2010-11-10, 13:20
Medlem
Bristles avatar
Jag har funderat ett tag på detta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8099205.ab

Gjorde polisen fel när de fick in i lägenheten? Var de för brutala eller följde de regelboken?

Jag tror och hoppas att när polisen tar det beslutat om att gå in med våld i en hus/lägenhet att de har ett bra syfte och att de våldet de utöver är behövligt.
Jag litar inte till full på vårat poliser på gatan. För rötägg finns det överallt, men jag tycker att media spelar väldigt mycket på att få sälja lösnummer över detta.

Men om vi antar att polisen gjorde allt som stod i denna aftonbladets artikel.
Är det försvarbart med tanke på polisens mål med insatsen och med tanke på de misstänktas brotts misstanke eller skulle de bara ha knackat på å gripit de misstänkta lugnt och fint. Men kanske hamnat i (i värsta scenariot) ett skottdrama med en terrorist.

Jag vet att jag å min far hamnade i denna disbyt när vi hörde det på radion. Han ansåg att det inte var försvarbart även om de var skäligen misstänkta. För att det fanns barn i lägenheten och tyckte att det skulle chocka människorna i fråga och kanske ge en för livet.

Jag ansåg och anser att polisen måste få göra sitt jobb och att man inte kan se till allas behag hela tiden. Och med tanke på att de ansåg sig vara tvungna att gå in i lägenheten hade de ett bra skäl. Jag tror ju inte att polisen tar första bästa person med ett misstänkt efternamn å stormar huset i hopp om att få en stjärna eller två från någon Big Brother.
Polisen vet ju inte vad de har att vänta sig innanför dörrarna. De måste vara beredda på det värsta!

Vad anser ni själva? Gjorde polisen rätt eller fel.

Och se det nu inte i efterhand, utan se det som om de står inför dilemmat.
Citera
2010-11-10, 14:15
Medlem
headnods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bristle
Jag har funderat ett tag på detta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8099205.ab

Gjorde polisen fel när de fick in i lägenheten? Var de för brutala eller följde de regelboken?

Jag tror och hoppas att när polisen tar det beslutat om att gå in med våld i en hus/lägenhet att de har ett bra syfte och att de våldet de utöver är behövligt.
Jag litar inte till full på vårat poliser på gatan. För rötägg finns det överallt, men jag tycker att media spelar väldigt mycket på att få sälja lösnummer över detta.

Men om vi antar att polisen gjorde allt som stod i denna aftonbladets artikel.
Är det försvarbart med tanke på polisens mål med insatsen och med tanke på de misstänktas brotts misstanke eller skulle de bara ha knackat på å gripit de misstänkta lugnt och fint. Men kanske hamnat i (i värsta scenariot) ett skottdrama med en terrorist.

Jag vet att jag å min far hamnade i denna disbyt när vi hörde det på radion. Han ansåg att det inte var försvarbart även om de var skäligen misstänkta. För att det fanns barn i lägenheten och tyckte att det skulle chocka människorna i fråga och kanske ge en för livet.

Jag ansåg och anser att polisen måste få göra sitt jobb och att man inte kan se till allas behag hela tiden. Och med tanke på att de ansåg sig vara tvungna att gå in i lägenheten hade de ett bra skäl. Jag tror ju inte att polisen tar första bästa person med ett misstänkt efternamn å stormar huset i hopp om att få en stjärna eller två från någon Big Brother.
Polisen vet ju inte vad de har att vänta sig innanför dörrarna. De måste vara beredda på det värsta!

Vad anser ni själva? Gjorde polisen rätt eller fel.

Och se det nu inte i efterhand, utan se det som om de står inför dilemmat.

Hur ska man kunna se det utifrån det perspektivet att man står inför dilemmat när man inte vet vilken information polisen hade innan dom slog till?

Men jag TROR polisen överdrev, som vanligt dom jävla blodtörstiga asen...

Med facit hand så vet vi att det var så.
Citera
2010-11-10, 14:23
Medlem
Bristles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headnod
Hur ska man kunna se det utifrån det perspektivet att man står inför dilemmat när man inte vet vilken information polisen hade innan dom slog till?

Men jag TROR polisen överdrev, som vanligt dom jävla blodtörstiga asen...

Med facit hand så vet vi att det var så.

Men vadå?
Skulle de ha knackat på å bara.

-Hej hej!
Vi ska gripa dig för terroristbrott. Hoppas vi inte stör.
-Jaha, ni låg å sov. Vi kommer tillbaka om några timmar.

Varför tycker du att de är blodtörstiga as? Jag tror nog att de hade en bra anledning att göra som de gjorde.
Men om man går tillbaka till frågan.

