Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-10, 14:47
Medlem
SarangHaes avatar
Jag har nu provat att vända mig till musikaffären men deras omdömen är rätt vinklade baserat på vad de har i lager, och alltid pekar de åt den torra Peavy Classic.
Jag har också provat på Youtube, men känner att recensionerna är lite smala.
Så, nu vänder jag mig hit istället. Jag letar förstärkare men kommer inte fram till någon definitiv kandidat

Jag spelar huvudsakligen pop och post-rock, och därför är en bra clean viktig, men jag vill ändå kunna dra på nedstämda, distade riff vilket inte riktigt går ihop. En lösning skulle kunna vara pedal, men de jag talat med anser att man inte ska uppnå overdrive/dist med pedal överhuvudtaget. Synpunkter?

Nåja, mina krav är följande:

Rörkombo
Minst 30W (ämnar att använda den för studio och replokal)
Ska kunna hantera pedaler väl. En effektloop skulle önskas, men är inte obligatoriskt.
Varm och fyllig clean kanal med EQ
En duglig dist-kanal
Max 12000:-

Den enda jag riktigt fallit för är Roland JC-120. Ja, det är en solid-state men låter ändå riktigt högt och har den bästa clean jag någonsin hört och hanterar pedaler galant. Däremot är distkanalen fullständigt värdelös och där återkommer problemet med dist-purism vs. distpedal som gör mig osäker.

Ja, jag ska prova runt lite om en vecka eller så, så det behöver ni inte skriva. Men jag har begränsad tid så ge mig gärna lite tips på vad j ag bör prova.
Senast redigerad av SarangHae 2010-11-10 kl. 14:52.
Citera
2010-11-10, 14:59
Medlem
allmosorzs avatar
Har du provat någon av Fenders lite mer high-end förstärkare, typ Deluxe Reverb? De ska vara helt övermäktiga med rent ljud, och har dessutom ett härligt crunch i disten. Om du vill kunna kombinera kristallklart rent ljud och metaldist blir det kanske lite svårare. Bugera-stärkarna har fått ganska bra kritik i just den aspekten, och kostar ungefär hälften av din budget (då refererar jag mest till 6262 och 333xl)
Mesa Boogie är dock nästan definitionen av att få det bästa av två världar. Dock kan det vara i överkant på din budget, om du inte får ett bra pris på en begagnad.

Ett annat tips (en personlig favorit dessutom) är att köpa en Egnater-förstärkare. Amerikanska boutique-prylar, otroligt bra clean, och en dist som inte gör dig besviken. En Egnater Tourmaster 4001 ska man kunna få begagnad för runt 10-12 000. De är även på gång med två metalstärkare som förmodligen inte kommer vara annat än kanon. Har du lust att vänta på att dessa ska släppas så tror jag inte du kommer bli besviken.

Hoppas det hjälpte åtminstone litegrann!
Citera
2010-11-10, 16:24
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allmosorz
Har du provat någon av Fenders lite mer high-end förstärkare, typ Deluxe Reverb? De ska vara helt övermäktiga med rent ljud, och har dessutom ett härligt crunch i disten. Om du vill kunna kombinera kristallklart rent ljud och metaldist blir det kanske lite svårare. Bugera-stärkarna har fått ganska bra kritik i just den aspekten, och kostar ungefär hälften av din budget (då refererar jag mest till 6262 och 333xl)
Mesa Boogie är dock nästan definitionen av att få det bästa av två världar. Dock kan det vara i överkant på din budget, om du inte får ett bra pris på en begagnad.

Ett annat tips (en personlig favorit dessutom) är att köpa en Egnater-förstärkare. Amerikanska boutique-prylar, otroligt bra clean, och en dist som inte gör dig besviken. En Egnater Tourmaster 4001 ska man kunna få begagnad för runt 10-12 000. De är även på gång med två metalstärkare som förmodligen inte kommer vara annat än kanon. Har du lust att vänta på att dessa ska släppas så tror jag inte du kommer bli besviken.

Hoppas det hjälpte åtminstone litegrann!

Deluxe Reverb lät intressant, men 22W? Låter svagt i teorin. (Okunnig) Ingen dist-kanal fanns det heller.

Bugera lät också helt ok, men skulle gärna vilja höra den på högre volymer.

MesaBoogie har jag hört mycket gott om, men herregud vilka priser. Och ändå har märket inte samma kult-status som Marshall eller VOX.

