godkväll!

nu är det så att min bror, som tröttnat på att hela tiden få en massa virus och annat elände, konsulterade mig för att hjälpa honom att experimentera fram en riktigt paranoid och kraftfull (ur säkerhetsperspektiv) xp-burk. Vi har tagit fram följande koncept:

Windows XP Pro med SP1 och alla aktuella updateringar installerade.

1. ANTIVIRUS: Panda Antivirus Titanum 2004, för antivirusskydd
2. ÖVRIGA HOT: PestPatrol, tar bort en massa skit!
3. BRANDVÄGG: ZoneAlarm Pro, bra brandvägg, betalversionen
4. "APB-STOPPARE": ProtoWall, stoppar scaningar/attacker från b.la APB och liknande.
5. ANONYMITET: Steganos Internet Anonym 6 PRO, surfar anonymt vid behov

Åsikter? Förbättringar? Egna erfarenheter?
Finns det några bättre alternativ till ovanstående program?
Finns det andra "säkerhetshål" som behöver täppas till?

mvh

Jag har aldrig haft problem med virus eller intrångsförsök, för att det räcker med att man vet vad man håller på med.. byt från IE till mozilla, hålla dig uppdaterad(om du måste köra winblows) och köra nån anti spyware då och då. Ingen ide att hålla en brandvägg uppe om du ändå inte har några sårbara system gåendes, eller hur?
Citera
2004-07-04, 09:37
Medlem
sandra_ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

TDS-3?
Googlade och såg att TDS-3 var en trojanstoppare.

Hur ofta uppdateras denna?
Och om man installerar detta på serven, skyddar den alla datorer då?
Citera
2004-07-04, 10:04
Medlem
Carradines avatar
Själv kör jag med.

1. Windows Update
2. Sygate Personal Firewall Pro
3. AVG Anti-Virus Free Edition
4. Ad-Aware

Räcker gott och väl, resten är sunt förnuft.
Kan sägas att jag installerade både nummer 2 och 3 tidigare i år, varför, tja det skulle väl komma något stort hot, kommer inte ihåg.

Kan sägas att några av de riktigt stora säkerhetshålen är Internet Explorer, Windows och användaren. Kör han XP kan du se till att hans konto inte har rättigheter att ändra en massa skit, detta i sin tur innebär mer administration för dig men det är en vägning, att undvika Internet Explorer är enkelt, finns gott om vettiga alternativ.

Windows kanske du inte vill bli av med men som någon sa så är linux väldigt säkert även sk. 'out-of-the-box' men det alternativet kanske är lite avancerat och vissa vill ju faktiskt spela spel

Lycka till.
Citera
2004-07-04, 13:53
Medlem
Azoracs avatar
Jag kör:
Linux burk med firewall, ruter med firewall och dhcp, min burk med windows firwall.
Updaterade anitvirus 2 olika, Ad-aware.
Sen så går man bara in på sidor som man vet vad det är, öppnar aldrig några bifogade filer i något e-mail.

Det har funkat bra hittils men funderar på kryptera hela hdn med.
Citera
2004-07-04, 22:01
Medlem
ke-nts avatar
Ett annat intressant alternativ är att köra en bryggad VMWare-session (skyddad enligt konstens alla regler naturligtvis!). Använd VMWare-sessionen för att surfa och leka, och den fysiska datorns OS för allt annat.
Citera
2004-07-04, 23:12
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Tack för den!
Scannde datorn och det satt en trojanjävel och tryckte i minnet. :mad: :mad:

Edit:Norton Antivirus, Adaware och Spysweeper har hade missat den.
Citera
2004-07-05, 15:28
Medlem
Vet inte om någon skrivit det redan, orkar inte läsa hela tråden.

Dock har ju microsoft sagt att de ska inrikta sig på att täcka alla de säkerhets hål IE (Internet Explorer) har, men det kommer ta ett _bra_ tag om de inte dragit sig orentligen i kragen, vilket inte är det minsta troligt. Därför skulle jag rekomendera att du använda: Mozilla Firefox som webbläsare istället.

Drar lite mer kraft, men är bra så mycket säkrare och härligare funktioner.
Citera
2004-07-05, 16:15
Medlem
X_surfers avatar
Även Moosofts The Cleaner är ett ypperligt program att ha till hands, annars är väl Adaware, och SpyBot Search & Destroy samt även för den mer avancerade användaren "Hijackthis" helt ypperliga verktyg att ha till hands
Citera
2004-07-05, 16:19
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Jag har aldrig haft problem med virus eller intrångsförsök, för att det räcker med att man vet vad man håller på med.. byt från IE till mozilla, hålla dig uppdaterad(om du måste köra winblows) och köra nån anti spyware då och då. Ingen ide att hålla en brandvägg uppe om du ändå inte har några sårbara system gåendes, eller hur?

Jo, det är idé att ha brandvägg eftersom det kan finnas sårbarheter som det inte finns någon patch för ännu. Det är inget Windows-specifikt utan gäller alla operativsystem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in