Var det rätt att storma lägenheten även fast man visste att det fanns barn i den eller anser du att de bara skulle ha knackat på?
Citera
2010-11-10, 14:33
Medlem
headnods avatar
Citat:
Men vadå?
Skulle de ha knackat på å bara.

-Hej hej!
Vi ska gripa dig för terroristbrott. Hoppas vi inte stör.
-Jaha, ni låg å sov. Vi kommer tillbaka om några timmar.

Varför tycker du att de är blodtörstiga as? Jag tror nog att de hade en bra anledning att göra som de gjorde.
Men om man går tillbaka till frågan.

Var det rätt att storma lägenheten även fast man visste att det fanns barn i den eller anser du att de bara skulle ha knackat på?

Men.. fortfarande, för att kunna bedöma det måste jag ju ha tillgång till samma information som polisen hade innan dem slog till? Har DU den informationen?
Citera
2010-11-10, 14:47
Medlem
droppas avatar
Jag hade det trevliga nöjet för ca 2 år sen och få besök av piket styrkan med sköld, mp 5 m.m. Dom hade fått uppgifter om att jag hade vapen och det hade ja kanske med men det var en ak47 replika från hobbex=) Dom var rätt så nedstämda för att ha sprängt upp dörren o rusat in i en liten etta där jag o flickvännen satt och käka. Krim som var med berätta för mig efter att dom hade bedrivit spaning på lägenheten och sagt till att det inte verkade något skumt så dom ville knacka på , men piketen valde alltså och knacka på på eget sätt. Det som var rätt komiskt det var att jag satt o lira cs en timme innan sen kom samma snubbar irl..
Citera
2010-11-10, 15:05
Medlem
Bristles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headnod
Men.. fortfarande, för att kunna bedöma det måste jag ju ha tillgång till samma information som polisen hade innan dem slog till? Har DU den informationen?

Nej det har jag inte. Men jag anser att polisen gjorde rätt. För som jag skrev i början. Man kan inte ta ansvar för allt å alla i alla lägen!

Frågan till dej är väl då: När anser DU att piketen/Nationella insatsstyrkan har rätt att gå in i en lägenhet å förstöra halva inredningen?
Citera
2010-11-10, 15:36
Medlem
headnods avatar
Citat:
Nej det har jag inte. Men jag anser att polisen gjorde rätt. För som jag skrev i början. Man kan inte ta ansvar för allt å alla i alla lägen!

Frågan till dej är väl då: När anser DU att piketen/Nationella insatsstyrkan har rätt att gå in i en lägenhet å förstöra halva inredningen?

Haha. Den frågan blev ju ganska rolig. Aldrig svarar jag då.
Inredningen/dörrar/fönster borde bara bli skadade om polisen är tvungna att forcera lägenheten med våld (av okänd anledning). Alt. att personen/personerna dem ska gripa gör så våldsamt motstånd att inredning skadas till följd av det.
Ingen av personerna som greps i den här vevan gjorde något motstånd vad jag vet. Läste däremot att en kvinna (som inte skulle gripas) blev sparkad i huvudet av en polis när hon satt ner. Vilket givetvis inte behöver vara sant, men det skulle inte förvåna mig.
Citera
2010-11-10, 16:08
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droppa
Jag hade det trevliga nöjet för ca 2 år sen och få besök av piket styrkan med sköld, mp 5 m.m. Dom hade fått uppgifter om att jag hade vapen och det hade ja kanske med men det var en ak47 replika från hobbex=) Dom var rätt så nedstämda för att ha sprängt upp dörren o rusat in i en liten etta där jag o flickvännen satt och käka. Krim som var med berätta för mig efter att dom hade bedrivit spaning på lägenheten och sagt till att det inte verkade något skumt så dom ville knacka på , men piketen valde alltså och knacka på på eget sätt. Det som var rätt komiskt det var att jag satt o lira cs en timme innan sen kom samma snubbar irl..

Rolig historia betalade dom dörren?

ON Topic Jag tycker polisen gjorde helt rätt, dom jobbar med att skydda oss medborgare, och visst ibland kan dom kanske sköta det snyggt, men hade man sats i samma sits själv hade man nog reagerat likadant. Men betalar dom kostnaderna för det dom förstört?
Citera
2010-11-10, 17:12
Medlem
droppas avatar
Faktiskt så betala dom dörren. Ringde en lås smed som tog 3 timmar och va lagom road att få köra ut mitt i natten. Hade möte med farbror blå för att reda ut va som hänt, men det enda dom kom fram till det var "ett misstag". . Dom gjorde en utredning men den gav halv sju.. Skit kul o få se aina stå och försöka plocka isär en replika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in