Tourmaster hittar jag ingenstans, i alla fall inte som combo. Var finns de?
Senast redigerad av SarangHae 2010-11-10 kl. 16:48.
Citera
2010-11-10, 18:35
Medlem
uniqezs avatar
Du ta en titt på marshall !!!
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=12523&artno=197536
HAr testat typ alla förstärkare i min stad och har 5-6 musik affärer och denna är den bästa !!!!
den har allt du vill ha ++++++ den är på 50 rör watt och mycket mycket grymt ljud älskar den
Citera
2010-11-10, 18:53
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniqez
Du ta en titt på marshall !!!
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=12523&artno=197536
HAr testat typ alla förstärkare i min stad och har 5-6 musik affärer och denna är den bästa !!!!
den har allt du vill ha ++++++ den är på 50 rör watt och mycket mycket grymt ljud älskar den

Intressant, verkligen. Har du en sådan?
Citera
2010-11-10, 21:02
Medlem
Headshrinkers avatar
Skulle lägga mitt tips på klassikern VOX AC30 med tillsammans med denna; http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_dist.htm så borde du vara en bit på vägen.

..eller om du vill slå på stort;

Marshall TSL100
http://www.thomann.de/se/marshall_tsl100.htm
Marshall TSL60
http://www.thomann.de/se/marshall_tsl60.htm

eller;

Marshall DSL100
http://www.thomann.de/se/marshall_dsl100.htm
alt.
Marshall DSL50
http://www.thomann.de/se/marshall_dsl50.htm

Fast dessa går mer mot rock-hårdrock och både clean/dist kanalerna är helt magiskt bra.
Senast redigerad av Headshrinker 2010-11-10 kl. 21:09.
Citera
2010-11-10, 21:29
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Skulle lägga mitt tips på klassikern VOX AC30 med tillsammans med denna; http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_dist.htm så borde du vara en bit på vägen.

Åh, så det är inte helt fel att använda pedal till klassiker?
Börjar förstå att detta är en smaksak. Vad vinner man/förlorar man på att använda distpedal iställlet för en stärkare med önskat distljud?
Also, vilken AC30? Det verkar finnas tre olika.
Citera
2010-11-10, 21:39
Medlem
Headshrinkers avatar
Jag hade köpt denna utan att tveka bara jag hade råd, tidlös klassiker! http://www.thomann.de/se/vox_ac30_cc2x_blue_bulldog_gitarrencombo.htm Själv har jag bara lillebrodern AC15c1 men den är perfa för att spela på hemma.

Pedaler är ju en smaksak helt klart, men jag skulle inte vrida mig i graven om du körde på Voxen jag länkade tillsammans med Blackstar pedalen.

Men samtidigt är det ju du som ska vara nöjd med ljudet, inte jag. Har du möjlighet att testa i butik så gör det innan slänger ut en massa pengar.
Citera
2010-11-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Åh, så det är inte helt fel att använda pedal till klassiker?
Börjar förstå att detta är en smaksak. Vad vinner man/förlorar man på att använda distpedal iställlet för en stärkare med önskat distljud?
Also, vilken AC30? Det verkar finnas tre olika.

Om du pratar om dist som kommer från en "dist-kanal" är det ju förstegsdist du pratar om. Och då spelar det ju ingen roll om du använder försteget i förstärkaren eller en separat distpedal. Den blackstar-pedal någon tipsade om ovan är ju i princip försteget från en av deras HT-stärkare i pedalform.

Det förståsigpåare, vintage-freaks och andra kufar oftast pratar om när det gäller gamla legandariska Marshall/Vox/Fender stärkare är slutstegs-dist. Den uppkommer bara när du drar på volymen utav bara h-vete, och går alltså inte att härma med en pedal.

Men kom ihåg att slutstegsdist är jävligt gubbigt. Nästan lika gubbigt som telecaster
Citera
2010-11-10, 23:02
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Men samtidigt är det ju du som ska vara nöjd med ljudet, inte jag. Har du möjlighet att testa i butik så gör det innan slänger ut en massa pengar.

Man vet inte vad som är bättre förrän man hört skillnaden. Jag var hemskt nöjd med min digitala skräplåda innan jag stötte på rörcombos. Menmen, ja jag får prova.
Citera
2010-11-13, 23:02
Medlem
uniqezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Intressant, verkligen. Har du en sådan?

Svar ja och det är jul afton varje gång jag pluggar in i alla fall
Jag älskar den den rankas nästan högre än min gitarr som kostar dubbelt så mycket :P
så testa den
Citera
2010-11-13, 23:10
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniqez
Svar ja och det är jul afton varje gång jag pluggar in i alla fall
Jag älskar den den rankas nästan högre än min gitarr som kostar dubbelt så mycket :P
så testa den

Sätt igång clean (gröna), vrid bas och diskant till full nivå. Mellanregistret ska vara noll. Spela och rapportera eller spela in(:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in