• 1
  • 2
2010-11-10, 14:43
Medlem
Hej!
Som rubriken lyder så har jag lite svårigheter att välja kamera (systemkamera?). Hoppas tråden hamnat rätt förresten...

I familjen har vi en Nikon D5000 som jag förstår mig på ganska bra och därför föredrar jag Nikon. Jag ska till Australien snart och vill då ha med en kamera som både kan filma och ta grymt vackra bilder. Jag håller personligen på med en rätt fartfylld sport (kitesurfing) som jag vill kunna fota och filma.

Kraven: Gärna vatten/stöt-tålig, gärna Nikon, väldigt fina bilder (och många bilder per sekund, gärna upp mot 8-10), filma i HD med autofokus och kunna se det i slowmotion utan att det blir hackigt.

Min budget är lite svag så upp mot 10-15.000 kr är OK. Tacksam för svar!
Citera
2010-11-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludvignordin
Hej!
Som rubriken lyder så har jag lite svårigheter att välja kamera (systemkamera?). Hoppas tråden hamnat rätt förresten...

I familjen har vi en Nikon D5000 som jag förstår mig på ganska bra och därför föredrar jag Nikon. Jag ska till Australien snart och vill då ha med en kamera som både kan filma och ta grymt vackra bilder. Jag håller personligen på med en rätt fartfylld sport (kitesurfing) som jag vill kunna fota och filma.

Kraven: Gärna vatten/stöt-tålig, gärna Nikon, väldigt fina bilder (och många bilder per sekund, gärna upp mot 8-10), filma i HD med autofokus och kunna se det i slowmotion utan att det blir hackigt.

Min budget är lite svag så upp mot 10-15.000 kr är OK. Tacksam för svar!

Testa använda prisjakt med utökade sökkriterier.
/stranger106
Citera
2010-11-10, 14:58
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI ► Produkter och köpråd
/Mod
Citera
2010-11-10, 16:27
Medlem
Ett UV-hus är väl att föredra antar jag, och där spricker din budget.
Citera
2010-11-10, 17:18
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Finns plast-"påsar" som går att fota genom under dykning, kanske inte så dyra som riktiga uv-hus.

http://www.ewa-marine.com/
Citera
2010-11-10, 22:22
Medlem
Alternativt förslag: Pentax K-5

Vatten/stöttålig: http://www.youtube.com/watch?v=b_-RAzBjakk

Nikon: Nej

Fina bilder: beror väl på vem som är bakom spakarna men den fick bättre poäng än D7000 på DXOmark (hur mycket roll det nu spelar)

Bilder per sekund: 7

Film i HD: Ja

AF i film: Nej (men det funkar inte särskilt bra ändå) http://www.youtube.com/watch?v=WGZwk9YgeKg @ 4.40 och 6.00

Slowmotion: Nej, men inte heller Nikon kan det. Om det är viktigt kolla Canon.
Senast redigerad av -=AntY=- 2010-11-10 kl. 22:27.
Citera
2010-11-10, 23:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=AntY=-
Alternativt förslag: Pentax K-5

Vatten/stöttålig: http://www.youtube.com/watch?v=b_-RAzBjakk

Nikon: Nej

Fina bilder: beror väl på vem som är bakom spakarna men den fick bättre poäng än D7000 på DXOmark (hur mycket roll det nu spelar)

Bilder per sekund: 7

Film i HD: Ja

AF i film: Nej (men det funkar inte särskilt bra ändå) http://www.youtube.com/watch?v=WGZwk9YgeKg @ 4.40 och 6.00

Slowmotion: Nej, men inte heller Nikon kan det. Om det är viktigt kolla Canon.

Fast för kitesurfing skulle jag nog vilja ha en vattentät kamera och inte bara en vädertätad, oavsett hur mycket vatten Pentax-killen häller på kameran. Visst kanske den tål det där, åtminstone när tätningarna är nya och fräscha, men jag tror inte att det är något man vill utsätta kameran för i längden.
Citera
2010-11-11, 12:50
Medlem
Nej, nej. Det är nog dumt att fara ut och simma med den. I så fall passar nog en kompaktkamera bättre då en systemkamera är otymplig, kräver UV-hus/plastpåse och är ganska mycket dyrare ifall den skulle gå sönder.

Jag tolkade det som att Ludvignordin ville fota sporten från land eller liknande i strandmiljö, med damm från sand och kanske nåt vågstänk.
Senast redigerad av -=AntY=- 2010-11-11 kl. 12:53.
Citera
2010-11-11, 13:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=AntY=-
Nej, nej. Det är nog dumt att fara ut och simma med den. I så fall passar nog en kompaktkamera bättre då en systemkamera är otymplig, kräver UV-hus/plastpåse och är ganska mycket dyrare ifall den skulle gå sönder.

Jag tolkade det som att Ludvignordin ville fota sporten från land eller liknande i strandmiljö, med damm från sand och kanske nåt vågstänk.

Ja, någon av oss missuppfattade honom nog Ska man fota från land så går det ju utmärkt med en vädertätad kamera och optik. Det finns ju schyssta vattentäta kompakter numera som man till och med kan dyka med så det är nog kostnadseffektivaste lösningen.
Citera
2010-11-11, 14:01
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Titta på D7000, det är en grym kamera till film som tål relativt hårda tag och väder.

Strunta i Pentax.
Citera
2010-11-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Titta på D7000, det är en grym kamera till film som tål relativt hårda tag och väder.

Strunta i Pentax.

Om man ska ge lite bättre jämförelse för OP så torde det väl bli något som liknar detta:

Pentax:
Bättre vädertätning
Vädertätade kitobjektiv
7 fps (vs 6, men, men...)

Nikon:
F-mount (du kan låna objektiv från D5000 kameran)
Mer avancerat blixtsystem (vad man nu använder det till på stranden)
Fler tredjeparts grejer (ex. Tokina objektiv)
Det sägs bättre AF hastighet men jag har inte sett jämförelser med nya pentax-systemet än

I övrigt om en kompaktkamera är ett alternativ så har jag en kompis som har en Olympus [mju:] tough som han är väldigt nöjd med. Kan vara nåt att titta på?
Citera
2010-11-12, 14:19
Medlem
Paijters avatar
Skulle satsat på en pentax K-5 jag med. Vädertätning som de åtminstone kan skryta med och K-5 fick mycket bra betyg för sin dynamik i bilder på ISO 100.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in